Kemikalier för akvariebruk ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Kemikalier för akvariebruk ?

    I gamla akvarieböcker fanns det ofta tips på kemikaler från apotek/färghandel
    som kunde brukas i akvarium. Numera är många av medlen ej längre till
    försäljning till privatpersoner. Tex meteylenblått som jag använde för att
    förhindra att rom möglade, finns det någon ny kemikalie med samma funktion?
    Alun användejag för att tvätta nya växter med och få bort snigelägg, denna finns nog kvar på apoteket ?. Vill minnas att kaliumpermanganat användes
    men minns inte riktigt till vad. Vidare malakitgrönt till div sjukdomar.
    Ja vad finns det att köpa idag och till vad ??.
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #2
    Hej .
    Alun köper du hos coop och kalium.i närmaste färgfirma.M.blått går att köpa via nätet hos firmor med lab.tillbehör.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Malakitgrönt ingår fortfarande i vissa fiskmediciner, men är så vitt jag vet förbjudet - det är cancerogent. Bara en tidsfråga innan kemikalieinspektionen sett till att få bort det fullständigt (till vår och naturens fromma).

      Scheels lösning går dock fortfarande att få fatt i via SKS. Kaliumpermanganat går också fortfarande att få fatt i. Har en bra färghandel (gammal) där mycket går att hitta i lösvikt. Antar trist nog att den snart är ett minne blott, folk handlar inte där längre. Liksom metylenblått och malakitgrönt så färgar iaf kaliumpermanganat något fruktansvärt. Bra att ha svarta kläder på sig, om man slarvar...

      Kunde räkna upp en del till, men giter inte just nu. Har du specifika frågor kring något så skicka PM så ska jag se vad jag kan hitta.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • November 2005
        • 1294

        #4
        Det jag mest funderade över vad man enklast kan tillsätta för att hindra romkorn från att mögla

        Kommentar

        • Emman
          Användare
          • September 2007
          • 32

          #5
          Tråd-stöld
          Är det någon som vet doseringen på metylenblått? Nu gäller det att snabbt sätta in behandling för jobbfiskarna (520 L akvarie). Vi har metylenblått på labbet men jag hittar ingen doseringsanvisning på nätet. Jag söker alltså INTE efter ett antal ml utan ett antal mg (det är ju kemikalien jag har, ingen kommersiell produkt). Har några stackars mollysar som börjat mögla (vita prick). Har höjt temp och saltat.

          HJÄLP!

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • January 2010
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Det jag mest funderade över vad man enklast kan tillsätta för att hindra romkorn från att mögla
            Finns inte Tetra General Tonic längre? Vill minnas att den innehåller metylenblått - och ja, det är nog ingen dum idé att tillsätta ngt för vissa arter verkar ha rom som är ngt hopplöst mottaglig för mögel. hade lek på Corydoras för en vecka sen men, ja - just det...

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Saxat ur mina gömmor:
              Stamlösning: 1% (1 g metylenblått löses i 1 dl vatten).
              För behandling: upp till 1 ml stamlösning per liter vatten.

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...