Hjälp! De dör på löpande band!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hjälp! De dör på löpande band!

    Har sedan många år ett 720 med Malawi´s, har funkar felfritt hela tiden, men i julas köpte vi en del nya, men sedan dess har de dött på löpande band, en i taget med ett par dagars mellanrum i början, svullnade upp o dog, sedan blev det ngt bättre, men samma sak, de dog en o en o nu går det några veckor emellan fast sjukdomen verkar ändra på sig nu senare tid, för nu är de inte så svullna utan får också som röda prickar kring huvud o så, vi har ett par omgångar medicinerat mot Bukvattensot, ingen förändring, häller i medel mot metaller då vi gör vattenbyten, har testat vatten i karet och i kranen och allt verkar bra säger de, vi har provat längre uppehåll med vattenbyten, men inget hjälper eller visar vad som händer, killen i malawibutiken har inte den blekaste om vad det är utan vi får nu prova oss fram säger han, fast vi har bara 3 firrar kvar nu, skittrist, funderar på o lägga av, inget verkar ju hjälpa, har frågat om andra mediciner mot annat, men han tror inte på det, så jag undrar om ngn här har en aning om vad det kan vara frågan om......hjälp.....
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

    #2
    kollat kopparhalt?
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av Cichlidaholic
      kollat kopparhalt?
      Nej kopparn kan du utesluta, det finns ingen fisk som blir svullen utav koppar.
      Nej det är buken eftersom dom svullnar, och det verkar som att det har gått för långt.
      För att det är ingen mening att börja med andra mediciner.
      Nej låt dom tre gå kvar och hoppas på det bästa.
      Ibland så händer det att några klarar sjukdomen.
      Ja det är nog det bästa råd jag kan ge er.
      Men självklart om ni har mera frågor så svarar jag på dom.Janne

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        nej, vi har inte testat halter av metaller då han i butiken säger att han inte kan och jag hörde efter med Apoteket om de kunde göra sånt, men de kunde inte svarade dem, så därför häller vi i ett medel som tydligen ska neutralisera vissa metaller.....

        trodde nog att när vi hällde i medicin mot bukvattensot att flertalet skulle klara sig, men icke trots ett par omgångar och i kombination med ett annat medel så det skulle ta på alla flagelater i magen sade han i affären då vi köpte det, men det verkade inte stanna av och om de hade varit smittade av buksot så borde de väl inte kunna ha överlevt mkt mer än några dagar, det här har ju pågått ända från jul tills nu, tog förra firren i går som hade dessa röda prickar och låg mot botten på sidan o flämtade, ngt svullen kanske, men inte alls så mkt som de första kring jul, de blev ju som ballonger och dog över ett dygn, nu verkar det kunna gå ngn dag eller två innan de inte klarar mer, men bara en i taget hela tiden och först med ngn dag eller ett par dagars mellanrum, sedan dröjde det ngn vecka eller ett par, nu kan det gå typ 1 månad så är det en ny igen, så nu har vi 3 kvar, vi har också provat ta bort ett par vuxna fiskar som vi trodde var aggresiva mot en i taget, men det blev ju inte bättre för det.....kan inte beskriva känslan mkt mer än med hopplöshet.....kan det finnas kvar ngn smitta i filter, sten, grus, bör man tömma karet o låta det stå, börja om från början eller bara ge upp det kanske...kanske måste ha ett nytt kar som inte har ngn smitta? USCH.......

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          känns som om det borde vara ngt annat än bukvattensot eftersom det tar sån tid innan alla dör, kan det hålla på så länge och smitta då vi ändå medicinerat i olika omgångar....finns det inget annat som detta stämmer in på och en medicin som vi kan prova?

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            och när de här 3 dött då, hur gör jag sen, törs man köpa andra till detta kar, filter, sten, grus.....och när??

            Kommentar

            • Aqua_Max
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 108

              #7
              Vad matar du dina fiskar med?

              Det finns en risk att det kan vara något olämpligt med fodret som gör att fiskarna får förstoppning eller blir dåliga i magen. Exempelvis om man matar algätande/växtätande fiskar med foder som är avsett för rovfiskar, då kan detta fastna i tarmarna. Matar man med räkmix som egentligen borde vara bra finns det ändå risk för klumpar om det finns bindemedel i mixen (t.ex. gelatin). Någon annan ingrediens i räkmixen kan ha varit av dålig kvalitet eller innehållt gift.

