Garage med Troffar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av Göran Å
    Kanske dax att ändra namnet på tråden nu..

Snygga kort Johan.

Mvh Göran
    Det kommer inte att bli ett Pettris-garage men man skall ju aldrig säga.......

Tänkte prova med en mindre grupp P. Trewavase tillsammans med någon av de troffe-grupperna jag har. Har inte bestämt mig ännu med vilka troffar det får bli, just nu går Pettrisarna ensamma åtminstone tills de har anpassat sig till mina förhållanden.
    Det är i dag 18 stycken i storlek 7-9 cm, varav jag tänkte behålla 1-2 hanar med 3-4 honor. Har hört att det skall fungera med att ha dem i en mindre grupp.
    Jag får återkomma lite längre fram och berätta hur det går, men om någon vet hur jag borde göra med antalet så får ni gärna berätta. Min tanke är att inte ha för många då jag inte vill att de tar över karet. Jag vill att troffarna skall fortsätta med att vara utfärgad och leka.

Hälsningar

Johan
    Senast redigerad av Johan F; 27 October 2010, 21:12.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

Ursprungligen postat av Johan F
      Då har man rensat ut några trffegrupper då att det finns plats för lite nya grupper
      Tänkte att jag måste prova på en grupp av Petrochromis, det skall väl kunna fungera tillsammans med troffar.
      Tog några provbilder på dem.....
      från leasing? om ja så har ja sett dom flera gånger och dom är vassa
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

Ursprungligen postat av specmats
        från leasing? om ja så har ja sett dom flera gånger och dom är vassa
        Japp, du har kanske också gått och funderat på dem. För mig tog det ett tag då mitt intresse för Petrochromisar inte är så stort ännu men de var så bra kvalité på dem, så jag tog alla. Nu har man en lite utmaningen framför mig med att få i dem i ett av troffe-karen, men det skall nog gå bra
        Senast redigerad av Johan F; 27 October 2010, 22:16.
        3000 liter med Tropheus
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• maltandis
          Användare
          • October 2003
          • 1567

Skoj, vi ska oxå köra ett gäng trewavasae med våra moliro i 960 liters. Vi kommer att köpa småttingar för att så småningom släppa i dom i stora baljan, de får simma i någon av yngelkaren på 375 liter först och biffa till sig. Är dina Burundiodlade eller kommer de från en odlare och är f1or?
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

ja du har rätt, jag har funderat både en å två gånger som sagt fina och har för mej att de är sjöodlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Ursprungligen postat av maltandis
              Skoj, vi ska oxå köra ett gäng trewavasae med våra moliro i 960 liters. Vi kommer att köpa småttingar för att så småningom släppa i dom i stora baljan, de får simma i någon av yngelkaren på 375 liter först och biffa till sig. Är dina Burundiodlade eller kommer de från en odlare och är f1or?
              Det blir nog väldigt fint med P. trewavasae tillsammans med T. moliro.

Det var lite vad jag tänkte att låta dem komma i troffe-karet innan de blir vuxna. Jag har inte riktigt bestämt mig om de skall få vara tillsammans med Ikola, Pemba eller Röd Regnbåge, sedan hur stor grupp? Mycket och fundera över men det är ju halva tjusningen med hobbyn.

De är sjöodlade och precis som specmats säger riktigt, riktigt fina.

/Johan
              Senast redigerad av Johan F; 28 October 2010, 17:07.
              3000 liter med Tropheus
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

Trewasae är bland mina favoriter i släktet, kommer ihåg typ 1982 när ja såg just trewavasae för första gången på Malawi&Tanganyika import i sumpan, som en riktig "greenhorn" blev ja mäkta imponerad av dessa stora främmande ciklider.

Vore intressant och veta ifall du märker nån skillnad på dessa i jämförelse med dina troffar?

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Trewasae är bland mina favoriter i släktet, kommer ihåg typ 1982 när ja såg just trewavasae för första gången på Malawi&Tanganyika import i sumpan, som en riktig "greenhorn" blev ja mäkta imponerad av dessa stora främmande ciklider.

Vore intressant och veta ifall du märker nån skillnad på dessa i jämförelse med dina troffar?
                  Det var tider det när man sprang på Malawi & Tanganyika Import i Sundyberg. På slutet av -70 & början av -80 talet så var det mycket nyheter runt Aulonocara, eller rättare sagt det var de man hade intresse för.

