Hjälp! De dör på löpande band!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebbe45
    Användare
    • September 2008
    • 27

    #16
    Det låter som mitt du.
    Flyttade min Rödzebra till ett mindre akvarium nu, men han verkar väldigt dålig bara ligger på botten, har även märkt dessa röda fläckar...

    Fan min Rödzebra som jag haft i 5 år

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Stort tack för alla råd, jag ska försöka sätta in maken i detta också så han får hjälpa mig med det här...hoppas verkligen det kan gå vägen.....
      Jo Furanol låter bekant, det var det vi hade i i olika omgångar ihop med ett annat medel som jag inte minns var det hette, killen i butiken skopade upp vitt pulver i en påse åt oss, detta skulle i samtidigt med Furanol så det blev en dunderkur sade han, men...... nåja, vi får se....håll nu tummarna!!!

      Ja, det låter ju som om din fisk blir likadan som våra här, hoppas bara du klarar av det bättre än vad vi gjort, men du kanske får stopp på det i rättan tid....lycka till du med!!

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        så här gör vi....pratade igen med killen i butiken, han tyckte vi bara skulle lägga lavastenarna i saltbad o sen byta ut övriga vattnet bara o låta det gå ngn vecka tomt så, men näää "vi kör" sa jag till gubben här hemma så nu har vi strött i 10 kg salt i karet som är ungefär halvfullt med vatten (då kan vi ha pump o allt igång), så vi kör nu rubbet i detta, tillsätter sedan nyttobakterier då enligt råd här när vi väl ska fylla på med nytt vatten sedan, det får väl gå nu då så här då ngn vecka har jag tänkt, tyvärr tog vi bort de 2 fiskar och 2 malar som vi hade kvar nu, känns bättre att försöka börja om isåfall med helt nya sedan och hoppas på att eländet vi har nu försvinner iom saltet.....hoppas hoppas, annars tror jag inte att vi fortsätter med det här sen om nästa omgång firrar börjar dö också...så nu hoppas jag att vi kan försöka ha i nya firrar om ca 2 veckor här då, karet går typ 1 vecka tomt nu med salt då o så ungefär en vecka sedan med nytt vatten o nyttobakterier i.....snälla ni, håll tummarna nu för allt i världen....hoppas bara vi gör det här rätt....

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • November 2006
          • 1493

          #19
          Jag tror det kommer att gå bra! Hörde att ni hade köpt nya fiskar när skiten bröt ut.

          Det är inte roligt att man ska känna sig rädd när man köper ny fisk. Har någon något bra desinfektion knep när det gäller nya fiskar så skriv gärna.


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            kanske skulle skriva också att vi tog 10 kg salt nu till halva karet eftersom han i butiken tyckte det lät ut för att vara enormt mkt annars ( han sa att 3 dl salt per 100 liter vatten skulle räcka ).....som sagt, hoppas bara att vi gör rätt och att det här kan göra ngn nytta, men jag tycker inte det borde vara för svag dos när det är 10 kg i....det är ju rätt mkt det.....men här blev vi ju rekomenderade ännu mer till mkt mindre vatten....nåja, men vi provar så här får vi se....

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              mm, vi köpte till nya fiskar då kring jul och det blev ju jätefint, tycker det blir lite mer liv i karet när man får fisk i lite olika storlekar också, men sedan då började eländet och sedan dess har det hållit på och jäklats så här....hoppas kunna köpa en ny grupp sedan och sätta i, se om den överlever, skulle bli skitlycklig om de levde 1 månad utan bekymmer, då skulle jag köpa ytterligare en grupp och prova med.... tänk om det bara kunde bli som vanligt igen.....

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Tänkte jag skulle passa på att fråga också ang. alger.....som förrut nu har vi mest fått det på lavastenarna och lite på botten, väldigt lite på själva akvarierutan......men jag undrar lite för nu ser man att det är som lysande grönt lite här och där, för övrigt är det mest grön/brunt liksom på lavastenarna, har det med saltet att göra eller är det bara olika alger? kanske ngt galet? ngt tips på hur man får bort det?

                För övrigt går karet nu runt med en massa salt då....
                Hoppas, hoppas......

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1493

                  #23
                  Ursprungligen postat av kmef
                  Tänkte jag skulle passa på att fråga också ang. alger.....som förrut nu har vi mest fått det på lavastenarna och lite på botten, väldigt lite på själva akvarierutan......men jag undrar lite för nu ser man att det är som lysande grönt lite här och där, för övrigt är det mest grön/brunt liksom på lavastenarna, har det med saltet att göra eller är det bara olika alger? kanske ngt galet? ngt tips på hur man får bort det?

                  För övrigt går karet nu runt med en massa salt då....
                  Hoppas, hoppas......
                  Vill du få stenarna som nya igen: Fyll vatten i hink och slå i en svätt klorin. Vänta 1-2 dagar och dom är helt rena.


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    Jasså? men det låter ju ut att vara giftigt till max....igen fara för framtida firrar då??
                    Bara att skölja av sedan och lägga tillbaka i karet menar du??

                    Måste erkänna att det verkar lockande att prova om det försvinner så fort, men det kanske är tillbaka i ett nafs igen om det är ngt annat fel i karet....

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1493

                      #25
                      Spola bara av stenarna i vatten och låt dom torka. Allt klor avdunstar när det kommer i kontakt med syre. Det är därför du känner sådan klor lukt på badhus. Klor lämnar vattnet och går ut i luften som gas.


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #26
                        jaha.....men då bör de väl torka till under några dagar förstås för det ligger säkert kvar en massa vatten i alla hålor ju....får väl vända dem då o då så allt kan rinna ut....

                        Tack för tipset!

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • November 2006
                          • 1493

                          #27
                          Ursprungligen postat av kmef
                          jaha.....men då bör de väl torka till under några dagar förstås för det ligger säkert kvar en massa vatten i alla hålor ju....får väl vända dem då o då så allt kan rinna ut....

                          Tack för tipset!

                          Ja, om det är lava stenar kan du göra så.


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #28
                            ja, lavastenar är det...

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #29
                              I morgon börjar vi med att köra igång karet på nytt.....ur med det saltade vattnet, i med nytt, i med bakterier pö om pö, köra det runt så i ngn vecka drygt, sedan.....oj oj, så nervöst.....och oj så mkt fina firrar han har i butiken, jag kommer bli skitledsen om det här inte funkar sedan med helt nya individer.....mm, nu är det på gång iallafall.....Trevlig helg på er!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...