Djurens rätt vill förbjuda vildfångad akvariefisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Ursprungligen postat av Janne E
    Nu förstår jag inte alls vad du menar, det är just det jag gör...jag både lyssnar och funderar på det du skriver och jag säger egentligen inte emot dig "tankemässigt". Men det du säger kommer ta 100 år eller mer och då är det redan försent, ska vi då bara acceptera att de som producerar vår mat idag, i detta fall grönsaker som "Soja" att de skövlar vår natur och utrotar djuren tills vi uppnår denna utopi? Oavsett vad man "tycker" så kommer det fortsätta produceras kött i stora mängder så länge vi lever som vi gör i vårt samhälle, det kommer inte ändras om det inte tvingas fram en ändring över hela världen.

Om man inte förstår det, är det de människorna som inte bryr sig om att fundera på det jag skriver och utan att peka ut någon direkt så är du en av dem Ola.

Mvh Janne
    Vad tycker du att man ska göra Janne?

Som jag ser det är en minskning av den personliga köttkonsumtionen ett bra sätt att påverka.

mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

Problematiken med Soja är ju att den inte går att spåra till producent så en vegan tex. vet inte om det är regnskogs soja eller genmanipulerad soja den personen äter. Med andra ord, den enda Soja som man vet inte bidrar till miljöförstörelse är den man odlar själv hemma i trädgården.
      Jag ser egentligen inte spårbarheten som ett stort problem. Det är den totala konsumtionen som är av intresse att minska (eftersom detta minskar den totala efterfrågan och därmed trycket att odla upp ny mark och intensifiera produktionen).

mvh

olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

ska vi då bara acceptera att de som producerar vår mat idag, i detta fall grönsaker som "Soja" att de skövlar vår natur och utrotar djuren tills vi uppnår denna utopi?
        Nej, det ska vi inte acceptera, men man måste ju ha en någorlunda verklighetsförankrad problembeskrivning. Sojan används till stor del till att tillverka djurfoder. Det går faktiskt rätt fort att vända konsumtionsmönster och det här är ett "i-landsproblem" (nu menar jag inte att det är oviktigt).

Och ännu en gång beskriver du grönsaker som "boven" men missar att djuren är en värre bov då de till att börja med är uppfödda på dessa "bovgrönsaker".
        Senast redigerad av Ola Svensson; 20 May 2009, 20:06.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Janne E
          Användare
          • April 2002
          • 382

Ursprungligen postat av olof
          Vad tycker du att man ska göra Janne?

Som jag ser det är en minskning av den personliga köttkonsumtionen ett bra sätt att påverka.
          Jag håller med fullständigt att minskad köttkonsumtion är ett bra sett att minska påverkan på miljön, det är bara det att det kommer ta allt för lång tid att minska köttkonsumtionen så att det verkligen gör någon nytta...men allt som görs för att minska den är bra.
          Problemet är vad vi gör under tiden tills alla människor slutat äta kött?

Det är nu idag vi förstör vår miljö och natur i rasande takt, de flesta människor vet inte, förstår inte och kan inte föreställa sig hur snabbt vi förstör naturen idag. Vi pratar om utrotning utav 1000 tals djurarter varje år.

När det gäller vår mat så är det ganska lustigt att inte människor bryr sig mer om vad de äter och vart det kommer ifrån, där finns det hur mycket som helst att göra om viljan finns...det gäller all mat och inte bara kött.

Mvh Janne

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Det räcker med att i-världen slutar lyxkonsumera kött. Steg 1 är t ex att inse att alla måltider inte måste innehålla massor av kött. I södra Europa och Frankrike kan kött användas mer som en krydda i många maträtter.

Jag vet inte hur mycket av problemen i Sydamerika som avskogning och överfiske beror på köttuppfödning till USA och fiskmjöl och sojamjöl till grisar och kycklingar i USA, men det är nog en rätt stor andel...
            Senast redigerad av Ola Svensson; 20 May 2009, 20:12.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Janne E
              Användare
              • April 2002
              • 382

Jag ser egentligen inte spårbarheten som ett stort problem. Det är den totala konsumtionen som är av intresse att minska (eftersom detta minskar den totala efterfrågan och därmed trycket att odla upp ny mark och intensifiera produktionen).
              Men det är ett stort problem eftersom man inte som konsument kan välja att inte stödja skövlingen utav regnskog, att man äter genmanipulerad föda mot sin vilja utan att veta de framtida konsekvenserna...oavsett om Sojan används direkt som människoföda eller att vi får i oss det genom de djur vi äter som utfodrats med Soja...all Soja används och förbrukas utav människor.

