Cutteri vs. Scalarer....?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • September 2008
    • 506

Cutteri vs. Scalarer....?

har två större akvarium igång med ciklider. Det ena (350) där går olika ciklider. Bla. Cutteri (Cryptoheros Cutteri ) och Texasciklid (Hericthys Cyanoguttatum).

(Nedanstående fråga kanske verkar dum, men jag har inte så mycket erfarenhet av just de här arterna.)

Detta är två par som jag haft en kortare period, kanske 2 månader. Nu är det så att det är otäcka bråk imellan dom, så jag funderar på att flytta Cutterin, som dock verkar vara lugnast, över till Scalaretanken (365 liter) Nu vet jag inte om förhållanden i Scalaretanken är så bra för Cutteri, vattnet är ganska surt, eftersom det är uppbyggd svartvattenbiotop Ph ligger på ca 6,0-6,5...kan mina Cutteri överleva där......och överlever mina Scalarer Cutterin?

Jag vill, om möjligt, gärna ha kvar bägge paren.

Tacksam för snabba svar....
    Senast redigerad av Ciklidtok; 18 May 2009, 08:08.
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Troligen överlever både skalaren och cutterin, men svartvatten är verkligen inte idealiskt för cutterin. Även om pHt i sig inte dödar så kommer kväveföreningar vara i en form som den inte gillar. Svamp trivs bättre i lågt pH medan bakterier trivs bättre i högt och det gäller andra sjukdomsalstrande organismer. Centralare får ofta hudproblem och svamp vid lågt pH har jag märkt. Så jag avråder från kombinationen då cutterin kan g[ p[ skalarerna och de kan duka under i det felaktiga vattnet.

Ursprungligen postat av Ciklidtok
    har två större akvarium igång med ciklider. Det ena (350) där går olika ciklider. Bla. Cutteri (Cryptoheros Cutteri ) och Texasciklid (Hericthys Cyanoguttatum).

(Nedanstående fråga kanske verkar dum, men jag har inte så mycket erfarenhet av just de här arterna.)

Detta är två par som jag haft en kortare period, kanske 2 månader. Nu är det så att det är otäcka bråk imellan dom, så jag funderar på att flytta Cutterin, som dock verkar vara lugnast, över till Scalaretanken (365 liter) Nu vet jag inte om förhållanden i Scalaretanken är så bra för Cutteri, vattnet är ganska surt, eftersom det är uppbyggd svartvattenbiotop Ph ligger på ca 6,0-6,5...kan mina Cutteri överleva där......och överlever mina Scalarer Cutterin?

Jag vill, om möjligt, gärna ha kvar bägge paren.

Tacksam för snabba svar....
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ciklidtok
      Användare
      • September 2008
      • 506

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Troligen överlever både skalaren och cutterin, men svartvatten är verkligen inte idealiskt för cutterin. Även om pHt i sig inte dödar så kommer kväveföreningar vara i en form som den inte gillar. Svamp trivs bättre i lågt pH medan bakterier trivs bättre i högt och det gäller andra sjukdomsalstrande organismer. Centralare får ofta hudproblem och svamp vid lågt pH har jag märkt. Så jag avråder från kombinationen då cutterin kan g[ p[ skalarerna och de kan duka under i det felaktiga vattnet.

Jag är lite osäker, men jag hade ju ett Hantelciklidpar i det karet tidigare, men nu har jag flyttat honan till Scalarena, Hantelhanen dog i morse av skador orsakat av Texasciklidhanen. Cutterin och Texascikliderna verkar ha lugnat ner sej nu, efter att jag plockade upp Hantelhonan. Texascikliderna är nu i den änden som Hantlarna höll till i och Cutterin är i andra änden, så det kanske blir bättre nu??hantlarna var fullvuxna, så de andra , som ju är mindre, kände sej kanske hotade av Hantlarna, trots att de är jättesnälla?

