Spricka i akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Putte Ludde
    Användare
    • February 2008
    • 107

    Spricka i akvarium.

    Om det är som rubriken lyder, kan man då laga en spricka i botten glaset genom att silicona fast en glas skiva som bara täcker området där sprickan är? Eller torskar man på att byta hela botten glaset? Karet är ett 720 liters om det nu ska ha någon betydelse?!?



    Tack på förhand

    Patrick
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Putte Ludde
    Om det är som rubriken lyder, kan man då laga en spricka i botten glaset genom att silicona fast en glas skiva som bara täcker området där sprickan är? Eller torskar man på att byta hela botten glaset? Karet är ett 720 liters om det nu ska ha någon betydelse?!?



    Tack på förhand

    Patrick
    Du kan limma på en skiva om det har "spruckit färdigt".
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Putte Ludde
      Användare
      • February 2008
      • 107

      #3
      Ja jag tyckte att jag hade läst att någon gjort det någon stans, men då är ju följd frågan. Hur vet man att de har spruckit färdigt? Någon som kan ge mig ett bra svar på det? Planen jag har är väll att det "nya" glaset ska vara rätt mycke större än själva området där sprickan är..... Men om det är säkert nog vette fasiken?!?!

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Jag har lagat många akvarier på detta viset Ta till en till två decimeter på skivan, så den täcker sprickan ordentligt.
        Att vänta på att rutan spruckit färdigt har jag aldrig haft en tanke på.
        Viktigt!
        Se till att akvariet står plant när du limmar dit glasbiten!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Putte Ludde
          Ja jag tyckte att jag hade läst att någon gjort det någon stans, men då är ju följd frågan. Hur vet man att de har spruckit färdigt? Någon som kan ge mig ett bra svar på det? Planen jag har är väll att det "nya" glaset ska vara rätt mycke större än själva området där sprickan är..... Men om det är säkert nog vette fasiken?!?!
          Går sprickan från kant till kant eller slutar den mitt på glaset? Är det en spricka eller en "kross" där glaset gått sönder på ett ställe och det går ut flera sprickor därifrån?

          Om det inte har sprukigt färdigt måste du ju täcka områden som sprickan (kanske) kommer fortsätta genom.

          Du kan ju alltid limma in en skiva inne i akvariet som täcker hela botten och klaffsa på rejält med silikon så att den limmar fast mot alla sidorutorna.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Putte Ludde
            Användare
            • February 2008
            • 107

            #6
            Med risk för att bli hals huggen.... Men det är som så att jag själv är på konferens tills imorn, och har inte möjlig het att ta mig hem förens efter kl 15.00 imorgon Tisdag! Fck igår (Söndag) samtal från min sambo att det droppar vatten från akvarie bänken, PANIK! Jag bad henne ställa en bunke där det droppar, för att få en uppfattning om hur mycke det kommer. Efter ca 2 timmar så hade det kommit vatten som fyllt en matsked ungefär. Bad henne kolla om hon kunde se vart ifrån det kom, men de går enligt henne inte att se. Så de jag misstänker är väll att fiskarna har grävt sig till botten, och någon sten ur sten röset pajat botten glaset..... Vet inte om det är troligt att en sten som i princip redan ligger på glaset skulle kunna orsaka detta. Men det är de enda jag skulle kunna tänka mig! Men då blir det till att hålla tummarna och ligga sömn lös en natt till då och hoppas på att det är helt när jag kommer hem imorn, så får fiskarna flytta till badkaret och jag får limma i glas....


            Tack för snabba svar killar! Uppskattas!

