Fiskeäventyr.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

Ursprungligen postat av jemmba
    Ja kring ramsele-junsele-Näsåker finns det riktigt fina fiske vatten.
    varför är det hemligt ?
    Hotspot?
    Du vet väl hur en del fiskare är? Jag kanske får använda ögonbindel när vi närmar oss sjön.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

Ursprungligen postat av HåE
      Smörstekta abborrfiléer är inte helt fel. Den är ju ganska god rökt också. Jag förmodar att platserna du skriver om ligger i skärgården?
      Ja, dessa platser ligger i skärgården men bästa fisket har jag där jag bor vid mälaren. Jag slänger i alla abborar jag får nuförtiden även om dom är stora. Bestånden av just abboren har minskat mkt i skägården. Om jag äter fisk så blir det gös och den är till och med godare än abboren

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

Ursprungligen postat av Mattias777
        Ja, dessa platser ligger i skärgården men bästa fisket har jag där jag bor vid mälaren. Jag slänger i alla abborar jag får nuförtiden även om dom är stora. Bestånden av just abboren har minskat mkt i skägården. Om jag äter fisk så blir det gös och den är till och med godare än abboren
        Gös har jag aldrig ätit. Det finns inte så många sjöar med gösbestånd här uppe, men abborre och gädda finns i överflöd. Även havsöring och lax finns det ganska mycket av tack vare våra älvar indalsälven och ljungan. Tyvärr har vi fått en hel del säl i indalsälven dom senaste åren, och det underlättar ju inte fisket förstås.
        Senast redigerad av HåE; 18 May 2009, 19:01.

Kommentar

• Mattias777
          Användare
          • November 2006
          • 1493

Gös har jag aldrig ätit. Det finns inte så många sjöar med gösbestånd här uppe, men abborre och gädda finns i överflöd. Även havsöring och lax finns det ganska mycket av tack vare våra älvar indalsälven och ljungan. Tyvärr har vi fått en hel del säl i indalsälven dom senaste åren, och det underlättar ju inte fisket förstås.

Det var ju synd men sälar otroligt fina djur. Min far bodde som barn i Burträsk och där finns gös fast det är så långt norr upp. Köp gös filé någongång vet ja. Den kostar nog ca 300kr kg

Kommentar

• HåE
            Användare
            • September 2007
            • 1525

Jag håller med att sälar är fina djur, men i älven gör dom stor skada. Dom patrullerar vid dammluckorna, och tar en jäkla massa öring ock lax. Men dom gör inte lika stor skada som ryckfiskarna. Så dom måste vi bli av med först. Dom rycker sönder uppskattningsvis 10 fiskar på en fångad. Medans sälarna äter för att överleva.

Kommentar

• Mattias777
              Användare
              • November 2006
              • 1493

Jag håller med att sälar är fina djur, men i älven gör dom stor skada. Dom patrullerar vid dammluckorna, och tar en jäkla massa öring ock lax. Men dom gör inte lika stor skada som ryckfiskarna. Så dom måste vi bli av med först. Dom rycker sönder uppskattningsvis 10 fiskar på en fångad. Medans sälarna äter för att överleva.
              Ja dom pajaserna har vi här i Stockholm med. De stod vid rosenbad förut med stora tre krokar och slet sönder laxarna som samlades vid dammluckan

Kommentar

• Markie
                Användare
                • September 2008
                • 512

Du vet väl hur en del fiskare är? Jag kanske får använda ögonbindel när vi närmar oss sjön.
                Haha ja det är möjligt att du får det. Kanske du kan berätta när du är tillbax från fiske turen iaf någe sånär där ni var om du inte sövs vill säga

Har vart i ljungan och fiskat med resultatet en liten öring och säkert ett halvkilo drag fattigare. Dom som jag var där med hadde så klart flugfiske utrustning och för dom gick det lite bättre Jungan var inget bra ställe för kasst fiske men flugfisket verkar vara bättre.

Jag måste testa det nån gång för det ser ut att vara en jävla kännsla att fiska fluga. och att det sägs vara så svårt gör det hela ännu mer lockande.