Hantelhonan verkar gå bra ihop med Scalarena iaf.
      Senast redigerad av Ciklidtok; 18 May 2009, 19:29.
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Jag är lite osäker, men jag hade ju ett Hantelciklidpar i det karet tidigare, men nu har jag flyttat honan till Scalarena, Hantelhanen dog i morse av skador orsakat av Texasciklidhanen. Cutterin och Texascikliderna verkar ha lugnat ner sej nu, efter att jag plockade upp Hantelhonan. Texascikliderna är nu i den änden som Hantlarna höll till i och Cutterin är i andra änden, så det kanske blir bättre nu??hantlarna var fullvuxna, så de andra , som ju är mindre, kände sej kanske hotade av Hantlarna, trots att de är jättesnälla?

Hantelhonan verkar gå bra ihop med Scalarena iaf.
        Så du har två större och ett mindre och i ett av de större sänker du pH?

Egentligen behöver du ju inte sänka pH vilket skulle göra saken lättare. Annats rekomenderar jag nog följande. Skalare och nyckelhål går utmärkt tillsammans:

Större lågt pH: Skalare, nyckelhål mm
        Större högt pH: texas mm
        Mindre högt pH: Cutteri mm
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ciklidtok
          Användare
          • September 2008
          • 506

Så du har två större och ett mindre och i ett av de större sänker du pH?

Egentligen behöver du ju inte sänka pH vilket skulle göra saken lättare. Annats rekomenderar jag nog följande. Skalare och nyckelhål går utmärkt tillsammans:

Större lågt pH: Skalare, nyckelhål mm
          Större högt pH: texas mm
          Mindre högt pH: Cutteri mm
          Ja, jag har ett större som är uppbyggd svartvattenbiotop. Det karet ätr specialbyggd just med tanke på Scalarer, det är 8'a kantigt, och alltså mer på höjden än på bredden. Där är det ju lågt Ph, och vattnet är inte klart heller, man ser att det är svartvatten, vattenfärgen är svagt gulbrunaktig. Scalarena trivs jättebra där.

Det andra större är på 350 liter, och där har jag Cutteri, Texasciklid, Bågfensciklid och Thomasiciklid Ph där är ca 7,3-7,5 vattnet är kristallklart, och fiskarna verkar må jättebra. Varken Cutterin eller Texascikliderna bryr sej om Bågfenorna eller Thomasin.

Det "lilla" är på 200 liter, där går Nyckelhålscikliderna med en Eldstjärt och två malar ( Guldpleco och Gibbiceps) Tänkte ha sällskapsakvarium där det är relativt nystartat., det är därför det är ganska tomt på fiskar ännu. det ska i mer fisk nu i dagarna.

Jag är dock lite tveksam till att släppa ner Nyckelhålen till Scalarena. Därför att Scalarena har gått i det karet länge, och vissa har blivit väldigt teritoriella.Nya Scalarer brukar gå bra att släppa ner, Hantelhonan får gå ifred för dom. Men släpper jag ner nya ,mindre fiskar, då blir de kaxiga på en gång. Det går dessutom ett Palettciklidpar i det akvariumet, och de är inte nådiga alla gånger.De har också gått där länge.

Nej jag är rädd att Nyckelhålen skulle må ganska dåligt där. De är nog för snälla och fredliga, dessutom är de ganska små, så de är inte så gamla, jag vet inte ens säkert om det är en hane och en hona. De trodde det på affären, men de kunde inte lämna en 100% garanti.

Jag skall pasa på att fråga på en gång: Jag ska ju ner med lite mer fisk i 350 litern, har du/ni nåt förslag på vad man kan släppa ner? det måste väl vara nån tuffare art, så de kan hålla stånd mot, framförallt Texascikliderna.Bågfenorna och Thomasin ska jag flytta till 200 litern när det är helt ingått, så de ska inte gå kvar där så länge till.
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

Kommentar

• MikeW
            Användare
            • September 2005
            • 155

Ja, jag har ett större som är uppbyggd svartvattenbiotop. Det karet ätr specialbyggd just med tanke på Scalarer, det är 8'a kantigt, och alltså mer på höjden än på bredden. Där är det ju lågt Ph, och vattnet är inte klart heller, man ser att det är svartvatten, vattenfärgen är svagt gulbrunaktig. Scalarena trivs jättebra där.