              Vilka arter av fiskar är det som har dött och vilka är det som är kvar?

              Finns det några andra djur i akvariet förutom malawiciklider?

              Finns det någon risk för gifter från annat håll än fodret? T.ex. antimögelmedel i silikonfogarna? Eller lösningsmedel etc från mårlarfärger eller kemikalier som kan ha tagit sig in i akvariet via luften i rummet? Eller om du har har använt kringutrustning (t.ex. hink, slang eller borste) till hushållsrengöring eller fordonsrengöring? Eller inte sköljt av händerna ordentligt från tvål, olja eller andra kemikalier innan du fixat med akvarierna...
              Senast redigerad av Aqua_Max; 09 May 2009, 23:22.
              ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • November 2006
                • 1493

                #8
                Vad du kan göra är att ta ut de fiskar som finns och ev köra en dos aqufuran eller liknade i en 30L plast balja. I Stora karet vräker du i salt. Kanske låter det vara fyllt till hälften och ha i ca 10-15kg salt.

                Jag har gjort liknade när jag drabbats av något envist. Det har funkat klockrent efter en sån kur. Jag tror det dödar alla kryp och bakterier när man gör så. Jag höjde även temp till ca 32 grader i karet och körde det med pumpar i 2-3 dagar. Sen tömmer du det på allt vatten och börjar om =)

                Det är nog till 99,99999 % bukvattensot men det kan ju vara många olika sjukdomar som gör att fisken svullnar upp och får vatten i buken. Alltså, bukvatten är symtom på en sjukdom orsakat av flagilater eller bakterier i tarmarna som man kallar för bukvattensot.Det kan alltså vara flera olika saker.
                Senast redigerad av Mattias777; 09 May 2009, 23:59.


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  vi köpte och hade flera år här ett flingfoder som funkade felfritt (Tetra Cichlid), fick höra sen att det kanske inte var så bra så vi bytte till pellets (Aquatic Nature) men det blev inte bättre ändå....det här är ett gamalt kar så vi har inte gjort ngt med det som silikon eller målat eller ngt sånt, det enda är väl om vi haft ngt elände på oss då ngn gång men jag tycker ju också att iom vattenbyten och så att sådant borde klinga av med tiden och minska i dos så att säga, eller?? Vi har dessa 3 kvar som består av 2 Röd Sebra och 1 Soccoloffi, men sammanlagt har vi haft Demasoni´s, Hongi´s, Röd Sebra, Soccoloffi, Golden. Den soccoloffi som nu är kvar är en av de vi köpte till jul, så den har ju klarat sig hittills, men inte hans övriga vänner eller andra atrter, de här 2 Röd Sebra är rätt nya då vi köpte några och satte i för att prova om det hade gett med sig, då hade ju inga dött på typ 1 månad och han i affären trodde det hade gett med sig då, men icke.......sedan har vi 2 vanliga Ancistusmalar också. Det där med så mkt salt i, det finns inte kvar en massa salt då så det blir för mkt sedan när man sätter i de 3 igen eller måste vi skölja ur filter, grus och allt innan vi fyller på med nytt vatten, eller menar du bara tömma ur och så i med nytt? men kan det inte bli för rent då?

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    jag bara funderar nu också på dessa röda "fläckar" de fått, varför de fått såna senare tid för i början såg vi inte det på dem som dog, de vart bara svullna ju, men det kanske kan bli så ändå om det är Bukvattensot....nu dör de ju inte lika fort om jag säger....

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1493

                      #11
                      Röda fläckarna kan nog vara en sekudär sjukdom som kommer i samband med en ev baktriell sjukdom.


                      Det är bara att tömma allt vatten och fylla på med nytt. Man kan tillsätta nytto bkterier i vattnet, filtren om man inte har något annat inkört akvarium. Då kan man vrida ur ett gammalt filter över det filter som gått i salt när man startar om.

                      Jag kan varmt rekomendera denna lösning till er. Jag lider mer er när du beskriver vad ni gått igenom.

                      Det kan ju vara svårt för medicin att bita i ett inkört akvarium med mycket sediment, nyttobakterier. Verkar som mycket av krutet i medicinen bryts ner innan det har gjort vad det skulle göra. Kan ha varit det som gjorde att eran medicinering inte funkade?

                      Men testa det jag skrev. Jag törs nästan lova ett mkt bra resulatat. Om inte de fiskar som nu lever blir av med sina symtom i 30L baljan. Vi säger på 5 dar. Då skulle jag tyvärr avliva dom.

