Fältet var ju öppet då den vanliga ståndpunkten var så fel. Idag "vet" vi att djur är "kännande" varelser. För trettio år sedan skrattade man åt folk som påstod att deras hundar hade känslor.
Detta skylls ofta på en "vulgariserad Skinnerbox" eller Descartes. Båda är nog rätt, men den förra kanske mer rätt. Eller så kan man säga att Skinner ofrivilligt återupplivade Descartes "praktiska" ideer. Skinner ansåg att eftersom vi inte kan fråga djuren vet vi inget om deras känslor och liknande, därför ska vi inte uttala sig om det eller studera detta. Descartes ansåg att djur är maskiner och att om man skadar ett levande djur så låter det men det är samma sak som att en maskin låter om du slänger grus i maskineriet.
Detta skylls ofta på en "vulgariserad Skinnerbox" eller Descartes. Båda är nog rätt, men den förra kanske mer rätt. Eller så kan man säga att Skinner ofrivilligt återupplivade Descartes "praktiska" ideer. Skinner ansåg att eftersom vi inte kan fråga djuren vet vi inget om deras känslor och liknande, därför ska vi inte uttala sig om det eller studera detta. Descartes ansåg att djur är maskiner och att om man skadar ett levande djur så låter det men det är samma sak som att en maskin låter om du slänger grus i maskineriet.
Kommentar