If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag kan också rekomendera en flygtur med Google Earth över södra amazonas. Det är beklämmande att se hur regnskogen fått ge plats åt sojaodlingarna. Se tex Matto Grosso.
Jag vill på intet sätt förringa problemet med sojaodling, men det är ju knappast så att det är vegeterianer som är problemet utan sojan används till djurfoder samt i princip all snabbmat och färdigmat.
Jag har väldigt svårt att tro att det inte skulle vara en enorm miljövinst om världens befolkning minskade sin köttkonsumtion med tja jag drar till med 90% och att ur naturvårdssynpunkt "världelös" mark används till odling av vegetabilier för människokonsumtion istället för köttproduktion (djurfoder, "uppehälle" och bete).
Jag är fullt medveten om att det finns köttproduktion där det inte kan eller borde ske odling samt att köttproduktion kan vara rent naturvårdande. Det är inte denna jag syftar på.
Jag vill på intet sätt förringa problemet med sojaodling, men det är ju knappast så att det är vegeterianer som är problemet utan sojan används till djurfoder samt i princip all snabbmat och färdigmat.
Jag har väldigt svårt att tro att det inte skulle vara en enorm miljövinst om världens befolkning minskade sin köttkonsumtion med tja jag drar till med 90% och att ur naturvårdssynpunkt "världelös" mark används till odling av vegetabilier för människokonsumtion istället för köttproduktion (djurfoder, "uppehälle" och bete).
Jag är fullt medveten om att det finns köttproduktion där det inte kan eller borde ske odling samt att köttproduktion kan vara rent naturvårdande. Det är inte denna jag syftar på.
Jag håller fullständigt med. Det är inte vegetarianer som äter all denna soja utan den används i modern köttdjurs uppfödning. Som jag nämnt tidigare äter svenska kor, grisar och kycklingar 290 000 ton soja protein varje år.
Mängden soja som används direkt som livsmedel åt människor är försumbar i jämförelse.
Kött konsumtion ligger bakom en mycket stor del av miljöförstöringen på jorden. Det gäller tex förstörelsen av tropiska skogar, överbetning av savanner, klimatförändringar, utfiskning av haven, habitat förlust för vilda djur, överanvändning av sötvattenresurser, behovet av att använda konstgödning och bekämpningsmedel mm mm.
Problematiken med Soja är ju att den inte går att spåra till producent så en vegan tex. vet inte om det är regnskogs soja eller genmanipulerad soja den personen äter. Med andra ord, den enda Soja som man vet inte bidrar till miljöförstörelse är den man odlar själv hemma i trädgården.
Något irriterande är det när Veganer utger sig för att vara djurvänner när de själva bidrar om än så "lite" till att utrota djur, de borde äta andra saker än sojabaserade produkter.
Ursprungligen postat av Ola Svensson
Jag tror inte det är en så enkel frågeställning, du menar om all produktion utav vegetabilier skulle ske ekologiskt utan konstgödsel, genmodifiering och att endast "värdelös mark" som öken, redan skövlade skogar och utan att ta mer mark i anspråk utan att påverka naturen negativt. Nu är vi lite fler än 6 miljarder människor och om ca 10 år är vi 7-8 miljarder och om 50 år säger de att jordens befolkning kommer ligga över 12 miljarder människor, det blir en himla massa grönsaker.
Men jag håller med lite grann, om människor istället skulle hushålla bättre med naturens råvaror som fisk istället för att skövla haven för att göra djurfoder skulle vi kunna leva på fisk och grönsaker. Om man kunde minska köttkonsumtionen och få människor att äta en mer varierad kost så som vi gjorde förr skulle alla tjäna på det, men det är vi "rika" som består utav kanske 1/5 del utav jordens befolkning som måste ändra på oss...de övriga har inte råd att äta så mycket kött så ofta eller inte alls.
Ta nu inte det här som ett påhopp, jag vill bara påvisa att det kanske inte är så enkelt som man gärna vill tro. Om man ska vara realistisk så kommer människor alltid att äta kött i någon form oavsett hur många djurens rätt organisationer det finns, jag tycker de är bra på sitt sätt...utan dem kunde det vara ännu värre men de måste ju också vara realistiska om de ska nå någon framgång.
Mvh Janne
Edit, glömde en sak. Det Kjell menade tidigare med "vitboken" eller vad den nu kallades var att "Det är bättre att förekomma än att förekommas". Idag blir det debatt efter någon annan kommer med tokiga förslag istället för att det redan finns annan fakta att tillgå, så länge det är så är det fritt fram för vem som helst att bara lyfta fram det negativa inom vår hobby utan att det finns något som motsäger deras argument.
Jag skrev inte att man skulle sluta äta kött och jag nämnde inte ens ekologiskt vs. "industriellt" jordbruk (det är relativt komplicerat). Och, ja, jag menade mark som redan tagits i anspråk (och DEFINITIVT inte impediment som öken!). Jag skrev ur NATURVÅRDSYNPUNKT värdelös mark.
Du skriver: Nu är vi lite fler än 6 miljarder människor och om ca 10 år är vi 7-8 miljarder och om 50 år säger de att jordens befolkning kommer ligga över 12 miljarder människor, det blir en himla massa grönsaker.
Ska detta funka så måste vi äta mindre kött (producerat på bekostnad av vegetabilier som människor kan äta). Det finns inget annat sätt.
Så enkelt är det.
Senast redigerad av Ola Svensson; 20 May 2009, 18:05.
Ska detta funka så måste vi äta mindre kött (producerat på bekostnad av vegetabilier som människor kan äta). Det finns inget annat sätt.