                      Mvh Mattias


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        mm, det är nog tyvärr som det är med de här små stackarna, såg nämligen en av röd sebrorna nu när jag gav lite mat att den ena där fått lite små prickar vid gälen och höll sig i bakgrunden, så det vet jag ju hur det går....så jag vet inte vad jag anser om allt det här, känns bara som om jag ger upp nu.
                        Ska man fortsätta med fiskar kanske man måste skaffa ett nytt kar och börja om från början där man vet att allt blir från start liksom....fy ja....inte roligt det här....känns ju hemskt att köpa fler nya och sätta i när man liksom vet vad som väntar dem....

                        Stort tack för råden, ska ta ett snack här med maken här hemma om hur vi ska göra nu fortsättningsvis...

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • November 2006
                          • 1493

                          #13
                          Om du/ni startar om så följ mitt råd om saltning. Köp sen några billiga yngel på blocket eller här. Låt dom gå 2-3 veckor. Om inget händer så är det lungt.... Tråkigt om ni inte orkar mer men jag förstår er. Det där är det värsta som kan hända


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            ok...då ska vi se, tror att vi ändå ska prova som en sista åtgärd det här med saltet du skriver om....

                            Maken får flytta över de två som än så länge inte visar ngt tecken på sjuka, de ska då behandlas med AquaFuran?

                            Sen häller vi alltså i 10-15 kg vanligt salt i ungefär halva karet och låter det gå runt ca 2-3 dagar, tömmer ur allt, fyller på nytt vatten och tillsätter då sk. nyttobakterier och låter det gå ytterligare ett par dagar?

                            Vad heter medlet jag ska köpa så jag vet att det blir de "nyttobakterier" som du menar här?

                            Ursäkta alla frågor och upprepningar, men jag känner mig så in i bängen osäker....det har ju funkat felfritt så många år och så nu händer det här, vill bara göra rätt så det här kan få en ände.....

                            Tack!!

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1493

                              #15
                              Medicin som du kan köpa är: Aquafuran, Furanol (billigare än aquafuran) Aquamor. Alla har samma verksamma ämne. Kör med en liten pump eller syresten i en 30L balja eller om ni har ett litet akvarium så går ju det bra med.

                              Gör så det finns gömmsle för det 2-3 som du medicinerar. Så dom inte ser varandra om dom inte vill =) En eller två krukor som går in i brukar vara bra som gömslen. Den svagare kan ju ej komma undan i ett så litet kar. Finns alltid risk när man behandlar flera i ett så litet utrymme men det kan gå bra. Det viktigaste är att ni får bort skiten som finns i erat akvarium.

                              När medicineringen är klar, titta nogrannt på fiskarna som du medicinerat. Mata i det lilla karet. Jag skulle matat dom 2-3 dar och se att allt är ok. Om dom inte svarar på medicinen så tycker jag absolut du skall avliva dom. Fisk sjukdomar behöver oftast en värld för att överleva en längre tid. Om det inte finns någon fisk värld så försvinner sjukdomen efter ett tag. Men den processen skall vi göra kort med saltet =) Brukar finnas stora 2kg påsar med grovsalt på större mat affärer.

                              Medicinering tar typ 5-6 dagar. Under den tiden ha i den salt mängden som jag föreslog. Jag skulle även höja temp till ca 32 grader mot ev andra micro organismer än bakterier. (Jag har gjort detta själv med ett mkt gott resultat)
                              Kör med saltet i ca 3 dagar. Töm allt vatten och fyll bara på nytt kran vatten.

                              Innan du tillsätter nytto bakterier. Låt karet gå ca 2 dar för att få kloret att dunsta bort. Annars kan det döda nytto bakterierna som du köper på flaska i vilken zoo/ akvariebutik som hellst. Om du vill få bort kloret på en gång finns det preparat att köpa för sånt. Bara att fråga i zoo-butik. När detta är klart borde medicinering och tillsyn av fiskarna vara färdigt. Då kan du ha i fiskarna.

                              Köp ingen ny mat när de är svaga efter medicinering. Andvänd den som funkat förut och som dom är vana med. Du kan byta och göra en försiktig övergång sen när allt lungnat ner sig....


                              Jag håller tummarna och ber en bön för er Skulle vara interesant om ni berättade hur det gick sen.

                              Mvh Mattias
                              Senast redigerad av Mattias777; 10 May 2009, 21:35.


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              Arbetssätt...