If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Vad beträffar storlek så ska det bli minst ett 600 i slutändan ..de andra jag har då blir till källaren 220 och hundra liters ..vilket jag då vill ha till yngel..mycket grönt de skönt å höra ..någon bra blogg eller hemsida eller dylikt på hur man sköter det mat etc etc vore kul..mvh mikael.Tack för lite info specmats,,
Kolla alla årstrådar; Troffetråden 2010, Troffetråden 2009.... innehåller det mesta allt från bilder, matning, pumpar och filtrering, storlek på kar, inredning, sällskap, hur länge de tuggar...
OK anade att de fanns mer här hehe..ok får väl börja med en lättare sort då men tycker ju om färgglada cilklider .bäst börja från botten o uppåt antar .vad gäller dessa fiskar tack för alla svar ..mvh mikael.
fergu65. Dom ar inte lätta men dom ar enormt kul som hobby. Prova gärna nar du känner dig redo och har extra pengar. Gyllene regel med Troffar - du tar inte hand om fiskar...du tar hand om H2O.
Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.
OK anade att de fanns mer här hehe..ok får väl börja med en lättare sort då men tycker ju om färgglada cilklider .bäst börja från botten o uppåt antar .vad gäller dessa fiskar tack för alla svar ..mvh mikael.
Att hålla på med troffar är en underbar hobby! Börja med att läsa på och fundera, ställ frågor, planera och sedan börja med yngel/ungdjur och låt de växa upp i din miljö med förutsättningar som passar dig. Var medveten om att motgångar kan komma, men agerar man snabbt så brukar det gå att rätta till.
Lycka till nu!
/Johan
3000 liter med Tropheus http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
de låter det hade tänkt mig ett akvarium med bara ciklider i då typ toffar,kanske några ancistrus thats all..men inga för svåra bara börja från botten o lära sig o sen jobba sig upp..har haft akvarium i många år men mest vanliga fiskar .diggar dessa vackra toffar .tycker att ni här inne är väldigt trevliga svarar på allt etc etc de är ju helt suveränt..
några frågor..
1.vilka ska jag börja med .
2.har en ehheim 2215 620 lit pump räcker det eller ska jag sätta in min powerhead med har tre sådana en på 1000 lit de andra lite mindre.
3.kan man ha mycket grönt i akvariumet.
4.går de bra med fin sand typ jula .
nu kom jag inte på mer ..mvh mikael
de låter det hade tänkt mig ett akvarium med bara ciklider i då typ toffar,kanske några ancistrus thats all..men inga för svåra bara börja från botten o lära sig o sen jobba sig upp..har haft akvarium i många år men mest vanliga fiskar .diggar dessa vackra toffar .tycker att ni här inne är väldigt trevliga svarar på allt etc etc de är ju helt suveränt..
några frågor..
1.vilka ska jag börja med .
2.har en ehheim 2215 620 lit pump räcker det eller ska jag sätta in min powerhead med har tre sådana en på 1000 lit de andra lite mindre.
3.kan man ha mycket grönt i akvariumet.
4.går de bra med fin sand typ jula .
nu kom jag inte på mer ..mvh mikael
1. Jag skulle börja med ungdjur ca 30 st. egenligen det du kan få tag i som är billigast borde styra valet. Duboisi elller Pemba är oftas lättast och hitta.
2. Jag har 8-10 gånger akvarievolym i cirkulationkraft, troffar måste ha syrerikt vatten.
3. Visst kan man ha grönt i akvariumet, men trivs växterna eller blir det svårt med den kraftiga cirkulation. Som du förstår så har jag inga större erfarenheter av grönt. Jag har provat någon gång med resultatet att blad sätter igen pumpen. Men det finns många här på forumet som har grönt i sina troffekar.
4. Julasanden tror jag sett att några andra använder, sök på forumet så hittar du nog svaret. Jag föredrar ljusare sand, tycker att troffarna färgar ut bättre.
Hälsningar
Johan
Senast redigerad av Johan F; 20 November 2010, 16:59.
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
Johan nu har jag skaffat mig en 'Red Sea Wavemaster Pro Wave Maker.' Fick den billigt o bra $80. Nu blir det antligen dags att fixa ikola burken sa som jag tankt den. Har du wave funktion pa nagon av dina burkar?
Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.
Johan nu har jag skaffat mig en 'Red Sea Wavemaster Pro Wave Maker.' Fick den billigt o bra $80. Nu blir det antligen dags att fixa ikola burken sa som jag tankt den. Har du wave funktion pa nagon av dina burkar?
Tyvärr inte men jag har funderat en del och är sugen på prova. Jag har några filterutblås som roterar, men det är för litet för att ge ett verkligt intryck. Å andra sidan kostade de knappt 300:-, så de är rätt mycket billigare än en vågmaskin.
Norrland återkom gärna och berätta mer hur det går.
Senast redigerad av Johan F; 21 November 2010, 12:01.
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
Ska bara skaffa lite pumpar nu sa satter jag igang med projekt. Målet ar att efterlikna milön i vidon jag postade for lange sedan i troffe traden. (ca 4 min mark) http://www.aquanet.tv/Video/175-trop...m-viele-farben
Med foljande alternativ kan man skapa denna miljö for Troffarna: "4 Different strengths of wave motion:
Gentle - Slow random waves
Rolling - Short periodic waves
Turbulent – Fast random waves
Alternating - Sequential 4 hour periods of Gentle, Rolling and Turbulent wave programs
Night program:
A pre-programmable 8 hour night period that switches automatically to a calmer wave motion."
Jag documenterar det hela och postar i en ny tråd.
Kommentar