Import av akvariefisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • odilou
    Användare
    • April 2002
    • 308

    Import av akvariefisk

    På Jordbruksverkets hemsida (http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/...ur/Akvariefisk) kan man läsa följande:

    Akvariefisk Grundläggande villkor
    Fiskar som förs in får endast användas för akvarieändamål. De får alltså inte under några omständigheter planteras ut eller användas som betesfisk. Försäkran ska fyllas i och införseln ska anmälas till tullmyndighet/gränskontrollstation. Följande arter får inte införas:

    Utrotningshotade arter
    Exotiska arter som odlas för utplantering i svenska vattendrag
    Arter som förekommer naturligt i svenska vattendrag
    Karp, inklusive alla dess kulturformer

    Arter som kan fortplanta sig i vilt tillstånd i Sverige
    Försäkran
    På försäkran intygar importören att villkoren för införsel är uppfyllda. Vid införsel från land inom EU ska försäkran skickas till Jordbruksverket inom fem dagar från införseltillfället. Vid införsel från land utanför EU ska försäkran lämnas till tullmyndigheten på gränskontrollstationen.

    -------------------

    Jag kommer ha fisk med mig från Danmark och undrar hur jag ska gå till väga. Vill minnas att det ska ha funnits något slags intyg på SJV:s hemsida tidigare, men den kan jag inte hitta nu. Hur gör ni andra?

    MVCH Rasmus

  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    På denna sida fisk en artikel i ämnet - http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=204
    Blanketten fanns tidigare att finna på jordbruksverkets hemsida, men hittar den inte nu. Å andra sidan är deras hemsida något av det sämsta som existerar och det är hopplöst jobbigt att hitta något där så jag kanske missade den.
    Ciklidhälsningar
    Kjell Fohrman

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • April 2002
      • 787

      #3
      Enligt ovanstående text bör det alltså vara strängligen förbjudet att importera koi, slöjstjärt och guldfisk till Sverige. Är detta korrekt uppfattat?

      mvh
      Björn

      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        Guldfisk/slöjstjärt dvs Carassius auratus är det inga speciella restriktioner för. Däremot för koi - det finns några godkända importörer för koi i Sverige men för att bli godkänd så ställs ganska stora krav som en godkänd separerad karantänsanläggning där fiskrna måste hållas åtskilliga månader etc.
        Ciklidhälsningar
        KJell

        Kommentar

        Arbetssätt...