Spara energi med rena täckglas?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Ursprungligen postat av c90368
    När jag köpte mitt 540 kar begagnat i höstas så var täckglasen utbytta mot plexiglas ca 5mm tjocka.

Plexiglasen ligger direkt på alu ramen och det är några centimeter ner till vattnet och på det en ljusrörsramp.

Jag var väldigt fundersam till detta från början, trodde att de skulle bli genomskitiga och bökiga att rengöra, med tanke på den erfarenhet jag har av täckglas sen tidigare.

Men nu efter sex månader har jag inte rengjort plexiglasen en enda gång! Det finns inga kalkavlagringar eller annan skit på innsidan överhuvudtaget.
    Jag förstår inte riktigt hur/varför plexiglaset inte blir skitigt på samma sätt som glas alltid brukar bli, kan bara konstatera faktum!

Någon som har liknande erfarenhet?
    Det där låter ju bra! Måste testa vid tillfälle.
    En fråga: Böjer plexit sig mer än glas? Kanske man måste hitta på något sätt att staga upp det, och kan då gå ner i tjocklek?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• c90368
      Användare
      • September 2007
      • 890

Ursprungligen postat av Mikael W
      Det där låter ju bra! Måste testa vid tillfälle.
      En fråga: Böjer plexit sig mer än glas? Kanske man måste hitta på något sätt att staga upp det, och kan då gå ner i tjocklek?
      Jag har inga problem med att de böjer sig. Men jag vet inte om det finns olika sorter/kvaliteer på plexi. Förra ägarens farsa jobbade tydligen med plexi och borde ha vetat.
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Ursprungligen postat av c90368
        När jag köpte mitt 540 kar begagnat i höstas så var täckglasen utbytta mot plexiglas ca 5mm tjocka.

Plexiglasen ligger direkt på alu ramen och det är några centimeter ner till vattnet och på det en ljusrörsramp.

Jag var väldigt fundersam till detta från början, trodde att de skulle bli genomskitiga och bökiga att rengöra, med tanke på den erfarenhet jag har av täckglas sen tidigare.

Men nu efter sex månader har jag inte rengjort plexiglasen en enda gång! Det finns inga kalkavlagringar eller annan skit på innsidan överhuvudtaget.
        Jag förstår inte riktigt hur/varför plexiglaset inte blir skitigt på samma sätt som glas alltid brukar bli, kan bara konstatera faktum!

Någon som har liknande erfarenhet?
        En gissning: Plexiglas kanske har en mycket slätare och jämnare yta än vanligt glas, så det blir svårare för vad som helst att få fäste på det.

Kommentar

• Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

Hade ett kar med täckglas av polykarbonat, dessa böjde sig något av värmen från rampen, har man dessutom katter kan de svikta betänkligt när de går omkring ovanpå karet. Misstänker dock att plexiglas är styvare än polykarbonat då polykarbonaten är gjord för att kunna böjas utan att spricka.
          // Magnus Arvidsson

Kommentar

Arbetssätt...