Ciklidbladet nr 2 kom idag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    #16
    Nu har även jag fått tidningen. Tycker det var ett trevligt nummer. Albins pumptest som jag själv medverkade med några testpumpar till tycker jag skulle kunna vara något som man skulle kunna göra någon slags liten databas på forumet av så att man även kan knappa in andra pumpar efterhand. Man kan ju lätt räkna ut det, men själv är jag intresserad av förhållandet watt/liter pumpvolym.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #17
      Som vanligt verkar det vara ett riktigt bra nummer - har inte hunnit läsa de enskilda artiklarna ännu så jag kan kommentera dom.

      Christian efterlyser synpunkter på layouten - det mest tycker jag är bra men en sak gillar jag inte alls. Nämligen i vissa artiklar är i 2 spalter - det är inte snyggt och viktigast av allt, det gör det mer tungläst.

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • November 2006
        • 1493

        #18
        Har läst artikeln om filtrering av Patrick och den var omfattande och interesant =) Sen läste jag även om xenotilapia longipinis och den var med interesant. Kan tänka mig att dessa kommer kosta en hel del i början


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • oaken
          Användare
          • January 2008
          • 269

          #19
          Tycker också det var ett bra nummer

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem

            • April 2002
            • 4170

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Som vanligt verkar det vara ett riktigt bra nummer - har inte hunnit läsa de enskilda artiklarna ännu så jag kan kommentera dom.

            Christian efterlyser synpunkter på layouten - det mest tycker jag är bra men en sak gillar jag inte alls. Nämligen i vissa artiklar är i 2 spalter - det är inte snyggt och viktigast av allt, det gör det mer tungläst.
            Ola bestämmer ju själva layouten men att enbart köra 3-spalt är inga problem. Det är som bonus lite lättare att sätta bilder i 3-spalt jämfört med 2-spalt.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Aqua_Max
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 108

              #21
              >> Nämligen i vissa artiklar är i 2 spalter - ..., det gör det mer tungläst.

              > ... att enbart köra 3-spalt är inga problem. Det är som bonus lite lättare att sätta bilder i 3-spalt jämfört med 2-spalt.

              Jag instämmer att det är mer tungläst med nuvarande textstil och storlek i 2-spalt. Det är lättare att läsa artiklarna när det är 3-spalt, jag ser därför gärna att det används 3-spalt så mycket det går.

              Den vita texten med tonad grå bakgrund som anger ämnesindelning (ovanför rubrikerna) längst upp får gärna ha lite mörkare bakgrund, så det blir lättare att läsa texten, speciellt nu när bilderna på utskurna fiskar inte är med.

              CB2 verkar också ha glattare tryck, vilket är en klar förbättring jämfört med CB1, utifall jag inte fått något ovanligat tryckt exemplar av CB1. När jag bläddrar i CB1 eller för fingrarna över trycket känns trycket "skrovligt matt", ungefär som om fingertopparna eller pappret var smutsigt, vilket är irriterande, men i CB2 är det inget sådant. Har ni eller tryckeriet ändrat något så fortsätt gärna med samma typ av tryck som i CB2.
              Senast redigerad av Aqua_Max; 23 May 2009, 21:14.
              ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                Ola bestämmer ju själva layouten men att enbart köra 3-spalt är inga problem. Det är som bonus lite lättare att sätta bilder i 3-spalt jämfört med 2-spalt.
                Att blande tvåspalt och trespalt är något jag tagit över från tidigare redaktörer. Det är ganska vanligt att det ser ut så. Många gånger visar tvåspalt att det inte är en "stor" artikel. Själv skulle jag nog föredra trespalt, men har inte tyckt att detta varit det viktigaste att ändra. Om folk tycker att det ena är lättare att läsa är detta ett mycket starkt skäl.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #23
                  Ursprungligen postat av Aqua_Max
                  CB2 verkar också ha glattare tryck, vilket är en klar förbättring jämfört med CB1, utifall jag inte fått något ovanligat tryckt exemplar av CB1. När jag bläddrar i CB1 eller för fingrarna över trycket känns trycket "skrovligt matt", ungefär som om fingertopparna eller pappret var smutsigt, vilket är irriterande, men i CB2 är det inget sådant. Har ni eller tryckeriet ändrat något så fortsätt gärna med samma typ av tryck som i CB2.
                  Jag reagerade också på detta. Det där skrovliga finns främst när tidningen är "färsk" men 2an kom ut till medlemmarna väldigt snabbt efter att de tryckts.

                  Vi tryckte några nummer för kanske fem år sedan i matt eller blankt och alla tyckte att det matta trycket var bättre. 2an som vi nu diskutterar tyckte jag var perfekt så vi ska nog kolla med tryckeriet om det var någon skilnad i processen. Pappret är något tjockare än 1an.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem

                    • April 2002
                    • 4170

                    #24
                    Som Ola säger det är 115 grams papper istället för 100 gram.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • Byttorp
                      Användare
                      • November 2003
                      • 1585

                      #25
                      Och jag har mycket riktigt fått en himla massa tidningar både i fredags, idag och igår så det är ju alltid skönt. Hoppas också att alla som skulle ha CB 1 har fått sitt nummer också.

                      Familjemedlemmarna får sina kort i denna veckan.
                      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                      Ordförande GCG

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #26
                        Kollade på plast och allt, men hittar inget medlemskort. Har även skänkt bort bladet till bättre behövande, hur fixar jag ett nytt till mig?
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Byttorp
                          Användare
                          • November 2003
                          • 1585

                          #27
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Kollade på plast och allt, men hittar inget medlemskort. Har även skänkt bort bladet till bättre behövande, hur fixar jag ett nytt till mig?
                          Tja, du får väl hämta ett på Akvarielagret när du har vägarna förbi. Ett nytt kort kan jag däremot ordna.
                          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                          Ordförande GCG

                          Kommentar

                          • HåE
                            Användare
                            • September 2007
                            • 1525

                            #28
                            Nya ciklidbladet tycker jag är riktigt bra. Specielt artikeln om filtrering. Själv har jag aldrig kört annat än ytterfilter, så den här artikeln var väldigt lärorik.
                            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

                              #29
                              Ett riktigt kanonnummer.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Thomas R.

                                #30
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Kollade på plast och allt, men hittar inget medlemskort. Har även skänkt bort bladet till bättre behövande, hur fixar jag ett nytt till mig?
                                Hej Patrik!
                                Om du fått CB2 i brevlådan så har du även fått medlemskortet eftersom adressen var fastklistrad på medlemskortet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...