Djurens rätt vill förbjuda vildfångad akvariefisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsa
    Banned
    • April 2006
    • 198

Ursprungligen postat av Janne E
    Neontetror är till nästan 100% odlade de som säljs i världen, däremot som Andreas påpekade så är Kardinaltetran oftast vildfångad även om de också börjat odlas en del. När det gäller Kardinaltetran så försörjer den en himla massa människor som annars inte skulle ha någon försörjning alls, så det är synd att de börjat odla dem. Exporten utav Kardinaltetran har sjunkit lite med tidigare år, förr så exporterades ca 50.000.000 Vildfångade Kardinaltetror per år men är nu nere runt 40.000.000 per år och de är fortfarande lika talrika i sina biotoper.

larsa,
    Vad du hört av handlare så måste det vara ganska oseriösa handlare du handlar hos som inte vet vad de pratar om, helt omöjligt att göra vinst på Kardinaltetror om 80% dör...det blir brakförlust, på 60-70 talet kanske men inte på 90-2000 talet.

Mvh Janne
    tror du att neontetror är odlade till 100 % så..jag har hört annat..men men jag har välle fel`???jag är välla en idiotajävel i vissa ögon

Kommentar

• Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

Ursprungligen postat av larsa
      tror du att neontetror är odlade till 100 % så..jag har hört annat..men men jag har välle fel`???jag är välla en idiotajävel i vissa ögon
      Jag tror inte, jag vet. Om du istället för att vara så aggresiv lugnar ner dig så kan jag hålla med dig om att Djurens rätt har en poäng, men det vore väldigt olyckligt om det skulle bli så som de vill. Försök att diskutera med öppet sinne istället för att vara enkelspårig så blir det genast mycket enklare

Mvh Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

I stort sett alla Neontetror är odlade
        faktiskt ganska ovanligt med vildfångade Neontetror
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• larsa
          Banned
          • April 2006
          • 198

Ursprungligen postat av Janne E
          Jag tror inte, jag vet. Om du istället för att vara så aggresiv lugnar ner dig så kan jag hålla med dig om att Djurens rätt har en poäng, men det vore väldigt olyckligt om det skulle bli så som de vill. Försök att diskutera med öppet sinne istället för att vara enkelspårig så blir det genast mycket enklare

Mvh Janne
          hehe enkelspårig??jag vet vad jag vet...du har inte all info om denna cyniska handel..sen får ni kalla mig lögnare o fan o hans moster...skiter jag i

Kommentar

• larsa
            Banned
            • April 2006
            • 198

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            I stort sett alla Neontetror är odlade
            faktiskt ganska ovanligt med vildfångade Neontetror
            ren o skär lögn..eller du visste inte bättre chrilla för du är lika naiv som en spårvagn..varför skulle någon odla?? när det bara är att hiva upp???

Kommentar

• Janne E
              Användare
              • April 2002
              • 382

Nu var jag ganska snäll mot dig "larsa", jag kunde ju sagt vad jag tyckte om ditt inlägg mer i klarspråk...men det hjälper ju inte att argumentera med människor som skiter i alla andra.

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Nej, jag ser mig inte som djurplågare. Fast det är sant att jag har haft ihjäl en hel del fisk, via okunskap och misstag.

Men vad är då argumenten för oss akvarister? Självklart blir det personligt, även om en del argument torde kunna försvaras av många.

1. Att titta på fisk/akvarium är rogivande. Månne inget bra argument, men det är nog kärnan i min "hobby".

2. Fisk och akvarium lär mig förstå naturen. Min förståelse kan sedan användas för att få andra att förstå naturen. Bättre argument, som kan utvecklas en hel del.

3. En del fisk finns idag enbart i akvarium och är utrotade i naturen. Kruxet med det argumentet är att det kan jag inte använda personligen. Har inga sådana fiskar. För att försvara hobbyn i stort är det dock bra.

4. En del VF-fisk ger försörjning åt lokalbefolkningen. Bra argument, dessutom i kombo med att bevara naturen. Krux: handlar om ett fåtal arter, en del andra arter är i mina ögon mer tveksamma.
              Patrik började ju lite smått och det går att bygga vidare på ganska mycket, det är ungefär där diskussionen borde fortsätta...

Mvh Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

hehe enkelspårig??jag vet vad jag vet...du har inte all info om denna cyniska handel..sen får ni kalla mig lögnare o fan o hans moster...skiter jag i
                Om du vet något som vi missat ???
                jag vill gärna veta mer
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor

Kommentar

• larsa
                  Banned
                  • April 2006
                  • 198

[QUOTE=Janne E;777235]Nu var jag ganska snäll mot dig "larsa", jag kunde ju sagt vad jag tyckte om ditt inlägg mer i klarspråk...men det hjälper ju inte att argumentera med människor som skiter i alla andra.

haha..du behöver icke vara snäll mot mig..jag har svar på tal kan du lita på..den som ligger o tjuter o inte kan somna är ju inte jag kan jag säga

Kommentar

• larsa
                    Banned
                    • April 2006
                    • 198

Om du vet något som vi missat ???
                    jag vill gärna veta mer
                    du verkar tro att du är den ända handlaren i sverige??naivt i så fall

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

du verkar tro att du är den ända handlaren i sverige??naivt i så fall
                      Vad sägs om att ta fram lite fakta ???

Då du skriver ganska otydligt med stort förakt

har du en sanning så kläm fram den
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

ber om ursäkt för det..men vad jag kan se har du inte tillfört ett skit av fakta utan bara besservisser skit..så tagga ner!ödmjukast
                        Det är sorgligt med folk som inte vågar ha ett riktigt namn
                        Man vågar inte stå för något
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor

Kommentar

• larsa
                          Banned
                          • April 2006
                          • 198

Vad sägs om att ta fram lite fakta ???

Då du skriver ganska otydligt med stort förakt

har du en sanning så kläm fram den
                          jag kan säga så här..har vart med i svängen sen tidigt 70..har råkat på det jag påstod mången gång...däremot anklagar jag inte dig..jag har handlat i din butik o du såg allmänt dryg ut..men det hör inte hit,hehe..vill inte ange någon..men alla neontetror är icke odlade

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

jag kan säga så här..har vart med i svängen sen tidigt 70..har råkat på det jag påstod mången gång.
                            DET TROR JAG INTE
                            ..däremot anklagar jag inte dig..jag har handlat i din butik o du såg allmänt dryg ut..men det hör inte hit,hehe.
                            DET ÄR RESPEKT EN SANNING JAG ÄR DRYG
                            vill inte ange någon..men alla neontetror är icke odlade
                            SATAN EN SANNING TILL VISST DET FINNS VILDFÅNGADE (DOCK EJ VAD DU SA I BÖRJAN)
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor

Kommentar

• larsa
                              Banned
                              • April 2006
                              • 198

SATAN EN SANNING TILL VISST DET FINNS VILDFÅNGADE (DOCK EJ VAD DU SA I BÖRJAN)
                              haha..nu ändrade ju du på min text..så vad ska jag säga??att jag är dum eller??

Kommentar

• Janne E
                                Användare
                                • April 2002
                                • 382

det är alltså skillnad att kalla sig larsa eller janne e??...surgubbe
                                Ja, för de flesta vet vem jag är men inte du, och jag vet absolut inte vem du är. En sak är helt säker, du lever kvar på 70 talet då även jag var med men jorden har fortsatt snurra och nu lever vi på 2000 talet.

Den fakta jag skrivit finns att tillgå om man orkar engagera sig lite "extra".

Mvh Janne

Kommentar

Arbetssätt...