Djurens rätt vill förbjuda vildfångad akvariefisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Personligen blir jag bara dyster. Igen. Tråden tar bara upp ETT FÅTAL av de problem vi verkligen behöver jobba med. Ju mer jag tänker på det, desto värre blir det. Och längtan efter två flaskor vodka blir större och större.

Jag vet inte om vi tjänar på att spalta upp det, jag är redan rökt i attityden. Men jag vill gärna fortsätta att hålla akvariefiskar, även om det är ett mindre problem än jordens fortlevnad på "lång" sikt. Vad kan vi, som enskilda, eller som organisation, göra åt Djurens rätt? Några bra förslag?

Back to basic, medan jag letar reda på min vodka. Därmed inte alls sagt att soja-diskussionen, eller för den delen kött kontra grönsaker är ointressant. Den intresserar mig mycket, men jag blir rent förtvivlad över att behöva tänka på det. Dessutom dör grodorna. Plus lite annat som påverkar oss rätt dåligt. Å andra sidan har tornsvalorna kommit i år också, och så länge de kommer (de som inte blir nedskjutna över Italien), så finns det hopp. Kanske.

Nå. Generellt tror jag vi är rökta. Det behöver dö mängder med MER folk än det gör innan något ändras, och jag tror att vi landar där. Utrotning av andra arter kommer där i andra hand (inte för mig, men för mänskligheten i stort). Tills domedagen kommer vill jag ändå hålla akvariefisk. Hur bär vi oss åt för att fortsätta få göra det?

Jag är faktiskt inte ironisk här. Jag tänker helt allvarligt ungefär vad som står ovan.

Hilsen,

P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 May 2009, 22:05.
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

Ursprungligen postat av "Marcus Karlsten
      Jag menar om vi behövde mindre odlings yta för mat så skulle möjligheten att få plats med fisk (som tråden ursprungligen handlade om) åtminstånde öka.
      Ja, och visst är tanken god...men orealistisk. Vi behöver mycket mer odlingsyta för att minska köttkonsumtionen eftersom köttproduktionen kommer att fortsätta precis som nu, vi måste sluta odla biobränslen, vi måste sluta äta odlad fisk som utfodras med fiskmjöl som bas vilket så gott som all odlad fisk har, vi måste ändra hela världsekonomin för att kunna ändra livsstil osv.

Någon dag i framtiden lär vi bli tvingade att göra det också, men under den långa tiden innan det sker så måste man vara realist och göra något i nuet, vi kan inte tänka en vacker tanke och vänta på att något sker i framtiden.

Mvh Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

* Sedan 1990 har vi ökat vår köttkonsumtion med cirka 40 procent och äter idag drygt 85 kilo kött per person och år. Framförallt äter vi större köttbitar och portioner.

Läs hela texten här:

Att visa siffror är makthavarnas sätt att piska folket
        använd dom ofta och ljug bara om det inte går att bevisa
        -----------------------------------------------------------
        # Sedan 1990 har vi ökat vår köttkonsumtion med cirka 40 procent och äter idag drygt 85 kilo kött per person och år
        ----------------------------------------------------------
        men om vi stirrar oss blinda på datumstämpeln och slänger 40%
        betyder det att vi inte äter upp
        då äter vi lika mycket idag

fan

några rader tidigare var det
        43% mellan 1980 och 2005.

hur ska ni ha det
        Senast redigerad av cf.akvarielagret; 20 May 2009, 22:14.
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Christer, om vi SLÄNGER köttet blir det ju värre... nu får jag ha TRE flarror vodka. Och det är ditt fel!!
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Janne E
            Användare
            • April 2002
            • 382

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Jag vet inte om vi tjänar på att spalta upp det, jag är redan rökt i attityden. Men jag vill gärna hålla akvariefiskar även framöver, även om det är ett mindre problem än jordens fortlevnad på lång sikt. Vad kan vi, som enskilda, eller som organisation, göra åt Djurens rätt? Några bra förslag?
            Informera om vilka fördelar det finns att hålla akvariefiskar, att vår hobby även om en massa fiskar dör helt i onödan faktist räddar många arter från att dö ut i naturen. Att vildfångade fiskar tillför ett ekonomisk värde både för fisken och människorna som lever på vildfångst, att ekonomi och naturskydd går hand i hand. Att de hot som finns idag för våra fiskar kommer från exploatering såsom skogsskövling, Sojaodlingar, Palmoljeplantager och givetvis kraftverksutbyggnad i floder...osv. Om det inte fanns ett enda intresse i att hålla akvariefiskar skulle en massa arter redan varit borta i naturen.

Visst det dör en massa fisk utav misskötsel men det dör en himla massa fisk i naturen varje år som är en naturlig följd utav årstidsväxlingarna, utav den årliga tillväxten tar man ut bara någon promille i antal fiskar som går till akvariehobbyn men det ger ett ekonomiskt skydd eftersom värdet på handeln i världen är många miljarder kronor.

Om liknande argument vore lätt tillgängliga på internet precis som Djurens rätt har all sin information tillgänglig så vore det lättare för folk att bilda sig en uppfattning, vår hobby skulle få en helt annan betydelse.