            Med vänliga hälsningar
            Patrick

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

              #7
              nja en spricka är väl inte troligt med det lilla läckaget, har aldrig spräckt ett kar med stenar eller grus, och då har jag tappat 20 kg stenar rätt ner i akvariet...., troligen läcker siliconet nånstans, säg till frugan att suga ut 20cm vatten ur karet så blir trycket mindre och om det läcker i de nedre regionerna kan det räcka för att få det at sluta, och om det är där uppe slutar det ju oxå. tänk på att stänga av doppvärmre som är över den nya ytan..
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Jag har spräckt akvarier ett par gånger genom att ha lagt en tung sten ovanpå gruset. När det sedan blir ett litet gruskorn som tar allt tryck så spräcker det glaset.

                Be din sambo att sänka vattennivån som cichlids4fun skriver. Beroende på inredning mm så skulle jag säga 30-40 cm (dvs 20 cm vatten kvar). Pumpar mm ska vara igång så att firrarna inte får syrebrist och liknande.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Putte Ludde
                  Användare
                  • February 2008
                  • 107

                  #9
                  Ja killar, nu har jag kommit hem! Tjejen tappade ur en del vatten igår kväll, hmm va ska man säga då.... Typ 20 cm. Och nu har det inte kommit något vatten i bunken som hon ställt där det droppade innan. Tog i alla fall bort alla stenar där jag trodde att botten glaset hade kunnat spruckit, och skopade undan alla sand i området. Det finns ingen spricka i botten i alla fall! Men jag ser att det ligger vatten mellan akvarium och bänk, så nu till funderingarna. Har det slutat droppa pga att trycker blivit lägre, eller är läckan någon stans i dom övre regionerna. Om så är fallet, hur läck söker man då ett akvarium? Hela bakre glaset är ju täckt med moduler och slimline, och självklart så har jag även en modul som klipp över häng i det högra hörnet. (Den sidan som det droppat på. Och där jag nu ser att det finns vatten mellan akvarium och bänk). Så jag ser ju lixom inte silicon fogarna som är i det högra bakre hörnet. Men som sagt, hur går jag nu vidare tycker ni, är det bara låta firrarna flytta in i badkaret. Töma hela burken och ja, göra något?!?! Eller hur läck söker man?

                  Patrick

                  Kommentar

                  • HåE
                    Användare
                    • September 2007
                    • 1525

                    #10
                    Ursprungligen postat av Putte Ludde
                    Ja killar, nu har jag kommit hem! Tjejen tappade ur en del vatten igår kväll, hmm va ska man säga då.... Typ 20 cm. Och nu har det inte kommit något vatten i bunken som hon ställt där det droppade innan. Tog i alla fall bort alla stenar där jag trodde att botten glaset hade kunnat spruckit, och skopade undan alla sand i området. Det finns ingen spricka i botten i alla fall! Men jag ser att det ligger vatten mellan akvarium och bänk, så nu till funderingarna. Har det slutat droppa pga att trycker blivit lägre, eller är läckan någon stans i dom övre regionerna. Om så är fallet, hur läck söker man då ett akvarium? Hela bakre glaset är ju täckt med moduler och slimline, och självklart så har jag även en modul som klipp över häng i det högra hörnet. (Den sidan som det droppat på. Och där jag nu ser att det finns vatten mellan akvarium och bänk). Så jag ser ju lixom inte silicon fogarna som är i det högra bakre hörnet. Men som sagt, hur går jag nu vidare tycker ni, är det bara låta firrarna flytta in i badkaret. Töma hela burken och ja, göra något?!?! Eller hur läck söker man

                    Patrick

                    Som du själv skriver så är det svårt att veta om det har slutat droppa pga att trycker blivit lägre, eller om läckan är någonstans i dom övre regionerna.
                    Du får helt enkelt tömma hela akvariet på vatten och inredning, och sedan fylla upp det med vatten igen för att försöka lokalisera läkaget. Själv skulle jag nog först försöka att hitta läkaget utan att ta bort mondulen.
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 3111

                      #11
                      Hej.

