Djurens rätt vill förbjuda vildfångad akvariefisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av olof
    Singer tillsammans med Walt Disney (vilken duo!) har deffinitivt förändrat synen på förhållandet mellan människa och djur.
    Fältet var ju öppet då den vanliga ståndpunkten var så fel. Idag "vet" vi att djur är "kännande" varelser. För trettio år sedan skrattade man åt folk som påstod att deras hundar hade känslor.

Detta skylls ofta på en "vulgariserad Skinnerbox" eller Descartes. Båda är nog rätt, men den förra kanske mer rätt. Eller så kan man säga att Skinner ofrivilligt återupplivade Descartes "praktiska" ideer. Skinner ansåg att eftersom vi inte kan fråga djuren vet vi inget om deras känslor och liknande, därför ska vi inte uttala sig om det eller studera detta. Descartes ansåg att djur är maskiner och att om man skadar ett levande djur så låter det men det är samma sak som att en maskin låter om du slänger grus i maskineriet.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 24 May 2009, 22:01.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Ursprungligen postat av Janne E
      När tråden väl kom till kärnpunkten dog den, är det för att akvarister själva egentligen tycker att de inte har några hållbara argument som rättfärdigar sitt handlande och ser sig själva som djurplågare??
      Nej, jag ser mig inte som djurplågare. Fast det är sant att jag har haft ihjäl en hel del fisk, via okunskap och misstag.

Men vad är då argumenten för oss akvarister? Självklart blir det personligt, även om en del argument torde kunna försvaras av många.

1. Att titta på fisk/akvarium är rogivande. Månne inget bra argument, men det är nog kärnan i min "hobby".

2. Fisk och akvarium lär mig förstå naturen. Min förståelse kan sedan användas för att få andra att förstå naturen. Bättre argument, som kan utvecklas en hel del.

3. En del fisk finns idag enbart i akvarium och är utrotade i naturen. Kruxet med det argumentet är att det kan jag inte använda personligen. Har inga sådana fiskar. För att försvara hobbyn i stort är det dock bra.

4. En del VF-fisk ger försörjning åt lokalbefolkningen. Bra argument, dessutom i kombo med att bevara naturen. Krux: handlar om ett fåtal arter, en del andra arter är i mina ögon mer tveksamma.

Har ingen riktig ork att utveckla och komma på fler argument idag, det vart lite sent igår.
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Mycket av det vi vet om djur idag är tack vare att människor haft intresse för dem och haft dem i fångenskap eller liknande. T.ex. det mesta vi vet idag om insekter kan vi tacka alla entomologer för, speciellt de som gör det på amatörnivå.

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Lundensis
          Mycket av det vi vet om djur idag är tack vare att människor haft intresse för dem och haft dem i fångenskap eller liknande. T.ex. det mesta vi vet idag om insekter kan vi tacka alla entomologer för, speciellt de som gör det på amatörnivå.
          Jag tror att detta är viktigare än Disney och Singer! Som sagt hade "vetenskapskonsensus" fel under stora delar av nittonhundratalet (vetenskapskonsensus är fel ord, det var snarare inte "politiskt korrekt" att påstå att djur kunde handla utifrån empati dvs. sätta sig in i ett annat djurs situation eller ha personlighet). Jane Goodalls och Dian Fosseys forsking på chimanser och gorillor har långsamt ändrat saker. Djur är inte maskiner men de är definitivt inte som i Disney för den sakens skull heller. Dessutom är det en himla skilnad mellan en daggmask och en delfin. När det gäller fiskar så är de ju inte ryggradsdjurens Einstein direkt, men det betyder som sagt inte att de är maskiner eller vi kan åtminstone inte utgå från det!
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• larsa
            Banned
            • April 2006
            • 198

vill först säga..det är inte många som värdlsigt sett angagerar sig i pytte ciklider från tex malawisjön...heller inte från tanganyika...säg att det finns en stam med 400 troffe blue där...vi här vill ha!skiter fullständigt i naturen där..en pinne??sen kan man hävda att man är så så naturmedveten..hell no säger jag..jag inbillar mig att man kan slå ut hela bestånd med sitt habegär..vi är en liten fis i rymden om man jämför med usa o tyskland

Kommentar

• Janne E
              Användare
              • April 2002
              • 382

Ursprungligen postat av larsa
              vill först säga..det är inte många som värdlsigt sett angagerar sig i pytte ciklider från tex malawisjön...heller inte från tanganyika...säg att det finns en stam med 400 troffe blue där...vi här vill ha!skiter fullständigt i naturen där..en pinne??sen kan man hävda att man är så så naturmedveten..hell no säger jag..jag inbillar mig att man kan slå ut hela bestånd med sitt habegär..vi är en liten fis i rymden om man jämför med usa o tyskland
              Det kanske inte bara gäller Malawi och Tanganyika ciklider, det finns en värld utanför dessa fiskar som är bra mycket större
              Man kan inte heller särskilja Sverige från övriga EU, blir det restriktioner så blir det inom EU och inte bara här.
              Än så länge så har inte akvariehobbyn slagit ut någon art i naturen men det kanske inte är omöjligt.