Mvh Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Christer, om vi SLÄNGER köttet blir det ju värre... nu får jag ha TRE flarror vodka. Och det är ditt fel!!
              Off topic
              jag älskar dig med

skämtar bara
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Ursprungligen postat av Micke
                Från det ena till det andra

Micke varför har du ingen avatarbild

efter 8646 inlägg vilket är respekt

ännu konstigare då du gillar att fota

hur tänkte du då ?
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Från det ena till det andra

Micke varför har du ingen avatarbild

efter 8646 inlägg vilket är respekt

ännu konstigare då du gillar att fota

hur tänkte du då ?
                  Inte för att det har med trådens ämne att göra, men; varför har inte du en godkänd avatar, och varför anger du inte bostadsort? Att som jag inte ha en avatar bryter i alla fall inte mot någon av forumets regler.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Inte för att det har med trådens ämne att göra, men; varför har inte du en godkänd avatar, och varför anger du inte bostadsort? Att som jag inte ha en avatar bryter i alla fall inte mot någon av forumets regler.
                    Det är fult med att svara med en fråga

min egen som inte är okej
                    är inte läskunnig och glömsk
                    lovar att bättra mig föråt
                    vad säger du själv eller har du en ny fråga ?
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

vad säger du själv eller har du en ny fråga ?
                      Jag har ingen avatar eftersom det inte är något som krävs. Men du kan vara helt lugn, jag kommer inte att vara så flitig med att skriva inlägg här framöver. Så du slipper sitta och reta upp dig på det.
                      Nu kanske tråden kan få handla om det den ska, istället för om jag har avatar eller inte.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Jag har ingen avatar eftersom det inte är något som krävs. Men du kan vara helt lugn, jag kommer inte att vara så flitig med att skriva inlägg här framöver. Så du slipper sitta och reta upp dig på det.
                        Nu kanske tråden kan få handla om det den ska, istället för om jag har avatar eller inte.
                        Självklart
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor

Kommentar

• Janne E
                          Användare
                          • April 2002
                          • 382

Tja, genom trådkapning kan man tysta de mest intressanta diskusionerna, på ett välskött forum hade offtopic inlägg plockats bort och placerats där de hör hemma...offtopic.

Har vi lite tur så läser någon från Djurens rätt den här tråden och upptäcker hur stort intresset är bland akvarister...tummen upp.

Mvh Janne

Kommentar

• specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

Personligen blir jag bara dyster. Igen. Tråden tar bara upp ETT FÅTAL av de problem vi verkligen behöver jobba med. Ju mer jag tänker på det, desto värre blir det. Och längtan efter två flaskor vodka blir större och större.

Jag vet inte om vi tjänar på att spalta upp det, jag är redan rökt i attityden. Men jag vill gärna fortsätta att hålla akvariefiskar, även om det är ett mindre problem än jordens fortlevnad på "lång" sikt. Vad kan vi, som enskilda, eller som organisation, göra åt Djurens rätt? Några bra förslag?

Back to basic, medan jag letar reda på min vodka. Därmed inte alls sagt att soja-diskussionen, eller för den delen kött kontra grönsaker är ointressant. Den intresserar mig mycket, men jag blir rent förtvivlad över att behöva tänka på det. Dessutom dör grodorna. Plus lite annat som påverkar oss rätt dåligt. Å andra sidan har tornsvalorna kommit i år också, och så länge de kommer (de som inte blir nedskjutna över Italien), så finns det hopp. Kanske.

Nå. Generellt tror jag vi är rökta. Det behöver dö mängder med MER folk än det gör innan något ändras, och jag tror att vi landar där. Utrotning av andra arter kommer där i andra hand (inte för mig, men för mänskligheten i stort). Tills domedagen kommer vill jag ändå hålla akvariefisk. Hur bär vi oss åt för att fortsätta få göra det?

Jag är faktiskt inte ironisk här. Jag tänker helt allvarligt ungefär vad som står ovan.

Hilsen,

P
                            Ett ww3 kan vara en extrem lösning iaf om man ser historiskt på 30-talet och det sena 40-talet och vad som hände efter det (nej jag dricker inte vodka)
                            skämtåsido så är det nu en märklig (farlig) tid..
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• polle
                              Användare
                              • May 2008
                              • 197

Ursprungligen postat av Janne E
                              Har vi lite tur så läser någon från Djurens rätt den här tråden och upptäcker hur stort intresset är bland akvarister...tummen upp.

Mvh Janne
                              Nu är inte jag den störste debattören, men någon modig kan ju alltid bjuda in en representant för "djurens rätt".
                              Alternativt om någon hittar en lämplig diskussion på djurrättssidorna kan denne då tipsa oss andra?
                              Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Det där med att utbilda kvinnor är jag helt med på

men att få ner barnadödligheten (som är bra) hur får man ner befolkningen av detta ?
                                Båda leder till familjeplanering vilket leder till färre barn. Man kan inte familjeplanera om risken för att barnen dör är stor.

Är sannolikheten stor att barnen överlever satsar man på kvalitet i form av utbildning och liknande istället för kvantitet. Det är den här utvecklingen som fått ner barnafödandet i västvärlden till en nivå som till och med ses som problematisk.
                                Senast redigerad av Ola Svensson; 21 May 2009, 10:48.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...