Djurens rätt vill förbjuda vildfångad akvariefisk
Kollaps
X
-
-
Problematiken med Soja är ju att den inte går att spåra till producent så en vegan tex. vet inte om det är regnskogs soja eller genmanipulerad soja den personen äter. Med andra ord, den enda Soja som man vet inte bidrar till miljöförstörelse är den man odlar själv hemma i trädgården.
mvh
olofKommentar
-
Och ännu en gång beskriver du grönsaker som "boven" men missar att djuren är en värre bov då de till att börja med är uppfödda på dessa "bovgrönsaker".Senast redigerad av Ola Svensson; 20 May 2009, 20:06.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av olofVad tycker du att man ska göra Janne?
Som jag ser det är en minskning av den personliga köttkonsumtionen ett bra sätt att påverka.
Problemet är vad vi gör under tiden tills alla människor slutat äta kött?
Det är nu idag vi förstör vår miljö och natur i rasande takt, de flesta människor vet inte, förstår inte och kan inte föreställa sig hur snabbt vi förstör naturen idag. Vi pratar om utrotning utav 1000 tals djurarter varje år.
När det gäller vår mat så är det ganska lustigt att inte människor bryr sig mer om vad de äter och vart det kommer ifrån, där finns det hur mycket som helst att göra om viljan finns...det gäller all mat och inte bara kött.
Mvh JanneKommentar
-
Jag vet inte hur mycket av problemen i Sydamerika som avskogning och överfiske beror på köttuppfödning till USA och fiskmjöl och sojamjöl till grisar och kycklingar i USA, men det är nog en rätt stor andel...Senast redigerad av Ola Svensson; 20 May 2009, 20:12.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av olofJag ser egentligen inte spårbarheten som ett stort problem. Det är den totala konsumtionen som är av intresse att minska (eftersom detta minskar den totala efterfrågan och därmed trycket att odla upp ny mark och intensifiera produktionen).
Ursprungligen postat av OlaOch ännu en gång beskriver du grönsaker som "boven" men missar att djuren är en värre bov då de till att börja med är uppfödda på dessa "bovgrönsaker".
Som Olof skriver så ökar köttkonsumtionen och ökningen är en naturlig förklaring till vår ökade välfärd, minska välfärden så minskas köttkonsumtionen.
Mvh JanneKommentar
-
Ursprungligen postat av OlaJag vet inte hur mycket av problemen i Sydamerika som avskogning och överfiske beror på köttuppfödning till USA och fiskmjöl och sojamjöl till grisar och kycklingar i USA, men det är nog en rätt stor andel...
Sojan som produceras i tex. Brasilien exporteras i huvudsak till Europa. en del tar vägen över USA innan det når Europa och Asien.
När det gäller överfisket som är ett jätteproblem i Peru och Chile går det mesta fiskmjölet till Europa och en liten del till USA, Norge och Storbrittanien har flera stora företag i dessa 2 länder som producerar fiskmjöl till vår odlade Lax som vi gladeligen äter i Sverige...för att producera 1 kg odlad Lax går det åt 2,5 kg vildfångad fisk.
Mvh JanneKommentar
-
Faktiskt har köttkonsumtionen stigit kraftigt i Sverige sett över en längre period. Den har ökat med 43% mellan 1980 och 2005. För den mest resurskrävande och mest klimatpåverkande typen av kött, nötkött, har ökningen under samma period varit hela 90%. (!) För mig visar detta att det finns stort utrymme att minska på kött konsumtionen.
mvh
olof
ofta har man glömt något viktigt
jag är alltid en tvivlare visst kanske försäljningen av kött har ökat 43%
det som jag tror är felaktigt är
förr var gårdarna mindre man byter tjänster eller så hade dom en grå marknad
köp en gris till jul eller en halv ko som du kan äta under ett halvår.
även tror jag att folk stirrar sig blinda på datum dvs man slänger massor.
ökat 43% tveksamtjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Det räcker med att i-världen slutar lyxkonsumera kött. Steg 1 är t ex att inse att alla måltider inte måste innehålla massor av kött. I södra Europa och Frankrike kan kött användas mer som en krydda i många maträtter.
