Djurens rätt vill förbjuda vildfångad akvariefisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Ursprungligen postat av olof
    Att producera kött i de volymer som görs idag i EU och i världen är helt omöjligt utan att använda omfattande utfodring med sojaprotein.
    Visst går det att producera kött miljövänligt i EU eller på andra ställen men denna produktion kan bara nå upp till en mindre andel av den nuvarande produktionen.

mvh

olof
    Precis vad jag menar. Jag nämnde aldrig något om volymer, men en konsekvens är att den totala produktionen minskar. Å andra sidan får vi bättre kvalitet på köttet och behöver därför äta mindre av det. Har aldrig varit särskilt förtjust i storskalighet. Kan vi dessutom avskaffa allt trålfiske i haven som omger Sverige gör vi oss själva och kommande generationer en stor tjänst.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Vi kanske ska byta namn på troden till "Miljö, djurskydd och samhälle-tråden, del 1" D)
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Vi kanske ska byta namn på troden till "Miljö, djurskydd och samhälle-tråden, del 1" D)
        Ja, jag försöker att sluta skriva på detta forumet, men ibland så kan jag inte hålla mig, när Ola skriver att han vill döpa om tråden, ja då skrattade jag.
        Jo döp om tråden till. (Vi är rörande överens allihopa utan en), och han som inte är överens med er, när han skriver något som inte tilltalar er .
        Ja då får han höra att han kapar tråden, Ja det man inte förstår det är bara att beundra.ps, på tal om att kapa trådar, skulle inte denna tråden handla om, djurens rätt om att förbjuda vildfångade fiskar, nu är det bara en information , om hur vi ska få ner köttkonsumtionen, för att ni vill väl inte kalla detta att ni har en debatt.En beundrande malawijanne.

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Har jag missat något men vem har beskyllts för att kapa tråden? Men jag förstod nog inte riktigt vad du menade. Den handlar ju inte om akvariefisk just nu (men sojaodling och köttproduktion har en direkt koppling).

Debatt och debatt. Man kan väl diskuttera saker och vara relativt överens om huvudprylen? Eller gäller det bara om vi vill veta hur vi bäst sköter våra fiskar, men inte hur vi bäst sköter vår planet? Men jag tycker nog att det både är diskussion, argumentation och debatt här.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Ursprungligen postat av Janne E
            Tja, genom trådkapning kan man tysta de mest intressanta diskusionerna, på ett välskött forum hade offtopic inlägg plockats bort och placerats där de hör hemma...offtopic.

Har vi lite tur så läser någon från Djurens rätt den här tråden och upptäcker hur stort intresset är bland akvarister...tummen upp.

Mvh Janne
            Janne

Kommentar

• Janne E
              Användare
              • April 2002
              • 382

Ursprungligen postat av olof
              Vilken strategi föreslår du som skulle vara mer effektiv än att få folk att sluta äta kött? Som jag ser det är detta grunden för många miljöproblem. Jag har svårt att se några genvägar till att lösa dem.
              Ursprungligen postat av Ola
              Det jag ser som den "enkla" lösningen är att propagera för att vi ska äta mindre kött. Som med växthuseffekten ungefär fast troligen mycket enklare att genomföra. Kör inte bil i onödan och köp bensinsnål bil liksom.
              Det finns ingen genväg att tala om för folk att de inte får äta kött om vi pratar globalt, de är jätteglada idag att de kan äta kött eftersom de inte kunde det förut.

Propagandan finns redan men det är klart att den kan bli större, enklare kommer det absolut inte att bli om det inte styrs genom politiska beslut som inte kommer ske speciellt "snabbt". Det är lätt att tänka "Sverige" men vi är bara en fis i rymden om vi här skulle börja äta mindre med kött, ska det få effekt måste man påverka hela världen.

Har du en bättre ide? Vad ska göras inom rimlig tid? Din poäng blir ju bara tuta och kör utför stupet eller? Ja, jag har läst dina inlägg. Men jag får inte ihop att vi inte kommer minska köttätandet och därför är mer grönsaksätande av ondo. Eller vad menar du egentligen?
              Då har du inte läst ordentligt, jag säger inte att mer grönsaksätande är av ondo utan jag säger att det kommer ta för lång tid att ändra de vanorna och för att det ska slå igenom globalt krävs en omfördelning utav ekonomin och välfärden.