Det andra större är på 350 liter, och där har jag Cutteri, Texasciklid, Bågfensciklid och Thomasiciklid Ph där är ca 7,3-7,5 vattnet är kristallklart, och fiskarna verkar må jättebra. Varken Cutterin eller Texascikliderna bryr sej om Bågfenorna eller Thomasin.

Det "lilla" är på 200 liter, där går Nyckelhålscikliderna med en Eldstjärt och två malar ( Guldpleco och Gibbiceps) Tänkte ha sällskapsakvarium där det är relativt nystartat., det är därför det är ganska tomt på fiskar ännu. det ska i mer fisk nu i dagarna.

Jag är dock lite tveksam till att släppa ner Nyckelhålen till Scalarena. Därför att Scalarena har gått i det karet länge, och vissa har blivit väldigt teritoriella.Nya Scalarer brukar gå bra att släppa ner, Hantelhonan får gå ifred för dom. Men släpper jag ner nya ,mindre fiskar, då blir de kaxiga på en gång. Det går dessutom ett Palettciklidpar i det akvariumet, och de är inte nådiga alla gånger.De har också gått där länge.

Nej jag är rädd att Nyckelhålen skulle må ganska dåligt där. De är nog för snälla och fredliga, dessutom är de ganska små, så de är inte så gamla, jag vet inte ens säkert om det är en hane och en hona. De trodde det på affären, men de kunde inte lämna en 100% garanti.

Jag skall pasa på att fråga på en gång: Jag ska ju ner med lite mer fisk i 350 litern, har du/ni nåt förslag på vad man kan släppa ner? det måste väl vara nån tuffare art, så de kan hålla stånd mot, framförallt Texascikliderna.Bågfenorna och Thomasin ska jag flytta till 200 litern när det är helt ingått, så de ska inte gå kvar där så länge till.
            Välkommen till forumet Ciklidtok!
            Den lilla erfarenhet jag har av Texas så kommer du nog få mer och mer problem med att ha andra ciklider med dem i ett 350kar. Texas är väldigt aggressiv när den leker och i övrigt ganska så ihärdig och "kaxig". Dessutom är det en ciklid som kan bli 30cm även om de förmodligen inte kommer bli mer än 20-25cm i ett 350liters kar. Hur stora är de nu? Hur långt är karet? 120cm?

/ MikeW
            "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

Kommentar

• Ciklidtok
              Användare
              • September 2008
              • 506

Ursprungligen postat av MikeW
              Välkommen till forumet Ciklidtok!
              Den lilla erfarenhet jag har av Texas så kommer du nog få mer och mer problem med att ha andra ciklider med dem i ett 350kar. Texas är väldigt aggressiv när den leker och i övrigt ganska så ihärdig och "kaxig". Dessutom är det en ciklid som kan bli 30cm även om de förmodligen inte kommer bli mer än 20-25cm i ett 350liters kar. Hur stora är de nu? Hur långt är karet? 120cm?

/ MikeW
              Karet är 122 cm långt ( det är ett Aquael, utdraget på längden och något indraget på bredden)

Texashanen är runt 10-12 cm. Honan är mindre. Det verkar bara vara Cutterin de gnabbas med, fast det har blivit lugnare efter att jag flyttade Hantelhonan (fullvuxen) till ett annat akvarium. hantelhanen dog imorse av skader han hade pådraget sej när han slogs med just Texashanen. Därför flyttade jag honan till ett lugnare akvarium. Ska försöka hoitta en hane till henne, men jag tror det blir avårt eftersom hon är stor.
              www.ciklidtok.weebly.com
              *720 liter
              *375 liter
              *300 liter
              *275 liter
              *112 liter

Kommentar

• MikeW
                Användare
                • September 2005
                • 155

Karet är 122 cm långt ( det är ett Aquael, utdraget på längden och något indraget på bredden)

