Jag tycker Christer har en poäng. Om vi slutar upp med att kasta en massa mat både privatpersoner, restauranger och livsmedelsbutiker borde den totala livsmedelskonsumtionen minska rejält. Hur mycket av maten i butikerna slängs inte helt i onödan. Känner folk som t.ex. får bröd som ska slängas från butiker. Se på all frukt som blir förgammal i butiken och som till slut slängs. Hade butiken sänkt priset när de märker att varan inte säljer så bra efter ett tag hade de fått sålt mer och mindre hade slängts. Det måste ju ändå vara mer lönsamt att sälja något än att slänga det.
Anledningen till att stora arealer skövlas till förmån för sojaodling och palmoljeodling är EU:s förkastliga jordbrukspolitik och inte köttproduktion i sig. Att producera kött behöver inte betyda miljöförstöring, det är hur man producerar köttet som räknas och det var just det jag ville poängtera innan när jag beklagade mig över Djurskyddsmyndighetens sätt att stifta regler som gjorde det ohållbart för kravmärkt köttproduktion.
Anledningen till att stora arealer skövlas till förmån för sojaodling och palmoljeodling är EU:s förkastliga jordbrukspolitik och inte köttproduktion i sig. Att producera kött behöver inte betyda miljöförstöring, det är hur man producerar köttet som räknas och det var just det jag ville poängtera innan när jag beklagade mig över Djurskyddsmyndighetens sätt att stifta regler som gjorde det ohållbart för kravmärkt köttproduktion.
Kommentar