Du menar att man kan odla mycket mycket mer grönsaker utan någon negativ påverkan på miljön och vår natur, det tror inte jag är möjligt och inte heller realistiskt möjligt...då får man införa en världsdiktatur och överviktiga är ett minne blott
Idag produceras stora mängder grönsaker i öken, Israel är världsledande och framgångsrika så omöjligt är det inte men hur det påverkar miljön vet jag inte riktigt.
Tanken är nog god men för att uppnå den måste man nog tvinga fram den, man måste flytta en himla massa människor från områden som ej är bördiga osv. Någon gång i framtiden kommer det kanske tvingas fram naturligt men det är idag vi förstör naturen och utrotar alla djuren.
Ursprungligen postat av Ola
Jag skrev ur NATURVÅRDSYNPUNKT värdelös mark.
Om den inte redan är uppodlad så är den återstående värdelösa marken ej odlingsbar.
Jag skrev inte att man skulle sluta äta kött och jag nämnde inte ens ekologiskt vs. "industriellt" jordbruk (det är relativt komplicerat). Och, ja, jag menade mark som redan tagits i anspråk (och DEFINITIVT inte impediment som öken!). Jag skrev ur NATURVÅRDSYNPUNKT värdelös mark.
Du skriver: Nu är vi lite fler än 6 miljarder människor och om ca 10 år är vi 7-8 miljarder och om 50 år säger de att jordens befolkning kommer ligga över 12 miljarder människor, det blir en himla massa grönsaker.
Så enkelt är det.
...och att lägga ner större resurser på att lobba för preventivmedelsanvändning i tredje världen, därför att tillslut blir vi så många att inte ens grönsakerna kommer att räcka.
...och att lägga ner större resurser på att lobba för preventivmedelsanvändning i tredje världen, därför att tillslut blir vi så många att inte ens grönsakerna kommer att räcka.
och utbilda kvinnorna.
Ok, så kontentan utav den här diskusionen är alltså att vi idag inte behöver göra något utan istället så går vi hem och har sex...men vi får inte glömma att använda kondom för annars blir kvinnorna förbannade...på Påven?
Du menar att man kan odla mycket mycket mer grönsaker utan någon negativ påverkan på miljön och vår natur, det tror inte jag är möjligt och inte heller realistiskt möjligt...då får man införa en världsdiktatur och överviktiga är ett minne blott
Idag produceras stora mängder grönsaker i öken, Israel är världsledande och framgångsrika så omöjligt är det inte men hur det påverkar miljön vet jag inte riktigt.
Tanken är nog god men för att uppnå den måste man nog tvinga fram den, man måste flytta en himla massa människor från områden som ej är bördiga osv. Någon gång i framtiden kommer det kanske tvingas fram naturligt men det är idag vi förstör naturen och utrotar alla djuren.
Om den inte redan är uppodlad så är den återstående värdelösa marken ej odlingsbar.
Mvh Janne
Jag lägger ner det här då du inte ens orkar bry dig om att fundera på vad jag skriver. Har du missat vad en stor mängd köttdjur äter? Grönsaker!
Västvärlden äter för mycket kött för att det i längden ska vara hållbart. Att det skulle vara orealistiskt att vi ska äta mindre kött är bara idioti. Dagens köttpriser har dragit ner på konsumtionen i Sverige t ex.
Ok, så kontentan utav den här diskusionen är alltså att vi idag inte behöver göra något utan istället så går vi hem och har sex...men vi får inte glömma att använda kondom för annars blir kvinnorna förbannade...på Påven?
Mvh Janne
Nej, kontentan är att det mest effektiva sättet att få ner befolkningsökningen är att utbilda kvinnor samt få ner barnadödligheten(!).
Jag lägger ner det här då du inte ens orkar bry dig om att fundera på vad jag skriver. Har du missat vad en stor mängd köttdjur äter? Grönsaker!
Västvärlden äter för mycket kött för att det i längden ska vara hållbart. Att det skulle vara orealistiskt att vi ska äta mindre kött är bara idioti. Dagens köttpriser har dragit ner på konsumtionen i Sverige t ex.
Att dra ner på köttätandet är ingen större förlust ens för de mest inbitna köttätarna, då mycket av det kött som produceras i västvärlden är av ganska dålig kvalitet. I värsta fall kan man ju trycka i sig lite bulkmedel emellanåt.
Nu förstår jag inte alls vad du menar, det är just det jag gör...jag både lyssnar och funderar på det du skriver och jag säger egentligen inte emot dig "tankemässigt". Men det du säger kommer ta 100 år eller mer och då är det redan försent, ska vi då bara acceptera att de som producerar vår mat idag, i detta fall grönsaker som "Soja" att de skövlar vår natur och utrotar djuren tills vi uppnår denna utopi? Oavsett vad man "tycker" så kommer det fortsätta produceras kött i stora mängder så länge vi lever som vi gör i vårt samhälle, det kommer inte ändras om det inte tvingas fram en ändring över hela världen.
Om man inte förstår det, är det de människorna som inte bryr sig om att fundera på det jag skriver och utan att peka ut någon direkt så är du en av dem Ola.
Faktiskt har köttkonsumtionen stigit kraftigt i Sverige sett över en längre period. Den har ökat med 43% mellan 1980 och 2005. För den mest resurskrävande och mest klimatpåverkande typen av kött, nötkött, har ökningen under samma period varit hela 90%. (!) För mig visar detta att det finns stort utrymme att minska på kött konsumtionen.
Kommentar