Texashanen är runt 10-12 cm. Honan är mindre. Det verkar bara vara Cutterin de gnabbas med, fast det har blivit lugnare efter att jag flyttade Hantelhonan (fullvuxen) till ett annat akvarium. hantelhanen dog imorse av skader han hade pådraget sej när han slogs med just Texashanen. Därför flyttade jag honan till ett lugnare akvarium. Ska försöka hoitta en hane till henne, men jag tror det blir avårt eftersom hon är stor.
                Tror tyvärr att det kommer att bli svårt att ha andra ciklider tillsammans med paret då akvariet inte är större. Paret kommer att ta större och större revir efterhand och tillslut kommer de vilja ha nästan hela karet själva. Den bästa lösningen är nog att låta dem gå ensamma. Möjligen skulle några Sebraciklider klara sig ett tag tills texashanen blir för stor? Lämnar det förslaget lite öppet...
                "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

Kommentar

• Ciklidtok
                  Användare
                  • September 2008
                  • 506

Tror tyvärr att det kommer att bli svårt att ha andra ciklider tillsammans med paret då akvariet inte är större. Paret kommer att ta större och större revir efterhand och tillslut kommer de vilja ha nästan hela karet själva. Den bästa lösningen är nog att låta dem gå ensamma. Möjligen skulle några Sebraciklider klara sig ett tag tills texashanen blir för stor? Lämnar det förslaget lite öppet...
                  I så fall måste jag nog fundera på att byta in Texascikliderna. handlaren sa viserligen att de var tuffa, men inte att de skulle kunna bli så omöjliga att ha med andra ciklider. Ska försöka se hur de ter sej, och kanske släppa ner någon ciklid till.....går det inte så får de ta tillbaka dom. handlaren vet hur stort akvarium jag har, för jag har handlat på samma ställe i bra många år.
                  www.ciklidtok.weebly.com
                  *720 liter
                  *375 liter
                  *300 liter
                  *275 liter
                  *112 liter

Kommentar

• MikeW
                    Användare
                    • September 2005
                    • 155

I så fall måste jag nog fundera på att byta in Texascikliderna. handlaren sa viserligen att de var tuffa, men inte att de skulle kunna bli så omöjliga att ha med andra ciklider. Ska försöka se hur de ter sej, och kanske släppa ner någon ciklid till.....går det inte så får de ta tillbaka dom. handlaren vet hur stort akvarium jag har, för jag har handlat på samma ställe i bra många år.
                    De är inte omöjiga det är bara det att de kräver större kar för att komma till sin rätt. Tyvärr är kunskapen om CA ofta lite klen i fiskaffärerna. Men sluta absolut inte med CA för det! Jag skulle nog rekommendera annat sällskap till dina Cutteri istället för Texas, t.ex. Eldbuk eller någon annan ur Thorichthys-släktet. Tro mig när du väl börjat intressera dig för CA finns det ingen återväg....

Kommentar

• Ciklidtok
                      Användare
                      • September 2008
                      • 506

De är inte omöjiga det är bara det att de kräver större kar för att komma till sin rätt. Tyvärr är kunskapen om CA ofta lite klen i fiskaffärerna. Men sluta absolut inte med CA för det! Jag skulle nog rekommendera annat sällskap till dina Cutteri istället för Texas, t.ex. Eldbuk eller någon annan ur Thorichthys-släktet. Tro mig när du väl börjat intressera dig för CA finns det ingen återväg....
                      CA har alltid fascinerat mejJag har haft bla. Eldbuk och Salvini, Sajica och Synspilum har jag också haft. Jag har nog inte tänkt sluta med dom, nu när jag har ett kar som var tänkt till CA och evt. Afrikaner. Jag kommer att byta upp mej storleksmässigt när det gäller akvarium också, jag har bara inte plats för ett jättestort, typ 960 liter som jag vill ha.

350 står i vardagsrummet på den enda vägg som är hel så att säga.Scalaretanken står på en hörnvägg ( Det är 8'a kantigt, så det är mer högt än långt, och ganska lättplasserad.) Det "lilla" på 200 liter står i en nisch i hallen.