Ursprungligen postat av Ola
              Och ännu en gång beskriver du grönsaker som "boven" men missar att djuren är en värre bov då de till att börja med är uppfödda på dessa "bovgrönsaker".
              Nej det gör jag inte alls det, fundera mer på det jag skrivit. Men det här håller jag med om "man måste ju ha en någorlunda verklighetsförankrad problembeskrivning".

Som Olof skriver så ökar köttkonsumtionen och ökningen är en naturlig förklaring till vår ökade välfärd, minska välfärden så minskas köttkonsumtionen.

Mvh Janne

Kommentar

• Janne E
                Användare
                • April 2002
                • 382

Ursprungligen postat av Ola
                Jag vet inte hur mycket av problemen i Sydamerika som avskogning och överfiske beror på köttuppfödning till USA och fiskmjöl och sojamjöl till grisar och kycklingar i USA, men det är nog en rätt stor andel...
                Nästan ingenting alls, nästan all produktion utav kött säljs inom Sydamerika där konsumtionen ökat lavinartat de senaste 10-15 åren.
                Sojan som produceras i tex. Brasilien exporteras i huvudsak till Europa. en del tar vägen över USA innan det når Europa och Asien.
                När det gäller överfisket som är ett jätteproblem i Peru och Chile går det mesta fiskmjölet till Europa och en liten del till USA, Norge och Storbrittanien har flera stora företag i dessa 2 länder som producerar fiskmjöl till vår odlade Lax som vi gladeligen äter i Sverige...för att producera 1 kg odlad Lax går det åt 2,5 kg vildfångad fisk.

Mvh Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Faktiskt har köttkonsumtionen stigit kraftigt i Sverige sett över en längre period. Den har ökat med 43% mellan 1980 och 2005. För den mest resurskrävande och mest klimatpåverkande typen av kött, nötkött, har ökningen under samma period varit hela 90%. (!) För mig visar detta att det finns stort utrymme att minska på kött konsumtionen.

mvh

olof
                  Alltid nyfiken hur man kan veta detta

ofta har man glömt något viktigt

jag är alltid en tvivlare visst kanske försäljningen av kött har ökat 43%
                  det som jag tror är felaktigt är

förr var gårdarna mindre man byter tjänster eller så hade dom en grå marknad
                  köp en gris till jul eller en halv ko som du kan äta under ett halvår.
                  även tror jag att folk stirrar sig blinda på datum dvs man slänger massor.

ökat 43% tveksamt
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Det räcker med att i-världen slutar lyxkonsumera kött. Steg 1 är t ex att inse att alla måltider inte måste innehålla massor av kött. I södra Europa och Frankrike kan kött användas mer som en krydda i många maträtter.

Finns en regel
                    ju varmare det är desto mer grönsaker
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor

Kommentar

• Marcus Karlsten
                      Användare
                      • January 2013
                      • 318

Jag håller med fullständigt att minskad köttkonsumtion är ett bra sett att minska påverkan på miljön, det är bara det att det kommer ta allt för lång tid att minska köttkonsumtionen så att det verkligen gör någon nytta...men allt som görs för att minska den är bra.

Det är nu idag vi förstör vår miljö och natur i rasande takt, de flesta människor vet inte, förstår inte och kan inte föreställa sig hur snabbt vi förstör naturen idag. Vi pratar om utrotning utav 1000 tals djurarter varje år.

När det gäller vår mat så är det ganska lustigt att inte människor bryr sig mer om vad de äter och vart det kommer ifrån, där finns det hur mycket som helst att göra om viljan finns...det gäller all mat och inte bara kött.

Mvh Janne
                      Vill man fördjupa sig i vad man stoppar i sej kan jag rekomendera Mats-Eric Nilssons "Den hemliga kocken".
                      Minns jag inte fel krävs en tiondel av markarealen om man direkt stoppar i sej
                      vegitabilierna direkt istället för att ta omvägen genom djuren.