Åter till P. Trewavasae för stunden är det väl lite för små för att se något utmärkande jämfört med troffarna. Blir kul och se dem i samma burk, men jag vill åtminstone vänta några veckor till innan sammaslagningen sker.
                  Det enda som är lite märkligt eller om det är ett beteende som är vanligt är att dem söker väldigt mycket skydd genom att simma ihop som en grupp, men det behöver ju inte vara något då jag endast haft de några veckor, de kanske känner sig fortfarande lite otrygga.
                  Jag återkommer lite längre fram och berättar hur det går.
                  Senast redigerad av Johan F; 29 October 2010, 08:34.
                  3000 liter med Tropheus
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

håller verkligen med om tiden runt 1980 då ja kommer speciellt ihåg hans vf Mel.Johanni "daviesi" och dessa ex var överlägsna all liknande ja sett sen dess,minns också hans ibland enorma volymer som tex vf M.Auratus som lätt var 200 djur!, men senare hörde jag att han var ensam grossist för hela europa så det förklarar den enorma mängden.

Ang. Trewavasae så har ja hört att de är mer skygga än övriga i släktet.

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• shreek
                      Användare
                      • December 2006
                      • 367

Kul att du börjat med petrisar
                      tyvärr tror jag att när dem växt på sig så kommer du inte få mer lek på troffarna, Om!!! dem växer på sig petrochromis överlag brukar inte vara lika snabba som troffar, och dem äter dubbelt så mycket som en tropheus blir alltsÅ svårt med utfodring . Detta är mina erfarenheter men det kanske funkar fint för dig hur som helst LYCKA TILL!!
                      Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Ursprungligen postat av shreek
                        Kul att du börjat med petrisar
                        tyvärr tror jag att när dem växt på sig så kommer du inte få mer lek på troffarna, Om!!! dem växer på sig petrochromis överlag brukar inte vara lika snabba som troffar, och dem äter dubbelt så mycket som en tropheus blir alltsÅ svårt med utfodring . Detta är mina erfarenheter men det kanske funkar fint för dig hur som helst LYCKA TILL!!
                        Jo jag har förstått att det kan vara lite utmaning med att få troffarna till att fortsätta och fungera.
                        Det är därför jag funderar på att endast tillföra några (3-6) petrisar till en stor grupp troffar, vad tror du om det?
                        3000 liter med Tropheus
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Jag kommer ihåg en av burkarna hos Stig i sundbyberg där det gick ett eller två par vuxna P.trewavasae tillsammans med guldnasutus med sin blåa näbb. Vilka sagofiskar..... Den burken eller dom fiskarna tillsammans har liksom etsat sig fast i hjärnan. Det måste ha varot i början på 80-talet, tror inte det var så långt innan han slog igen.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8621

håller verkligen med om tiden runt 1980 då ja kommer speciellt ihåg hans vf Mel.Johanni "daviesi" och dessa ex var överlägsna all liknande ja sett sen dess
                            Hej
                            Också jag minns dessa fantastiska "daviesi". Lyckades köpa ett par, som en affär i Hfors hade tagit in, de kostade skjortan, men jag måste ju bara... Och så skulle jag flytta på dem hemma, och då tappade jag hannen i golvet. En ny gick inte att få tag på. Och efter det har jag aldrig sett den varianten igen, inte ens i böcker.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• msb
                              Användare
                              • September 2009
                              • 314

Hallå Johan!
                              Det börjar bli dax och uppdatera med bilder om vad som går i garaget
                              Tropheus

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

Ursprungligen postat av Mikael W
                                Hej
                                Också jag minns dessa fantastiska "daviesi". Lyckades köpa ett par, som en affär i Hfors hade tagit in, de kostade skjortan, men jag måste ju bara... Och så skulle jag flytta på dem hemma, och då tappade jag hannen i golvet. En ny gick inte att få tag på. Och efter det har jag aldrig sett den varianten igen, inte ens i böcker.
                                Krängde på 90-talet Mel Interuptus-yngel t en ciklid-handlare. De döptes om t just Mel Daviesi.
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...