Öppet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hilding

    Öppet akvarium

    Tja jag har lite planer på att försöka ge mej på ett öppet växtakvarium. Har ett 300L som bara står tommt till ingen nytta.
    Är det någon som har förslag på växter man ska/kan använda som växer bra även över vattnet, även vad man kan ha för fisk, kombinerat med pump osv. Det känns bättre å fråga innan man drar igång så man slipper lära sig den dyra vägen om den går att undvika. Tacksam för svar mvh Hilding

  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    #2
    hej,

    Näckros är kanske är ett kanske ett förslag?

    Mvh Ola

    ola lindeberg
    ola lindeberg

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      De flesta sumpväxter kan du med fördel ha i ett sånt kar.
      T.ex de stora svärdsplantor av olika sorter,lobelia och som tidigare nämnts näckros.
      Alla dessa plantor kommer att blomma, svärdsplantor kan växa en bra bit över vattenytan och blomstänglarna blir enorma.

      om du tänker ha lågt vattenstånd, så lämpar sig cryptocoryner bra.

      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Hilding

        #4
        Tack för tipsen, det är ingen som vet någon bra sida/länk där man kan titta på växter m.m kan ju vara kul att kolla lite innan man springer i väg å handlar.

        Hilding

        Kommentar

        • Pär J.
          Användare
          • April 2002
          • 219

          #5
          Hej. Har också sådana planer för ett framtida projekt.
          Hade du tänkt att ha någon landdel? Det jag funderar på är om an kan bygga upp en vägg kabom akvariet där klängerväxter kanta sig upp.

          Sök på paludarium eller kontakta någon känd postorderfirma för akvarieväxter på nätet.

          De flesta akvarieväxter kan övergå till en fas för levand över vattenytan. De flesta akvarieväxter är ju uppdrivna på det viset.

          /Pär



          Kommentar

          • Hilding

            #6
            Nej jag har inte bestämmt mej för någon landdel men man får väl se vad det lutar åt efter ett tag.
            Pär-
            Gå i på zoopet och kolla på snygga akvarium där har dom med ett riktigt snyggt växtakvarium med diskus i med ett 50 cm överhäng i bak. MKT snyggt.

            Hilding

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

              #7
              Hej,

              Måste bara fråga Wilhelm: Blommar Svärdsplantan?

              Hilding: här kan du läsa lite om det öppna akvariet=)
              Helt klart häftigt och snyggt, men miljön i rumet som karet står i lär blir rejält fuktig? Hur går det med tapeterna?
              Aja det går säkert att lösa=)

              Mvh Ola

              ola lindeberg
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Hilding

                #8
                Tapeterna är ingen fara har jobbat mkt med ventilation så det får bli ett frånluft till i lägenheten om det skulle behövas allt för den goda saken skull. har man blivit "biten" av något så är det inte mkt som kan komma i vägen. Tack för tipsen hoppas fortfarande på mer svar

                Hilding

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #9
                  @ Ola,

                  Visst blommar de. I länken du uppgav så finns ju en bild på en Echinodorus grandiflorus.
                  På Tropicas sida finns flera bilder på blommande svärdsplantor i Echinodorus släktet.

                  // Wilhelm

                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Melina
                    Användare
                    • June 2002
                    • 55

                    #10
                    I mitt malawiakvarium har jag en stooor svärdplanta som t.o.m har växt över ytan och blommar näst intill hela tiden, vackra vita blommor! Det skulle bli jättesnyggt med blommande svärdplantor i ditt växtakvarium.

                    Jag undrar om man måste ha en metallhalogen belysning till sitt växtakvarium, kan man inte ha vanlig lysramp? Om vi nu skulle säga att akvariet hade en höjd på 60cm, skulle växterna överleva med vanlig lysramp?

                    MvH Melina
                    Mvh Melina

                    Kommentar

                    • Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

                      #11
                      Hej,

                      tackså mycket Wilhelm=) det hade jag inte riktigt koll på, men nu har jag=).

                      Har en stor Svärdsplanta i mitt 325 liters Sydamrikanskabiotopp, den är ca 50 cm hög å lika bred samt ett par sticklingar på gång=) väntar bara på blommorna ska krypa fram!!

                      Mvh Ola

                      ola lindeberg
                      ola lindeberg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...