Fiskeäventyr.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Ahh, jag har också fina minnen efter smygfiske efter bäcköring som barn.

Bara ett metspö, lina och en krok med mask på. Inget flöte eller liknande. Man smög fram till vattnet, på huk, och sänkte ner masken där man trodde fisken kunde stå. Minsta oförsiktig rörelse och fisket på den å-sträckan var förstörd en stund framåt.

Härligt att minnas igen! Fortsätt posta fina fiskebilder!

Bäckmete var väl den roligaste fiskeformen när man var ung. Den här bäcken rinner på samma område som tjärnarna jag var vid idag. Jag har funderat på att provfiska den under säkert 15 års tid, men av någon anledning så blir det inte av. Man har väl blivit för bekväm. Bäcken på bilden nedan ser väldigt intressant ut. Den är 1,5-2 meter djup, så det finns garanterat matfisk i den.
    Senast redigerad av HåE; 01 June 2009, 23:55.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

Ursprungligen postat av HåE
      Torrfluga är helt klart nice. När vattnet ligger som en spegel, och ytan kokar med vak. Att få se en fisk hugga en torrfluga höjer upplevelsen. Tyvärr är det många år sedan jag använde flugspö. Jag tror jag måste damma av flugutrustningen.
      torrfluga är lite som mete tycker jag-älskar det, men det blir mest nymf för det är effektivare, men som du skriver ett blankt vatten med mycket kläckningar så kan det vara både kul och ge bra fångst.Damma av din flug-utrustning, finner faktiskt ett nöje att försöka få till bra kast vilket är en utmaning, jag kommer inte längre ut än typ 20 meter med det jag använder som är klass 6 till 7, och då är det en hel del kast som är typ "fastnar där bakom" eller "skatbo på linan"
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

btw, såg ut som du använde fluglina på ett av dina foton (den gula) man det kan ju vara att du har färgad nylon eller whatever, min spontana tanke var av bilden, fluga med gul lina och ingen taffs fick det inte att gå ihop..

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

Ursprungligen postat av HåE
          Bäckmete var väl den roligaste fiskeformen när man var ung. Den här bäcken rinner på samma område som tjärnarna jag var vid idag. Jag har funderat på att provfiska den under säkert 15 års tid, men av någon anledning så blir det inte av. Man har väl blivit för bekväm. Bäcken på bilden nedan ser väldigt intressant ut. Den är 1,5-2 meter djup, så det finns garanterat matfisk i den.
          där blir det garanterat "indian-fiske" (ser fint ut)

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• HåE
            Användare
            • September 2007
            • 1525

Ursprungligen postat av specmats
            btw, såg ut som du använde fluglina på ett av dina foton (den gula) man det kan ju vara att du har färgad nylon eller whatever, min spontana tanke var av bilden, fluga med gul lina och ingen taffs fick det inte att gå ihop..

Det är gul nylontaffs på ett kastflöte. Det funkade bättre med mask än drag idag. Annars använder jag uteslutande fireline på mina rullar. Det är ju billigare att räta ut en trekrok än att köpa nya drag. Pluss att man känner varje liten stöt i draget med fireline, vilket gör fisket roligare. Du har rätt att jag bör damma av flugutrustningen. Har tillgång till en hel del perfekta flugfiskevatten i närområdet.

Kommentar

• Orppo
              Användare
              • September 2004
              • 518

Ursprungligen postat av Mattias777
              själv var jag ute med svärmor på Bullandö och drog strömming. Inte ett fiske som jag älskar direkt men skönt att komma ut lite... Strömming är inte någon favorit matfisk för mig heller. Skulle vara panerade strömmingfiléer med dillsmör emellan och äkta potatismos med skirat smör isåfall

Det är inget sport fiske heller direkt: Ner med krokarna, napp innan man kommer ner sen bara o dra upp. Skulle vilja angna på med en strömming på en tre krok och ligga och meta någon meter under strömming stimmet då kan det nog bli kul

Är det bra fiske runt Bullandö?
              Kan du rekommendera något.
              Perioder e.t.c.
              Känner du till området?
              Jag har varit i kontakt med en kille som har båt där,han kan köra båt,men vet inget om fiske.