(Obs! är ej vegan så ni behöver inte skälla på mej)
                      www.marcuskarlsten.se
                      -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Nej, kontentan är att det mest effektiva sättet att få ner befolkningsökningen är att utbilda kvinnor samt få ner barnadödligheten(!).
                        Det där med att utbilda kvinnor är jag helt med på

men att få ner barnadödligheten (som är bra) hur får man ner befolkningen av detta ?
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Jag lägger ner det här då du inte ens orkar bry dig om att fundera på vad jag skriver. Har du missat vad en stor mängd köttdjur äter? Grönsaker!

Västvärlden äter för mycket kött för att det i längden ska vara hållbart. Att det skulle vara orealistiskt att vi ska äta mindre kött är bara idioti. Dagens köttpriser har dragit ner på konsumtionen i Sverige t ex.
                          var finns infot om att vi äter mindre kött
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• Janne E
                            Användare
                            • April 2002
                            • 382

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret

förr var gårdarna mindre man byter tjänster eller så hade dom en grå marknad
                            köp en gris till jul eller en halv ko som du kan äta under ett halvår.
                            även tror jag att folk stirrar sig blinda på datum dvs man slänger massor.
                            Att konsumtionen har ökat och fortfarande ökar när det gäller kött finns det inga tvivel om, inte heller att man idag slänger mycket mer mat än man gjorde förr...men förr åt man mycket mer grönsaker i Sverige än vi gör idag.

Att köttkonsumtionen har ökat kraftigt globalt finns det inte heller några tvivel om, det går säkert att vända trenden och minska konsumtionen men det kommer ta lång tid och tid är det ont om.

Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                            Minns jag inte fel krävs en tiondel av markarealen om man direkt stoppar i sej
                            vegitabilierna direkt istället för att ta omvägen genom djuren.
                            Det vet jag inte om det stämmer och det kanske det gör, men vi använder ju inte all mark till att producera föda till människor och kommer aldrig att göra det. Idag svälter många människor pga. att vi producerar stora mängder biobränsle istället för mat. Det ni diskuterar är en utopi och för att nå den måste vi gå tillbaka till stenåldern, bruka vår jord endast för produktion av mat...om alla människor ska leva så som man kanske egentligen borde, för jordens bästa.

Mvh Janne

Kommentar

• Marcus Karlsten
                              Användare
                              • January 2013
                              • 318

Att konsumtionen har ökat och fortfarande ökar när det gäller kött finns det inga tvivel om, inte heller att man idag slänger mycket mer mat än man gjorde förr...men förr åt man mycket mer grönsaker i Sverige än vi gör idag.

Att köttkonsumtionen har ökat kraftigt globalt finns det inte heller några tvivel om, det går säkert att vända trenden och minska konsumtionen men det kommer ta lång tid och tid är det ont om.

Det vet jag inte om det stämmer och det kanske det gör, men vi använder ju inte all mark till att producera föda till människor och kommer aldrig att göra det. Idag svälter många människor pga. att vi producerar stora mängder biobränsle istället för mat. Det ni diskuterar är en utopi och för att nå den måste vi gå tillbaka till stenåldern, bruka vår jord endast för produktion av mat...om alla människor ska leva så som man kanske egentligen borde, för jordens bästa.

Mvh Janne
                              Jag menar om vi behövde mindre odlings yta för mat så skulle möjligheten att få plats med fisk (som tråden ursprungligen handlade om) åtminstånde öka.
                              www.marcuskarlsten.se
                              -www.mobelspecialen.se-

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Ät mindre kött
                                • Kött är den stora boven i klimatsammanhang. Ersätter du köttet med baljväxter, alltså bönor, ärter och linser kan du minska dina utsläpp rejält.
                                • Sedan 1990 har vi ökat vår köttkonsumtion med cirka 40 procent och äter idag drygt 85 kilo kött per person och år. Framförallt äter vi större köttbitar och portioner.
                                • Prova att vända på kuttingen: ät grönsaker med en mindre bit kött till istället för tvärtom. Byt två köttmiddagar i veckan mot vegetariska rätter. Enligt Livsmedelsverkets kostråd äter vi mer kött än vi behöver för att må bra.
                                • När du väl äter kött, välj ekologiskt, naturbeteskött och gärna närproducerat.
                                Läs hela texten här:
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...