Räkmix igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    Räkmix igen

    Ja jag uppdaterar ämnet räkmix igen.
    Finns det fortfarande folk som lägger sin räkmix i kylen innan dom fryser den, ja finns det fortfarande folk som stoppar i förtjockningsmedel i mixen, och finns det dom som fortfarande håller på att stoppa i vitaminer och sedan kokar upp det.
    Ja det vore skoj med en liten uppdatering hur ni gör med eran räkmix.Janne
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #2
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja jag uppdaterar ämnet räkmix igen.
    Finns det fortfarande folk som lägger sin räkmix i kylen innan dom fryser den, ja finns det fortfarande folk som stoppar i förtjockningsmedel i mixen, och finns det dom som fortfarande håller på att stoppa i vitaminer och sedan kokar upp det.
    Ja det vore skoj med en liten uppdatering hur ni gör med eran räkmix.Janne
    Tja, jag lägger min räkmix i kylen innan frysen, varför det då? jo för att massan ska stelna till innan jag delar den i rutmönster. Lätt som en plätt att plocka bitar ur frysen.
    Förtjockningsmedel? om du menar gelantin så svarar jag ja, om du menar någon form av gröt så nej.
    Om jag stoppar i vitaminer, ja. Men jag kokar den inte.
    Tycker förövrigt räkmix är ett utmärkt foder, fiskarna trivs. Visst det ser skräpigt ut just vid matning men efter högst 5 minuter är det borta.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • rent vatten
      Användare
      • November 2005
      • 530

      #3
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja jag uppdaterar ämnet räkmix igen.
      Finns det fortfarande folk som lägger sin räkmix i kylen innan dom fryser den, ja finns det fortfarande folk som stoppar i förtjockningsmedel i mixen, och finns det dom som fortfarande håller på att stoppa i vitaminer och sedan kokar upp det.
      Ja det vore skoj med en liten uppdatering hur ni gör med eran räkmix.Janne
      Den enda skilnaden mot tidigare är att jag har byt ut bindemedlet mot agar agar nu.

      Kommentar

      • tattoos_82
        Användare
        • October 2008
        • 49

        #4
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja jag uppdaterar ämnet räkmix igen.
        Finns det fortfarande folk som lägger sin räkmix i kylen innan dom fryser den, ja finns det fortfarande folk som stoppar i förtjockningsmedel i mixen, och finns det dom som fortfarande håller på att stoppa i vitaminer och sedan kokar upp det.
        Ja det vore skoj med en liten uppdatering hur ni gör med eran räkmix.Janne
        hej janne. kan du kansje lega ut dit resept igjen?? vet de har legat her för men jag hitar de inte. tack for eventuelt svar

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Ja jag uppdaterar ämnet räkmix igen.
          Finns det fortfarande folk som lägger sin räkmix i kylen innan dom fryser den, ja finns det fortfarande folk som stoppar i förtjockningsmedel i mixen, och finns det dom som fortfarande håller på att stoppa i vitaminer och sedan kokar upp det.
          Ja det vore skoj med en liten uppdatering hur ni gör med eran räkmix.Janne
          Finns det folk som fortfarande inte förstått att Agar-agar är enormt mycket bättre än gelatin och dessutom billigare.

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Finns det folk som fortfarande inte förstått att Agar-agar är enormt mycket bättre än gelatin och dessutom billigare.
            nja billigare vet jag inte, bättre återstår att se har inte testat än

            till 10kg mix kostar gelatinet ca 28kr jag vet inte hur mycket agar det går åt till 10kg men dyrare var det väl?
            Senast redigerad av cichlids4fun; 24 May 2009, 01:07.
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1607

              #7
              Jag

              Ursprungligen postat av endymion
              Finns det folk som fortfarande inte förstått att Agar-agar är enormt mycket bättre än gelatin och dessutom billigare.
              har för första gången använt Agar Agar som bindemedel istället för gelantin. Gjorde bara 1,2kg mix och Agar Agaret var klart dyraste innehållet i mixen. Men! då jag har troffar så är valet enkelt

              28 gram Agar Agar flingor kostar 79kr där jag bor. Någon som vet något ställe på internet där dom säljer Agar Agar i pulverform för ett lägre pris?

              Följde endymions beskrivning när jag gjorde min räkmix med Agar Agar.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av tattoos_82
                hej janne. kan du kansje lega ut dit resept igjen?? vet de har legat her för men jag hitar de inte. tack for eventuelt svar
                Mitt recept är.
                10kg malda räkor
                5 kg mixade ärtor
                50 gram gelatin
                Astaxhantin

