Fiskeäventyr.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

Ursprungligen postat av HenrikV
    Visst är det mäktigt med en riktigt grov abborre? Dom är så opråportionerliga. Ni där nere har nog bättre chans på grov abborre. Dom växer fortare där. Jag har några sjöar som bara jag fiskar i någon gång per år i, så i dom finns riktiga gamlingar. Men man får traska en bra bit för att nå dom.
    Ja, det finns stora i både mälaren och Östersjön. Dom i Österjön har ju lite att äta ifrån. Tänker på strömmings stimmen Hoppas nu att stammarna i skärgården tar sig. De har ju haft problem med att föröka sig. Man har forskat fram att östrogen hämmar fiskarnas forplantning. Nu har man rekomendationer på att lämna sådanna plåster (östrogen) tillbaka till apoteket istället för att slänga det i toan. Hoppas alla gör det med....... Annars skulle det vara roligt om dessa kvinnor fick basröst och en hårig bringa istället

Abborren är extremt livlig för sin vikt. Det är roligt och se dom jaga i flock som en hop blixtrande vargar.
    Senast redigerad av Mattias777; 23 June 2009, 16:37.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

Ursprungligen postat av HåE
      Då bär det av till Jämtland för fiske i ammerån. Får se om vi kan lura några öringar och harrar till hugg. Vilket fall som helst ska det bli roligt att få komma ut och brottas med myggen. Förhoppningsvis har det inte hunnit bli så mycket av den varan än. Inga andra som varit eller ska ut och fiska?
      ja var nyligen uppe i Nordmaling igen, Ava 10 km norr om Husum för att vara exakt, och det blev dåligt med havsöring den här gången-vi koncentrerade oss istället på gädda och efter ett lokalt tips fiskade vi Harr vid flatgrynnor ute på öppna havet!.
      Vi hade några på men tyvärr släppte alla, fel teknik vid mothugget tror jag var en orsak bland många, tyvärr var det mestadels dåligt väder (blåst-regn-dimma) så fisket blev därefter, men ska snart upp igen
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• lunkan västerås
        Användare
        • November 2007
        • 8

Fiskade i jämtland för någon vecka sen. Fick min första ädelfisk.=) En öring på kastspö i en liten tjärn. Den vägda strax över 1kg. fick även lite små rödingar på långdrag i Landösjön. Kika på fiskarna under juni månad så är det en som sticker ut!! http://www.landosjon.se/

Kommentar

• HåE
          Användare
          • September 2007
          • 1525

Gimån.

Jaha, då har man kommit hem efter några dagars fiske i Jämtland. Det blev inte ammerån utan gimån istället. En kompis och jag fiskade av området mellan Bodsjön och Grötingen. Ett område som innehåller tre forsar. Tyvärr var fisket dåligt. Så efter att bara fått gäddor och abborrar på två dygns fiske bestämde vi oss för att åka vidare. Vi träffade Lars-Åke Olsson som är fiskeguide vid idsjöströmmen och fick råd om en bra öring och rödingsjö. Där var det annan fart på fisket. Det vakade överallt, och det tog inte lång tid innan vi hade landat både öringar och rödingar. Dag två fick vi också en bonus i form av att få se en vild björn plaska i vattenbrynet. Det kändes tryggt att vi satt i en roddbåt ca 50 meter ifrån vid tillfället.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• HåE
            Användare
            • September 2007
            • 1525

Fler bilder.

Fler bilder från gimån.

Kommentar

• HåE
              Användare
              • September 2007
              • 1525

Lillmyssjön.

Bilder från lillmyssjön.

Kommentar

• HåE
                Användare
                • September 2007
                • 1525

Fler bilder.

Kommentar

• Mattias777
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1493

Helt ljuvliga bilder Håe Snygg röding med. Jag vill till fjällen

Kommentar

• HåE
                    Användare
                    • September 2007
                    • 1525

Ursprungligen postat av HenrikV
                    Fick 6 harrar och en gädda i fredags i Linaälven som rinner nära oss. Fisket här uppe har inte lossnat riktigt ännu. Men nu till veckan ska det nog bli.
                    Har planerat en satsning på grov abborre i sommar. Har fått 2st på 800-900g hittils, men det räcker ju inte...

