Spara energi med rena täckglas?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Skulle du kunna ge en snabb lektion i VARFÖR det är så (inte ATT det är så)...
    Det finns olika sätt att använda el för uppvärmning som är olika effektiva. Att använda en doppvärmare i akvariet för uppvärmning får väl jämföras med diektverkande el som har den sämsta värmefaktorn? Värmeförluster från belysning, pumpar och annan teknik är svårare att räkna på.
    Det är dock små skillnader och bäst för både ekonomi och miljö är att isolera akvariet väl och värma bostaden med effektiv energi från t ex fjärrvärme eller värmepump.
    Senast redigerad av Micke; 03 May 2009, 11:37.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Micke
      Att använda en doppvärmare i akvariet för uppvärmning får väl jämföras med diektverkande el som har den sämsta värmefaktorn?
      Jag skulle ha gissat på att det var det bästa sättet att värma med el på av mina exempel ungefär som att ha en elpatron i sin panna till centralvärmen? Vatten har ju en god förmåga att lagra värme.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Jag skulle ha gissat på att det var det bästa sättet att värma med el på av mina exempel ungefär som att ha en elpatron i sin panna till centralvärmen? Vatten har ju en god förmåga att lagra värme.
        Ja, man kan kanske likna akvariet vid en oljefyllyd radiator.

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ja jag får fortfarande inte ihop det, varför skulle smutsiga täckglas,kräva mer energi än rena täckglas? självklart så använder man samma ljuskälla.Janne
          Senast redigerad av malawijanne; 03 May 2009, 12:02.

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja jag får fortfarande inte ihop det, varför skulle smutsiga täckglas,kräva mer energi än rena täckglas? självklart så använder man samma ljuskälla.Janne
            Ursprungligen postat av Micke
            Smusigta täckglas tar ljus, därför sparar man energi genom ha rena glas och kan använda mindre ljus.
            Helt enkelt för att man kan använda mindre belysning än vad man behöver göra med smutsiga täckglas.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av malawijanne
              Använder du samma ljuskälla så SPARAR smutsiga täckglas energi

(Vattnet värms inte upp lika mycket och avdunstningen minskar. Skilnaden är säkert försumbar men troligen mätbar)
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

Angående kviksilver i lågenergilampor.

Lågenergilampor och lysrör innehåller små mängder kviksilver det är därför de klassas som miljöfarligt avfall och ska samlas in hela.

Den största källan till kviksilver i miljön är nedfall från koleldade kraftverk. Energibesparingen från att byta en glödlampa mot en lågenergilampa är under lampans livslängd ganska stor.
                Den är faktiskt så stor att mängden kviksilver i lampan är försummbar i jämförelse med utsläppen av kviksilver som den extra energin som gått åt om man behållt glödlampan get upphov till.

mvh

olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av olof
                  Angående kviksilver i lågenergilampor.

Lågenergilampor och lysrör innehåller små mängder kviksilver det är därför de klassas som miljöfarligt avfall och ska samlas in hela.

Den största källan till kviksilver i miljön är nedfall från koleldade kraftverk. Energibesparingen från att byta en glödlampa mot en lågenergilampa är under lampans livslängd ganska stor.
                  Den är faktiskt så stor att mängden kviksilver i lampan är försummbar i jämförelse med utsläppen av kviksilver som den extra energin som gått åt om man behållt glödlampan get upphov till.

mvh

olof
                  Och inte nog med det, glödlampor är också miljöfarligt avfall eftersom de innehåller bly och dessutom går de sönder oftare.

Kommentar

• polle
                    Användare
                    • May 2008
                    • 197

Vi har inte många koleldade kraftverk i Sverige, faktum är att vi exporterar en del elenergi nedåt tysklandhållet.
                    Det kan hända under någon mindre vanlig energitopp, att vi importerar dansk kolkraft, men det skulle lika gärna kunna vara dansk vindkraft eller tysk gas.
                    Det är främst under perioder med stark kyla och sveriges älvar och kärnkraftverk inte kan köra för fullt av någon anledning.
                    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Ursprungligen postat av ozric
                      Microduk!? Aldrig hört talas om! Hur ser en sån ut? Svår att hitta i handeln?
                      Egentligen microfiberduk. Lätt att hitta i handeln. Har inte letat nämnvärt efter sådan på andra ställen eftersom vi har dem på jobbet. Clas i sjön borde definitivt ha dem.