                      om det är siliconet som släpper igenom nånstans så betyder det nog att det är dåligt, och då hade jag tagit ur allt och skurit ur siliconet och lagt nytt på insidan, om du lapplagar så finns det ju inget som säger att det inte börjar läcka på ett nytt ställe ganska snart, modulerna är väl ganska lätt att ta ur och sätta i igen, men ett nytt läckage är ju inge vidare.förutsatt att du ska ha det inne i huset och inte i nån källare

                      vet du hur gammalt akvariet är? och är du säker på att det stod riktigt plant? sånt kan ju oxå orsaka siliconslitningar. men som sagt lokalisera läckan först, har du tur kan det ju vara något som legat över kanten på akvariet och droppat utanför
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • Putte Ludde
                        Användare
                        • February 2008
                        • 107

                        #12
                        Ja min förhoppning är ju oxå att lyckas med att hitta det utan att behöva riva ur bakgrunden..... Men jag har börjat med att fylla upp ungefär hälften av det sambon tömde ur igår nu på kvällen, bara för att se om det börjar droppa igen! Frågan är ju om det vattnet som nu är mellan akvarium och bänk är nått jag behöver bekymra mig om? För på nått sätt så får jag för mig att det är kondens vatten från täck glasen som tagit sig en utflyckt. Men de kanske bara är en önske tanke av mig... Har ju lixom kännt och tittat så gott det går i ett nästan halv fullt akvarium på alla foger och så, men tycker mig inte se/känna nått konstigt!

                        Bänken jag har är ett hemma bygge, och masonit skivan (tror att det är de, ser ut som en sådan i alla fall) som är mot akvariumets botten, under den masonit skivan ser man ju vart vattnet har droppat. Det är lixom fukt fläckar på två olika ställen. Den fläcken som är störst är stor som en pingis boll i omkrets, på det andra stället är det i princip bara "dropp" märken. Så som jag har skrivit innan så är det ju inga mängder som kommer!

                        Kommentar

                        • Putte Ludde
                          Användare
                          • February 2008
                          • 107

                          #13
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          Hej.

                          om det är siliconet som släpper igenom nånstans så betyder det nog att det är dåligt, och då hade jag tagit ur allt och skurit ur siliconet och lagt nytt på insidan, om du lapplagar så finns det ju inget som säger att det inte börjar läcka på ett nytt ställe ganska snart, modulerna är väl ganska lätt att ta ur och sätta i igen, men ett nytt läckage är ju inge vidare.förutsatt att du ska ha det inne i huset och inte i nån källare

                          vet du hur gammalt akvariet är? och är du säker på att det stod riktigt plant? sånt kan ju oxå orsaka siliconslitningar. men som sagt lokalisera läckan först, har du tur kan det ju vara något som legat över kanten på akvariet och droppat utanför
                          Jag köpte det begagnat för ett år sedan, och det har vart igång sedan dess. Innan jag köpte det oxå! Japps det står plant, om det gjorde det hos föregående ägare kan jag inte svara för! Men hur gör man lättast för att lokalisera en läcka, det är ju inte direkt så jag ser några kalk ränder där de kan tänkas ha runnit, ser ju förvisso inte bakrutan, men det är inte där det synns mest under bänken heller, utan där det synns mest är mitt på bänken på kortsidan.... Skit konstigt. För visso så ser man ju att det är en del vatten mellan bänk och glas, men det är mest i det högra bakre hörnet. Vatten har ju visserligen en otrolig kryp förmåga. Så det kan ju vara så att den lättaste vägen har vart att ta sig till mitten av kortsidan på bänken?!?!

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

                            #14
                            Akvariet är antagligen skitgammalt och har börjat läcka
                            att hitta läckan är meningslöst.

                            rutorna måste tas isär för en bra reparation
                            läckan är en väckarklocka snart börjar nästa och kanske inte lika snäll
                            men du gör som du vill.
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Snap3
                              Användare
                              • May 2009
                              • 51

                              #15
                              schysst att inte säga detta till nästa köpare ..



                              citerar " ( så det är inte något fel på det, jag vill bara ha större). "
                              akvarium juwel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...