Doppvärmare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Doppvärmare

Jag skiter i kvaliten
    men kan en doppvärmare vara effektivare än någon annan ????
    eller kan någon vara direkt olämplig (då den drar för mycket)

varför frågan

jo olika fabrikat rekommenderas till olika volymer

oftast 1w per liter = 300w max till 300 liter

visst det är kallare i vissa länder på vintern 10-15 grader innomhus

jag tvivlar på att detta stämmer, för dom som har akvarier IDAG

möjligen för dom som ej har täcklas eller annat oisolerat

själv rekomenderar jag max 0,5w per liter
    samt att 300w räcker lätt till 1000 liter
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten
  • endymion

En doppvärmare använder all energi till att värma. Så Wattangivelsen gör att alla doppvärmare är 100 % jämförbara. Det som man kan tänka sig att det skiljer är att de inte är helt kalibrerade så det kanske skiljer något i mellan exemplar och märke.Så en kanske är på 310 Watt och nästa på 290 Watt. (Själv har jag bara en doppvärmare så jag kan mäta på den i kväll)

Så troligtvis är det nog så att det är andra faktorer som skiljer dvs sånt du redan är inne på. Sitter det 2 st Eheim 2252 i karet har du ju ca 50 Watt värme konstant i karet.

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Jag behöver i dagsläget ingen värmare eftersom pump och belysning värmer vattnet tillräckligt, men av de jag provat verkar Tronic-värmare vara av bäst kvalitet både vad gäller uppvärmningskapacitet och hållbarhet. Tycker t.ex. att de fungerat bättre än Jägervärmare.

Kommentar

• endymion

Jag hittade två doppvärmare att mäta på, en Project 300 Watt och en Jäger 200 Watt. De låg på ca 294 och 220 Watt. Så helt exakta är de inte.

Voltampere och Watt var samma sak på dem, så det går och mäta på dem med en billig mätare typ Clas Olsson. Troligtvis gäller detta även för andra fabrikat av doppvärmare.

Kommentar

Arbetssätt...