Kommentar

• Mattias777
                Användare
                • November 2006
                • 1493

Ursprungligen postat av Orppo
                Är det bra fiske runt Bullandö?
                Kan du rekommendera något.
                Perioder e.t.c.
                Känner du till området?
                Jag har varit i kontakt med en kille som har båt där,han kan köra båt,men vet inget om fiske.
                Jag har precis satt båten där men jag provade några gånger förra året efter abbore och jag fick en del fina. Man skall kika efter grynnor och prova där grunt möter lite djupare vatten tror jag....

Prästfjärden är ju känt både för gös och abborre fisket och det ligger ju inte så långt från bullandö. Skall nog testa någon repa där i år....

Hade båten i Gustafsberg förut och där kan jag fiskeplatser lite bättre.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• Orppo
                  Användare
                  • September 2004
                  • 518

Ok,det blir nog en tur i sommar.
                  Aborrfiske kan vara nog så kul.
                  Tack för svar!

Kommentar

• HåE
                    Användare
                    • September 2007
                    • 1525

Var ute med fiskeklubben igår och planterade in öring i två av våra tjärnar. Att bära vattenfyllda ryggsäckar med ett dussintal sprattlande öringar med en vikt på 0,5-1kg ett antal kilometer var en märklig upplevelse. Av dom 20 liter vatten som var i påsen i början hade åtminstone 5 liter runnit ut och tagit vägen via ryggen ner i byxorna. Kall, blöt och trött kom man sedan ner till parkeringen för att fylla på med ny fisk och ge sig av igen. Jobbigt men ganska roligt, och sedan får man ju i slutändan ett bra fiske som belöning.

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

är det låsta tjärnar eller är de öppna för allmänheten? isf coolt med eget fiskevatten Btw ska snart upp till Nordmaling igen, den här gången ska vi koncentrera oss på havsöring vilket kan vara kul
                      Senast redigerad av specmats; 08 June 2009, 15:00.

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• HåE
                        Användare
                        • September 2007
                        • 1525

Ursprungligen postat av specmats
                        är det låsta tjärnar eller är de öppna för allmänheten? isf coolt med eget fiskevatten Btw ska snart upp till Nordmaling igen, den här gången ska vi koncentrera oss på havsöring vilket kan vara kul

Det är låsta vatten. Fiskeklubben har 5 tjärnar inom ett ganska litet område. I en tjärn har vi vildröding. I dom andra finns det både vildöring och inplanterad röding, öring och regnbåge. Kul att du ska ut på havsöringsfiske. Du får lämna rapport när du kommer tillbaka. Gärna med lite bilder.

Kommentar

• specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

ja det är inte optimalt nu med tanke på årstiden men å andra sidan har våren varit kall så det finns nog chans ändå..
                          Måste vara kul med egna vatten där man själv bidrar med fisk, har ni problem med rovfisk? har hört att på vissa platser kan gädda bli ett allvarligt problem

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• HåE
                            Användare
                            • September 2007
                            • 1525

I indalsälven är havsöringen kvar tills temperaturen når 12 grader. Dom drar fortfarande en hel del öring där. Senare när laxen kommer brukar också en del havsöringar följa med upp. Jag har själv fått havsöring när jag har varit ute efter lax.
                            I tjärnarna finns varken gädda eller abborre därimot så finns det lite mört.

Kommentar

• Mattias777
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1493

Om dom kommer att öppna luckan nu snart i Stockholms ström så kommr det att finnas otroligt mycket lax där. Måste bara ner en vända då. Även om dom sliter sönder grejerna så är det fantastiskt kul. Speciellt nu när laxen är nystigen och har sin silver dräkt

Det har tydligen ökat enormt med laxarna som kommer tillbaka till Stockholms ström sedan man förbjöd driv garnen =)

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• HåE
                                Användare
                                • September 2007
                                • 1525

Laxfiske är helt klart en häftig utmaning. Speciellt i strömande vatten och från land. Jag vet inte hur många laxar jag har tappat genom åren, men det är ett antal. Det är alltid lika jobbigt. Men det är väl tjusningen med fiske att man aldrig kan ta något för givet.

Kommentar

Arbetssätt...