Låt propagandan mala på när det gäller minskad köttproduktion och koncentrera istället krafterna på det man kan påverka idag eller inom rimlig tid.

Det gjordes en beräkning för fem tio år sedan som i princip kom fram till att om vi "kastar" en tredjedel av jorden och använder den till extensivt jordbruk så kan vi spara resten. En annan beräkning visar att det skulle vara chockerande billigt att bevara det mesta av jordens biologiska mångfald.
              Behövs inget källmaterial för det är säkert sant, däremot omöjligt att genomföra med den världsekonomi vi har idag och som vi kommer att ha kvar ett bra tag till innan världen tvingas att tänka om.

Det finns redan idag jättestora organisationer som arbetar med de här frågorna och har gjort det sedan 60 talet eller tom. lite tidigare och några kom till senare, ändå har jordens utveckling gått bakåt när det gäller miljön och det utrotas många många fler djurarter idag än det gjorts sedan dinosaurierna försvann...man börjar likna dagens miljökatastrof med de stora massutrotningarna under jordens historia. Det är akut och då hjälper det inte med att sluta äta kött eftersom det är så få som kommer göra det...inom rimlig tid.

Som frågan först handlade om så var det Djurens rätt som vill förbjuda hållning utav akvariefiskar och främst då vildfångat, om de får sin vilja igenom utan större motstånd så betyder det att det kommer ske ytterligare massutrotning i naturen utav fiskarter eftersom det ekonomiska värdet försvinner helt. Deras habitats kommer användas för annan produktion som ändå är extremt svårt att hindra och helst om det inte finns några människor där som har ett levebröd.

Förmå Djurens rätt att arbeta med viktigare frågor som är grundorsaken till många djurs lidande, de kan arbeta med att försöka få till ett förbud mot Soja och kräva spårbarhet till producent, de kan arbeta med att försöka få till ett förbud mot utfiskning utav haven för att producera djurfoder och de kan arbeta för ett ekologisk och en etisk hållbar djurhållning där djuren mår bra...det är stora frågor med stor påverkan.

Mvh Janne

Kommentar

• Janne E
                Användare
                • April 2002
                • 382

Ursprungligen postat av malawijanne
                Jo döp om tråden till. (Vi är rörande överens allihopa utan en), och han som inte är överens med er, när han skriver något som inte tilltalar er .
                Ja då får han höra att han kapar tråden, Ja det man inte förstår det är bara att beundra.ps
                För att förstå så måste man ju förstå vad folk skriver, så länge den du hänvisar till höll sig inom ämnet så var det en diskusion, debatt eller argumentation och alla de inläggen uppskattades. De inlägg som inte överhuvud taget hölls sig inom ämnet med flera inlägg efter varandra är väl glasklart en trådkapning eller spamming, inte ens 1 sådant inlägg är ok eftersom det tvingar fram ett svar från motparten, precis som många försöker tvinga fram ett svar från dig Malawijanne, då är det svårt att förstå ditt inlägg här när du själv ogillar dem när de drabbar dig.

Mvh Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Janne
                  Jamen det syftade ju på att Christer gnällde över att Micke inte har en Avatar! Jag har inte sett en massa inlägg som tyder på att vi är rörande överens i denna fråga
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Ja, jag försöker att sluta skriva på detta forumet, men ibland så kan jag inte hålla mig
                    Ungefär som rökavvänjning eller?

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Det finns ingen genväg att tala om för folk att de inte får äta kött om vi pratar globalt, de är jätteglada idag att de kan äta kött eftersom de inte kunde det förut.
                      Om t ex EU såg köttkonsumtion som ett problem istället som en positiv efterfrågan som gynnar Europeisk köttindustri så skulle det ju vara bra. Lite politisk vilja skulle lätt kunna göra en stor skilnad och politisk vilja kommer oftast från vad väljarna tycker.

Jordbrukssubventionerna borde slopas helt särskilt till köttproduktion som inte är naturbete. (Jag har ingen aning om och hur mycket subventioner EU ger till köttproduktion)

Det borde motarbetas rejält (i varsta fall förbud) att använda männsikovärdig mat till köttdjur och det borde krävas en viss verkningsgrad om man gör det (vilket förstås talar för den gräsliga kycklinguppfödningen). Men, men. Politiska beslut som motverkar resursslöseri.