Mvh Janne

Kommentar

• larsa
                Banned
                • April 2006
                • 198

Ursprungligen postat av Janne E
                Det kanske inte bara gäller Malawi och Tanganyika ciklider, det finns en värld utanför dessa fiskar som är bra mycket större
                Man kan inte heller särskilja Sverige från övriga EU, blir det restriktioner så blir det inom EU och inte bara här.
                Än så länge så har inte akvariehobbyn slagit ut någon art i naturen men det kanske inte är omöjligt.

Mvh Janne
                hur vet du det??

Kommentar

• larsa
                  Banned
                  • April 2006
                  • 198

jag vet att inte tex neontetran är hotat just nu,,men jag vet också att den fångas vild för det är enklast till världens akvarier...jag vet också att det är ekonomi i detlljag har hört av handlare att om dom tar 5000 och bara 1000 överlever så går dom vinst(hehe) fy fan säger jag...and so on and on...var inte naiva

Kommentar

• FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

Nu är jag ju väldigt ny inom akvariehobbyn.

Men borde de inte gå att använda akvarieverksamhet som någon slags "bevarelse" rörelse där utrotningshotade (och även andra arter) odlas för att överleva och även återplanteras på sina naturliga fångstplatser. Då måste man väll dock iof odla mer vilket jag antar... också kan leda till många fel i genetik leden...

Kommentar

• larsa
                      Banned
                      • April 2006
                      • 198

Ursprungligen postat av JosephineFredrik

Men borde de inte gå att använda akvarieverksamhet som någon slags "bevarelse" rörelse där utrotningshotade (och även andra arter) odlas för att överleva och även återplanteras på sina naturliga fångstplatser. Då måste man väll dock iof odla mer vilket jag antar... också kan leda till många fel i genetik leden...
                      det förekommer i malawi o tanganyika..jag vill hävda att det enbart är ekonomiskt...i sydamerika är det vinn så mycket du kan,,,,förr eller senare brakar det ihop???

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

jag vet att inte tex neontetran är hotat just nu,,men jag vet också att den fångas vild för det är enklast till världens akvarier...jag vet också att det är ekonomi i detlljag har hört av handlare att om dom tar 5000 och bara 1000 överlever så går dom vinst(hehe) fy fan säger jag...and so on and on...var inte naiva
                        Lite tröttsamt att höra dig häva ur dig dessa lögner

var fick du det bekräftat att Neontetran är hotad

samt att bara en av fem neontetror överlever
                        (först lever alla sedan dör 100%)
                        Men du menade kanske tills dom kom till slutkonsument

Du kanske ska kolla dina källor
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Gäst

Är det inte kardinaltetror du tänker på?
                          Neontetror är hyffsat tacksamma och enkla att odla...

Mvh/Andreas.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av JosephineFredrik

Tyvärr funkar inte detta i vanliga akvarier. Detta eftersom arterna hela tiden sorteras på fisk med olämpliga egenskaper. Detta sker inte i akvarium. Det bästa skulle vara ett gigantiskt akvarium isf med flera arter, men inte ens då är man säker på att man bevarar de egenskaper som gör att de överlever i naturen. Jag har arter som levt 25 år i fångenskap och som antagligen inte finns kvar i naturen. De är dåliga på att konkurera med andra arter och ofta lätta att fånga. Problem nr 2 hur vet man att en fiskart är utdöd?

Kommentar

• larsa
                              Banned
                              • April 2006
                              • 198

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Lite tröttsamt att höra dig häva ur dig dessa lögner

var fick du det bekräftat att Neontetran är hotad

samt att bara en av fem neontetror överlever
                              (först lever alla sedan dör 100%)
                              Men du menade kanske tills dom kom till slutkonsument

Du kanske ska kolla dina källor
                              har jag sagt att neontetran är hotad??Lär dig att läsa chrilla!jag vet att vissa handlare utryckt sig på detta skit sätt...har jag sagt att du gör det??..min mening är att djurens rätt har en poäng med detta cyniska råa sätt..ber om ursäkt men det förekommer.du är trött på att jag såkallat ljuger??? säg det i fejjan till mig..missförstå mig rätt nån jävla gång

Kommentar

• Janne E
                                Användare
                                • April 2002
                                • 382

Neontetror är till nästan 100% odlade de som säljs i världen, däremot som Andreas påpekade så är Kardinaltetran oftast vildfångad även om de också börjat odlas en del. När det gäller Kardinaltetran så försörjer den en himla massa människor som annars inte skulle ha någon försörjning alls, så det är synd att de börjat odla dem. Exporten utav Kardinaltetran har sjunkit lite mot tidigare år, förr så exporterades ca 50.000.000 Vildfångade Kardinaltetror per år men är nu nere runt 40.000.000 per år pga. att de börjat odlas, och de är fortfarande lika talrika i sina biotoper.

larsa,
                                Vad du hört av handlare så måste det vara ganska oseriösa handlare du handlar hos som inte vet vad de pratar om, helt omöjligt att göra vinst på Kardinaltetror om 80% dör...det blir brakförlust, på 60-70 talet kanske men inte på 90-2000 talet.

Mvh Janne
                                Senast redigerad av Janne E; 25 May 2009, 22:09.

Kommentar

Arbetssätt...