Fiskeäventyr.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

Ursprungligen postat av HåE
    Laxfiske är helt klart en häftig utmaning. Speciellt i strömande vatten och från land. Jag vet inte hur många laxar jag har tappat genom åren, men det är ett antal. Det är alltid lika jobbigt. Men det är väl tjusningen med fiske att man aldrig kan ta något för givet.

Jag vet inte om du vet hur det ser ut vid café opera där man brukar stå när strömmen är på? Men det finns ett valv där och när laxarna rusar genom valvet så är det inte mycket man kan göra. Då blir man av med grejerna till 99%. Men det är en upplevelse att ha en sådan fisk på kroken. Dom går som ubåtar igenom vattnet. Dvs utan ryckningar i linan ofta. Starka som ett skenade lok

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

Ursprungligen postat av Mattias777
      Jag vet inte om du vet hur det ser ut vid café opera där man brukar stå när strömmen är på? Men det finns ett valv där och när laxarna rusar genom valvet så är det inte mycket man kan göra. Då blir man av med grejerna till 99%. Men det är en upplevelse att ha en sådan fisk på kroken. Dom går som ubåtar igenom vattnet. Dvs utan ryckningar i linan ofta. Starka som ett skenade lok

Det måste vara ett kul skådespel att beskåda. Laxodlingen i Bergeforsen har ett konstgjort litet fall som fungerar som laxfälla. Vattnet under fallet brukar vara alldeles fullt av stora svarta skuggor. På en timme får man se en hel stora laxar hoppa in i fällan. Mycke roligt att titta på. På samma ställe har dom även ett stort akvarium med lax, öring och lite annat smått och gott som finns i älven.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Mattias777
        Användare
        • November 2006
        • 1493

Det måste vara ett kul skådespel att beskåda. Laxodlingen i Bergeforsen har ett konstgjort litet fall som fungerar som laxfälla. Vattnet under fallet brukar vara alldeles fullt av stora svarta skuggor. På en timme får man se en hel stora laxar hoppa in i fällan. Mycke roligt att titta på. På samma ställe har dom även ett stort akvarium med lax, öring och lite annat smått och gott som finns i älven.
        Låter som ett härligt skådespel

Kommentar

• FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

Inte så mycket till äventyr, men var ute vid havet i måndags och såg den här ligga och lura precis bredvid bryggan, svårt att se på bilderna men den var fan rätt stor!

Kommentar

• HåE
            Användare
            • September 2007
            • 1525

Kul!
            Konstigt att den låg kvar, och lät sig bli fotad. Dom brukar vara skygga.

Kommentar

• FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

Kul!
              Konstigt att den låg kvar, och lät sig bli fotad. Dom brukar vara skygga.
              Är det en laxöring? Enda fiskarna jag känner igen är torsk och vittling hehe.

Jo jag rörde mig jäklgit långsamt! OCh efter tre bilder så drog han iväg som en blixt.

Kommentar

• HåE
                Användare
                • September 2007
                • 1525

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                Är det en laxöring? Enda fiskarna jag känner igen är torsk och vittling hehe.

Jo jag rörde mig jäklgit långsamt! OCh efter tre bilder så drog han iväg som en blixt.

Det ser ut att vara en havsöring, men det kan även vara en lax. Lite svårt att se på bilderna.

Kommentar

• HåE
                  Användare
                  • September 2007
                  • 1525

Det är en havsöring. Jag körde bilden i photoshop, och såg att den har prickar över hela kroppen.

Kommentar

• FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

Ok, alltid kul att veta

Aldrig sett så stor fisk inne vid bryggan innan men dom är väll inne och leker nu kanske eller är inte det lite sent egentligen?

Kommentar

• Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

De leker endast i strömmande vatten (typ åar), och då på hösten. Förmodligen står den bara och solar lite. Den här årstiden brukar de främst gå in på grundbottnar på kvällar/nätter och jaga, men jag har hört om folk som har sett HÖ flera gånger just på badställen. Lite skumt med tanke på hur skygga de brukar vara vid fisket efter dem på vårar och höstar.

/Jocke

Kommentar

• HåE
                        Användare
                        • September 2007
                        • 1525

Då bär det av till Jämtland för fiske i ammerån. Får se om vi kan lura några öringar och harrar till hugg. Vilket fall som helst ska det bli roligt att få komma ut och brottas med myggen. Förhoppningsvis har det inte hunnit bli så mycket av den varan än. Inga andra som varit eller ska ut och fiska?

Kommentar

• Joakim Draktoft
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 7334

För egen del har det mest blivit drag efter gädda i lokala sjön på senare tid. Ingen fångst värd att visa upp än.

Pratade med en av mina grannar igår och fick då reda på att han sticker till Gimån om 2 veckor. Lite sugen blev man på att följa med och svinga flugspöt.
                          Joakim Draktoft
                          f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• HenrikV
                            Användare
                            • February 2007
                            • 697

Fick 6 harrar och en gädda i fredags i Linaälven som rinner nära oss. Fisket här uppe har inte lossnat riktigt ännu. Men nu till veckan ska det nog bli.
                            Har planerat en satsning på grov abborre i sommar. Har fått 2st på 800-900g hittils, men det räcker ju inte...

Kommentar

• Mattias777
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1493

Ursprungligen postat av HenrikV
                              Fick 6 harrar och en gädda i fredags i Linaälven som rinner nära oss. Fisket här uppe har inte lossnat riktigt ännu. Men nu till veckan ska det nog bli.
                              Har planerat en satsning på grov abborre i sommar. Har fått 2st på 800-900g hittils, men det räcker ju inte...
                              Mitt rekord är 1,2 och det räcker inte heller än. Siktar på 1,5 framöver

Kommentar

• HenrikV
                                Användare
                                • February 2007
                                • 697

Ursprungligen postat av Mattias777
                                Mitt rekord är 1,2 och det räcker inte heller än. Siktar på 1,5 framöver
                                Visst är det mäktigt med en riktigt grov abborre? Dom är så opråportionerliga. Ni där nere har nog bättre chans på grov abborre. Dom växer fortare där. Jag har några sjöar som bara jag fiskar i någon gång per år i, så i dom finns riktiga gamlingar. Men man får traska en bra bit för att nå dom.

Kommentar

Arbetssätt...