Min största abborre fick jag för kanske 20 år sedan. Den vägde 1,4 kg och togs i ångermanälven. Fiskade efter gädda med en stor wobbler när denna abborre högg. Har även fått en del stora abborrar i indalsälven när jag har fiskat efter havsöring, men dom vägde nog under kilot.

Kommentar

• HåE
                      Användare
                      • September 2007
                      • 1525

Ursprungligen postat av Mattias777
                      Helt ljuvliga bilder Håe Snygg röding med. Jag vill till fjällen

Dom har härlig natur i Jämtland, men det är bra många mil kvar innan man kommer in i fjällen. Men jag förstår vad du menar. Du som också gillar solflimmer i akvarium skulle se solens skådespel mot klipp- och stenbotten i forsar. Det är något helt annat än efter kusten. Det kallar jag solterapi. Funkar bäst tillsammans med en iskall öl.

Kommentar

• HåE
                        Användare
                        • September 2007
                        • 1525

Ursprungligen postat av specmats
                        ja var nyligen uppe i Nordmaling igen, Ava 10 km norr om Husum för att vara exakt, och det blev dåligt med havsöring den här gången-vi koncentrerade oss istället på gädda och efter ett lokalt tips fiskade vi Harr vid flatgrynnor ute på öppna havet!.
                        Vi hade några på men tyvärr släppte alla, fel teknik vid mothugget tror jag var en orsak bland många, tyvärr var det mestadels dåligt väder (blåst-regn-dimma) så fisket blev därefter, men ska snart upp igen

Synd att ni fick dåligt väder, annars är det väldigt fint efter höga kusten. Hoppas du får bättre tur med vädret och fisket nästa gång.

Kommentar

• HåE
                          Användare
                          • September 2007
                          • 1525

Ursprungligen postat av lunkan västerås
                          Fiskade i jämtland för någon vecka sen. Fick min första ädelfisk.=) En öring på kastspö i en liten tjärn. Den vägda strax över 1kg. fick även lite små rödingar på långdrag i Landösjön. Kika på fiskarna under juni månad så är det en som sticker ut!! http://www.landosjon.se/

Har aldrig varit i Landösjön, men har haft planer på det i många år. Såg en bekant till mig i länken du skickade. Har inte träffat honom på flera år. Så det var kul.

Kommentar

• Mattias777
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1493

Ursprungligen postat av HåE
                            Dom har härlig natur i Jämtland, men det är bra många mil kvar innan man kommer in i fjällen. Men jag förstår vad du menar. Du som också gillar solflimmer i akvarium skulle se solens skådespel mot klipp- och stenbotten i forsar. Det är något helt annat än efter kusten. Det kallar jag solterapi. Funkar bäst tillsammans med en iskall öl.
                            Nu får jag nästan skakis apstinens

Kommentar

• HåE
                              Användare
                              • September 2007
                              • 1525

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                              För egen del har det mest blivit drag efter gädda i lokala sjön på senare tid. Ingen fångst värd att visa upp än.

Pratade med en av mina grannar igår och fick då reda på att han sticker till Gimån om 2 veckor. Lite sugen blev man på att följa med och svinga flugspöt.

Om du funderar på Gimån kan jag rekomendera sträckan mellan Bodsjön och Grötingen. Vi hade otur och kom i fel tidpunkt. Kläckningen hade inte kommit igång. Annars finns ju förstås Idsjöströmmen som är vida känd. Men där kostar det 500 kr dygnet, och man måste släppa tillbaka fisken. Den här bilden är tagen från bron över Idsjöströmmen, och där ser man ofta ruggit stor harr.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 7334

Ja Gimån hade varit trevligt. För min del så blir det oftast Nästelströmmarna vid Åsarna, eftersom vi har en gammal släktgård i området.

Joakim Draktoft
                                f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

Arbetssätt...