Hilsen,

P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• olof
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1823

Ursprungligen postat av polle
                        Vi har inte många koleldade kraftverk i Sverige, faktum är att vi exporterar en del elenergi nedåt tysklandhållet.
                        Det kan hända under någon mindre vanlig energitopp, att vi importerar dansk kolkraft, men det skulle lika gärna kunna vara dansk vindkraft eller tysk gas.
                        Det är främst under perioder med stark kyla och sveriges älvar och kärnkraftverk inte kan köra för fullt av någon anledning.
                        Exakt. Om vi sparar el här i Sverige exporterar vi den till Tyskland och Danmark vilket ger mindre kolkraft = mindreutsläpp av kvicksilver, koldioxid, svaveldioxis osv.
                        Det är inte utsläpp från Svensk koleldning som står för nedfall av kvicksilver i Sverige. Utsläppen sker på andra ställen.

mvh

olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Ave

Testade med ättika och microfiberduk. Bättre blev det, men inte bra. Antingen får jag nöja mig, eller så blir det att skaffa nya täckglas (fast de beckar väl ingen de också, med tiden).

Spara energi-aspekten är väl på sin höjd indirekt (som Micke och Ola även har förklarat). Det jag var ute efter är:
                          - samma ljuskälla: mer ljus ner i akvariet om täckglasen är rena
                          - eller alternativt, samma mängd ljus ner i akvariet med mindre energiåtgång, om täckglasen är rena.

Bakgrunden till allt det här är att jag håller på med mitt första experiment med LED-belysning. Har ersatt 2 halogenlampor à 100 W med 6 LED-skenor à 8,6 W (inbesparing 148,4 W). I samband med det märkte jag hur eländigt smutsiga mina täckglas var.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Ursprungligen postat av Mikael W
                            Ave

Testade med ättika och microfiberduk. Bättre blev det, men inte bra. Antingen får jag nöja mig, eller så blir det att skaffa nya täckglas (fast de beckar väl ingen de också, med tiden).
                            Just på täckglas har jag märkt att det kan bli en del fläckar/avlagringar som det är stört omöjligt att bli av med. Inte ens rakblad biter på dem. Verkar som om de etsat sig in i glaset liksom. Har inte gått vidare med det, utan biter i det sura äpplet och köper nya glas. Skoj med LED, skriv gärna mer om erfarenheter där.

Hilsen,

P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Den syran som man använder till batterier, om man använder den outspädd så tar den dom flesta avlagringarna på täckglas, och använder du ett rkblad som man använder till spishällar så tar det resten.
                              Men det är som patrik säger det äter sig in i glaset, så täckglaset får en ojämn yta så att det kommer att bli ännu lättare nästa gång för kalket att sätta sig fast.Janne

Kommentar

• c90368
                                Användare
                                • September 2007
                                • 890

När jag köpte mitt 540 kar begagnat i höstas så var täckglasen utbytta mot plexiglas ca 5mm tjocka.

Plexiglasen ligger direkt på alu ramen och det är några centimeter ner till vattnet och på det en ljusrörsramp.

Jag var väldigt fundersam till detta från början, trodde att de skulle bli genomskitiga och bökiga att rengöra, med tanke på den erfarenhet jag har av täckglas sen tidigare.

Men nu efter sex månader har jag inte rengjort plexiglasen en enda gång! Det finns inga kalkavlagringar eller annan skit på innsidan överhuvudtaget.
                                Jag förstår inte riktigt hur/varför plexiglaset inte blir skitigt på samma sätt som glas alltid brukar bli, kan bara konstatera faktum!

Någon som har liknande erfarenhet?
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

Kommentar

Arbetssätt...