                bara att blanda ihop ärtorna öch räkorna , koka upp en halv liter vatten vispa ner gelatin i det kokande vattnet, sedan ner med blandningen i mixen och även astaxhantinet, jag bruka även hälla i lite vatten mera vatten för att få rätt konsistens på mixen.
                Sedan så tar jag en plast bägare på en liter, trär min återförslutbara påse över bägaren, för att det blir mindre söligt så och slevar ner en lagom mängd mix.Plattar ut mixen med händerna till lagom tjocklek, sedan tillsluter jag plastpåsen och lägger påsen i min plast back, jag har två plastbackar för att det får inte plats i en.
                Sedan rakt in i frysen med mina två backar, det tar väl några timmar innan det är fryst.
                När jag matar så tar jag ut en kaka bryter av bitar som jag lägger i en 2 liters glassburk, och rakt ner i baljorna med dom frusna bitarna utav min räkmix. jag lägger ut lite bilder på hur mina plastpåsar ser ut och även plastbackarna, ni tycker det kanske är tjatigt eftersom jag nyss hade lagt ut dessa bilder i en annan tråd.Janne
                Senast redigerad av malawijanne; 24 May 2009, 11:52.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Finns det folk som fortfarande inte förstått att Agar-agar är enormt mycket bättre än gelatin och dessutom billigare.
                  Jag vet inte, ska jag skriva fortfarande en gång till.
                  Ja jag ser inga problem att använda gelatin, eftersom det är en sådan liten mängd 50 gram till 15 kg räkmix och skulle jag byta till agar-agar så tror jag inte att det skulle göra någon större skillnad plus att jag tycker det är lite lättare att gå till min närmaste ica affär och köpa gelatinet.Janne
                  Senast redigerad av malawijanne; 24 May 2009, 11:52.

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Jag vet inte, ska jag skriva fortfarande en gång till.
                    Ja jag ser inga problem att använda gelatin, eftersom det är en sådan liten mängd 50 gram till 15 kg räkmix och skulle jag byta till agar-agar så tror jag inte att det skulle göra någon större skillnad plus att jag tycker det är lite lättare att gå till min närmaste ica affär och köpa gelatinet.Janne
                    Det är bara att hålla med så länge det inte finns agar-agar i närmaste affär så får det duga med gelantin, det binder tillräckligt bra.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Finns det folk som fortfarande inte förstått att Agar-agar är enormt mycket bättre än gelatin och dessutom billigare.
                      Jag tycker gelantinet binder fullt tillräckligt bra, så varför åka en massa mil extra för att få tag på agar-agar.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1607

                        #12
                        Har

                        Ursprungligen postat av tege
                        Jag tycker gelantinet binder fullt tillräckligt bra, så varför åka en massa mil extra för att få tag på agar-agar.
                        ingen kunskap direkt om vem som binder bäst, Men gelantinet är ju animaliskt och Agar Agar utvinns ur rödalger.

                        Anledning nummer två är ju när jag ser hur gelantinet kan sätta igen filtren och inbillar mig i att Agar agar är bättre till fiskar med långa tarmar Obs! Stödjer inget angående min sista tanke på någon forskning osv, utan det är enbart vad jag inbillar mig

                        Säkert någon här som inte håller med, och jag tror att det kam bli en intressant debatt om vilket som är bäst, gelantin eller agar agar. Jag tror agar agar är bäst till mina troffar.

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

                          #13
                          Ursprungligen postat av doohan
                          ingen kunskap direkt om vem som binder bäst, Men gelantinet är ju animaliskt och Agar Agar utvinns ur rödalger.

                          Anledning nummer två är ju när jag ser hur gelantinet kan sätta igen filtren och inbillar mig i att Agar agar är bättre till fiskar med långa tarmar Obs! Stödjer inget angående min sista tanke på någon forskning osv, utan det är enbart vad jag inbillar mig

                          Säkert någon här som inte håller med, och jag tror att det kam bli en intressant debatt om vilket som är bäst, gelantin eller agar agar. Jag tror agar agar är bäst till mina troffar.
                          Ojdå känns som jag upprepade mig, samma svar fast till olika frågor.

                          Visst håller jag med om att det låter mycket nyttigare med alger än fläsksvål till fiskarna, åtminstone till dom som betar mycket alger. Men så länge det funkar med gelatin och det är sånt som finns i affären hemma så får det duga. Att det ska sätta igen filter har jag aldrig märkt.

                          Finns det inte folk som bantar numera genom att äta massor av fett?
                          Det där med kostcirkeln verkar inte vara så lätt. Vad som är rätt eller fel finns oftast i framtiden och där är man oftast inte nu.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Agar-agar lär ha 6 ggr bättre bindningseffekt än Gelatin. Hälsokost Agar är dock svindyrt. Oftast finns det billigare i thaiaffärer och mataffärer med annan utländsk mat. Gelatin har ungefär halva kilopriset mot det Agaret jag köper. Men i och med att det binder bättre blir det billigare.

                            Kommentar

                            • doohan
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1607

                              #15
                              Skall

                              Ursprungligen postat av endymion
                              Agar-agar lär ha 6 ggr bättre bindningseffekt än Gelatin. Hälsokost Agar är dock svindyrt. Oftast finns det billigare i thaiaffärer och mataffärer med annan utländsk mat. Gelatin har ungefär halva kilopriset mot det Agaret jag köper. Men i och med att det binder bättre blir det billigare.
                              kolla in vår thai affär i morgon. Hoppas dom har då jag tänker fortsätta med agar agar.

                              Jepp Tege, den heter LCHF. Low Carbs, High Fat och lär fungera kanon.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...