Jag vet inte hur mycket av problemen i Sydamerika som avskogning och överfiske beror på köttuppfödning till USA och fiskmjöl och sojamjöl till grisar och kycklingar i USA, men det är nog en rätt stor andel...
ju varmare det är desto mer grönsakerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Jag håller med fullständigt att minskad köttkonsumtion är ett bra sett att minska påverkan på miljön, det är bara det att det kommer ta allt för lång tid att minska köttkonsumtionen så att det verkligen gör någon nytta...men allt som görs för att minska den är bra.
Problemet är vad vi gör under tiden tills alla människor slutat äta kött?
Det är nu idag vi förstör vår miljö och natur i rasande takt, de flesta människor vet inte, förstår inte och kan inte föreställa sig hur snabbt vi förstör naturen idag. Vi pratar om utrotning utav 1000 tals djurarter varje år.
När det gäller vår mat så är det ganska lustigt att inte människor bryr sig mer om vad de äter och vart det kommer ifrån, där finns det hur mycket som helst att göra om viljan finns...det gäller all mat och inte bara kött.
Mvh Janne
Minns jag inte fel krävs en tiondel av markarealen om man direkt stoppar i sej
vegitabilierna direkt istället för att ta omvägen genom djuren.
(Obs! är ej vegan så ni behöver inte skälla på mej)Kommentar
-
men att få ner barnadödligheten (som är bra) hur får man ner befolkningen av detta ?jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Jag lägger ner det här då du inte ens orkar bry dig om att fundera på vad jag skriver. Har du missat vad en stor mängd köttdjur äter? Grönsaker!
Västvärlden äter för mycket kött för att det i längden ska vara hållbart. Att det skulle vara orealistiskt att vi ska äta mindre kött är bara idioti. Dagens köttpriser har dragit ner på konsumtionen i Sverige t ex.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Ursprungligen postat av cf.akvarielagretjag är alltid en tvivlare visst kanske försäljningen av kött har ökat 43%
det som jag tror är felaktigt är
förr var gårdarna mindre man byter tjänster eller så hade dom en grå marknad
köp en gris till jul eller en halv ko som du kan äta under ett halvår.
även tror jag att folk stirrar sig blinda på datum dvs man slänger massor.
Att köttkonsumtionen har ökat kraftigt globalt finns det inte heller några tvivel om, det går säkert att vända trenden och minska konsumtionen men det kommer ta lång tid och tid är det ont om.
Ursprungligen postat av Marcus KarlstenMinns jag inte fel krävs en tiondel av markarealen om man direkt stoppar i sej
vegitabilierna direkt istället för att ta omvägen genom djuren.
Mvh JanneKommentar
-
Att konsumtionen har ökat och fortfarande ökar när det gäller kött finns det inga tvivel om, inte heller att man idag slänger mycket mer mat än man gjorde förr...men förr åt man mycket mer grönsaker i Sverige än vi gör idag.
Att köttkonsumtionen har ökat kraftigt globalt finns det inte heller några tvivel om, det går säkert att vända trenden och minska konsumtionen men det kommer ta lång tid och tid är det ont om.
Det vet jag inte om det stämmer och det kanske det gör, men vi använder ju inte all mark till att producera föda till människor och kommer aldrig att göra det. Idag svälter många människor pga. att vi producerar stora mängder biobränsle istället för mat. Det ni diskuterar är en utopi och för att nå den måste vi gå tillbaka till stenåldern, bruka vår jord endast för produktion av mat...om alla människor ska leva så som man kanske egentligen borde, för jordens bästa.
Mvh JanneKommentar
-
Ät mindre kött
- Kött är den stora boven i klimatsammanhang. Ersätter du köttet med baljväxter, alltså bönor, ärter och linser kan du minska dina utsläpp rejält.
- Sedan 1990 har vi ökat vår köttkonsumtion med cirka 40 procent och äter idag drygt 85 kilo kött per person och år. Framförallt äter vi större köttbitar och portioner.
- Prova att vända på kuttingen: ät grönsaker med en mindre bit kött till istället för tvärtom. Byt två köttmiddagar i veckan mot vegetariska rätter. Enligt Livsmedelsverkets kostråd äter vi mer kött än vi behöver för att må bra.
- När du väl äter kött, välj ekologiskt, naturbeteskött och gärna närproducerat.
Kommentar
Kommentar