Om problemet blir lika tydligt som att vi använder för mycket fossila brännslen och politiker börjar handla därefter så tror åtminstone jag att detta problem är en fjutt i havet jämfört med utsläppen av koldioxid.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Som frågan först handlade om så var det Djurens rätt som vill förbjuda hållning utav akvariefiskar och främst då vildfångat, om de får sin vilja igenom utan större motstånd så betyder det att det kommer ske ytterligare massutrotning i naturen utav fiskarter eftersom det ekonomiska värdet försvinner helt. Deras habitats kommer användas för annan produktion som ändå är extremt svårt att hindra och helst om det inte finns några människor där som har ett levebröd.

Förmå Djurens rätt att arbeta med viktigare frågor som är grundorsaken till många djurs lidande, de kan arbeta med att försöka få till ett förbud mot Soja och kräva spårbarhet till producent, de kan arbeta med att försöka få till ett förbud mot utfiskning utav haven för att producera djurfoder och de kan arbeta för ett ekologisk och en etisk hållbar djurhållning där djuren mår bra...det är stora frågor med stor påverkan.

Mvh Janne
                        Djurens rätt kan vi nog glömma. För att förmå dem att göra det du skriver måste det till att de kan något om djur och det kan de inte.

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Jamen det syftade ju på att Christer gnällde över att Micke inte har en Avatar! Jag har inte sett en massa inlägg som tyder på att vi är rörande överens i denna fråga
                          Ja tänk hur man kan tyda text, med olika ögon och uppfattningar som man har.
                          Ja snacka om att kasta sten i glashus.
                          Och det är precis det du Ola gör, precis nu tillsammans med lundensi och självklart så gäller det mig också, vi kapar tråden, så jag tycker vi lägger ner tjafset som du själv Ola brukar skriva när du inte är nöjd med hur tråden utvecklar sig. En ännu mer beundrande Janne

Kommentar

• Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

Om t ex EU såg köttkonsumtion som ett problem istället som en positiv efterfrågan som gynnar Europeisk köttindustri så skulle det ju vara bra. Lite politisk vilja skulle lätt kunna göra en stor skilnad och politisk vilja kommer oftast från vad väljarna tycker.

Jordbrukssubventionerna borde slopas helt särskilt till köttproduktion som inte är naturbete. (Jag har ingen aning om och hur mycket subventioner EU ger till köttproduktion).
                            Tyvärr är det så att det finns de inom livsmedelsindustrin som har för stor makt över de politiska besluten. Det problemet får man också åtgärda.

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

Ja tänk hur man kan tyda text, med olika ögon och uppfattningar som man har.
                              Ja snacka om att kasta sten i glashus.
                              Och det är precis det du Ola gör, precis nu tillsammans med lundensi och självklart så gäller det mig också, vi kapar tråden, så jag tycker vi lägger ner tjafset som du själv Ola brukar skriva när du inte är nöjd med hur tråden utvecklar sig. En ännu mer beundrande Janne
                              Ingen tvingar dig att delta i eller ens läsa denna tråd, så jag förstår inte varför du har intresse av att lägga ner den? Det är ju uppenberligen bara du som är missnöjd med den.

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Det finns ingen genväg att tala om för folk att de inte får äta kött om vi pratar globalt, de är jätteglada idag att de kan äta kött eftersom de inte kunde det förut. ... Det är akut och då hjälper det inte med att sluta äta kött eftersom det är så få som kommer göra det...inom rimlig tid.
                                Janne, det är självklart inte rimligt att alla eller ens mer än ett fåtal ska sluta, men det är väldigt rimligt att dra ner på konsumtionen (och produktionen). Se inlägget ovan.

Förmå Djurens rätt att arbeta med viktigare frågor som är grundorsaken till många djurs lidande
                                Det kommer aldrig att ske. Om man generaliserar grovt så utgår Djurens rätt från att varje djur är en kännande iindivid med hopp och drömmar. Detta gör att varje djur blir viktigt och att man inte kan offra individen för kollektivet.

Det är organisationer som Naturkyddsföreningen, WWF osv som ska göra detta men även EU och FN enligt mig. "Tyvärr" är ju alla svenska partier mot EUs jordbruksstöd så man får ju ingen vägledning hur man ska rösta där, men man kan kolla upp de andra frågorna. Hittar någon något relevant så ta gärna upp det (men snälla, ska vi inte försöka att låta bli en partipolitisk diskussion?)
                                Senast redigerad av Ola Svensson; 21 May 2009, 13:13.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...