Kommentar

• HåE
                  Användare
                  • September 2007
                  • 1525

Rödingsfiske.

Årets första rödingsfiske i spöregn och åska. Jag trodde det var kört att få fisk denna tripp pga vädret. Men så sprack det upp och solen tittade fram. Ett par timmar senare hade vi landat 2 rödingar var. Inte så stora, men dock matfisk. 4-6 hekto. På tisdag bär det av igen.

Kommentar

• Mattias777
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1493

Årets första rödingsfiske i spöregn och åska. Jag trodde det var kört att få fisk denna tripp pga vädret. Men så sprack det upp och solen tittade fram. Ett par timmar senare hade vi landat 2 rödingar var. Inte så stora, men dock matfisk. 4-6 hekto. På tisdag bär det av igen.
                    Jag blir lite avundsjuk på dig Håe. Att du har så nära till sån fisk och sådan natur. Men vi har ju skärgården. Jag körde min ena båt en lång sträcka igenom skärgården igår. Det är så fint där..... Skulle nog vilja bo i sådan miljö..... Hatar verkligen betong förorter. Man border Napalm bomba dessa (som en symbolisk handling). Sådanna bostäder borde aldrig tillåtits att byggas tycker jag. Sänd in mera vildmarkas bilder

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Vilka grymma bilder HåE.

En liten fråga bara. hur funkar det med fiskekort? Är fisket fritt eller löser man kort för varje enskild göl eller hur funkar det?
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• HåE
                        Användare
                        • September 2007
                        • 1525

Ursprungligen postat av LN
                        Vilka grymma bilder HåE.

En liten fråga bara. hur funkar det med fiskekort? Är fisket fritt eller löser man kort för varje enskild göl eller hur funkar det?

Det är fiskekort som gäller. Ibland gäller korten för en sjö, och ibland för ett sjösystem. Vissa ställen kan man även köpa årskort.

Kommentar

• HåE
                          Användare
                          • September 2007
                          • 1525

Ursprungligen postat av Mattias777
                          Jag blir lite avundsjuk på dig Håe. Att du har så nära till sån fisk och sådan natur. Men vi har ju skärgården. Jag körde min ena båt en lång sträcka igenom skärgården igår. Det är så fint där..... Skulle nog vilja bo i sådan miljö..... Hatar verkligen betong förorter. Man border Napalm bomba dessa (som en symbolisk handling). Sådanna bostäder borde aldrig tillåtits att byggas tycker jag. Sänd in mera vildmarkas bilder

Inte behöver du vara avis som har båt i skärgården. Stockholm skärgård tillhör nog en av de vackraste platserna i Sverige. När det gäller betong förorter så kan jag inget annat än att hålla med dig. Tyckte dom verkligen att dessa hus en gång i tiden såg bra ut?

Kommentar

• HåE
                            Användare
                            • September 2007
                            • 1525

Bilder från sjön Bolagen-08 mot norska gränsen.

Kommentar

• HåE
                              Användare
                              • September 2007
                              • 1525

Några nattbilder från samma tur.

Kommentar

• Mattias777
                                Användare
                                • November 2006
                                • 1493

Bilder från sjön Bolagen-08 mot norska gränsen.
                                Hela jag myser av dina bilder. Tack för att du delar med dig! =) =)

Angående betongförorter så visar det lite på vilken människosyn de som gjort dom har. Den är fascistisk och det frodas en destruktiv mentalitet överallt där dessa finns. Ta Rosengård eller här i Stockholm: Rågsved, Tensta, Rinkeby, Alby, Norsborg Ja det finns tyvärr många fler än dessa. Man kan verkligen känna vilken skit atmosfär det är på dessa platser bara genom att besöka dem....

Dessa borde rivas och de komunala bolag som ritat och uppfunnit dem borde be hela Svenska folket om ursäkt. Om man vill få ner kriminaliteten: Riv då dessa avgrunds platser!

Men nu skall jag inte skrika mig hes över detta men jag blir så arg när jag tänker på det.

Kommentar

Arbetssätt...