Det var bara så synd just nu att jag inte fick veta exakt besked om vad Texascikliderna kräver, då hade jag nog tänkt om, med tanke på akvariestorleken. Jag vill gärna ha Texas, för jag tycker de är snygga och de har ett fascinerande beteende tycker jag.Men jag skulle nog ha väntat om jag visste. Ska se om jag kan lösa det på ett bra sätt....jag hoppas det.
                      Senast redigerad av Ciklidtok; 18 May 2009, 22:31.
                      www.ciklidtok.weebly.com
                      *720 liter
                      *375 liter
                      *300 liter
                      *275 liter
                      *112 liter

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Vilka fiskar är det du har?

Bågfen och thomasi kan du definitivt inte ha med texas på sikt. Åtminstone bågfenscikliderna blir uppätna. Däremot borde både bågfen och thomasi gå bra med skalarer. Om du inte sänker pH under 7 kan du kanske ha skalarer, cutteri och paletter i det åttakantiga och resten i 200 och texas ensamma i 340.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ciklidtok
                          Användare
                          • September 2008
                          • 506

Vilka fiskar är det du har?

Bågfen och thomasi kan du definitivt inte ha med texas på sikt. Åtminstone bågfenscikliderna blir uppätna. Däremot borde både bågfen och thomasi gå bra med skalarer. Om du inte sänker pH under 7 kan du kanske ha skalarer, cutteri och paletter i det åttakantiga och resten i 200 och texas ensamma i 340.
                          Bågfenorna och Thomasin ska som sagt flyttas till 200 litern nu i dagarna, har bara väntat på att det ska "gås in".

Ph i 8'a kantiga ligger under 7 det har det gjort hela tiden det ligger på 6,0-6,5. Paletterna går redan där och verkar må bra, de växer har jättefin färg och har redan haft 3 kullar med yngel.Även Hantelcikliden går där och verkar må bra.

Cutterin och Texascikliderna går bättre överens nu då Hantlarna inte går kvar, de har varsin ände av akvariumet. Blir det mer problem, får jag fundera på att byta in Texas. Tänkte ha bara CA i 350 litern. Som det verkar nu, så är det bara Texas som kan ställa till problem, och i sånna fall får jag ta itu med det.
                          www.ciklidtok.weebly.com
                          *720 liter
                          *375 liter
                          *300 liter
                          *275 liter
                          *112 liter

Kommentar

• Ciklidtok
                            Användare
                            • September 2008
                            • 506

Jag har tänkt lite runt omkring det här, och jag kommer att byta in Texascikliderna snarast. Det gick att ordna.

Men nu tänkte jag fråga här i forumet istället för hos handlaren. Jag vill ju gärna ha CA ciklider i 350 litern, och Cutterin kommer att gå kvar där. Vilka andra arter kan man kombinera med, Eldbuk ligger högt upp på önskelistan.Kan man ha Afrikaner med Cutterin? Röd Juvel har jag sneglat på?

Texascikliderna åker under dagen eller morrondagen, bågfenorna ska jag fortfarande flytta så också Thomasin. Det enda som då blir kvar där är just Cutterin som är ett lekpar, de har haft rom ett par gånger men inte klarat den, men de försöker säkert igen. Malarna kommer också att få gå kvar där.

Alla förslag och svar mottages tacksammast. Jag har som sagt inte så mycket erfarenhet av just CA ciklider, det har mest varit Sydamerikaner och Afrikaner i mina kar.

Tilläggsfråga.... Kan man ha påfåglar i 350 med Centralare???De är ju tuffa så det räcker till, och om man köper dem små? Jag ska ju byta upp mej storleksmässigt på akvarium, men det blir efter flytt, och det kan dröja 1-2 år innan det blir av?Akvariestorlek då blir mellan 720 och 960 liter.
                            Senast redigerad av Ciklidtok; 19 May 2009, 12:44.
                            www.ciklidtok.weebly.com
                            *720 liter
                            *375 liter
                            *300 liter
                            *275 liter
                            *112 liter

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Eldbuk, cutteri och röd juvel borde funka.

Det går hålla påfåglar med lugnare centralare, men texas är en mindre bra ide gissar jag. Som du skriver blir akvariet snabbt för litet. Jag skulle tro inom ett år.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...