Är det någon som vet om det funkar att ha äppelsnäckor (gula) tillsammans med troffar??
Garage med Troffar
Kollaps
X
-
-
Snyggare Troffe vet jag ej om det finns. Kul att du inskaffade nya.[/QUOTE]
Kul att kunna bidra
Håller med att det är inte så konstigt att den har fått namnet kejsare. Ikola har alltid varit högt upp på min lista och i bland springer man på något som man har svårt att låta bli att handla
Lite kul nu när jag kom hem.
En hona spottar ut yngel och tar in
ytterligare sju honor tuggar och en leker just nu.......om alla honor är lika duktiga som den första honan med att ta hand om yngel, då borde det ju kunna bli några små som överlever3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
-
3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
"ytterligare sju honor tuggar och en leker just nu.......om alla honor är lika duktiga som den första honan med att ta hand om yngel, då borde det ju kunna bli några små som överlever[/QUOTE]"
Ikolor gillar att yngla av sig. Mina har betalat av sig sjalva plus nya burken. Behover bara salja en kull till sedan gar jag plus!Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Många troffe-grupper brukar betala sig själva i slutändan, ofta är det bara frågan om att behålla dem en längre tid
Den grupp som har varit i särklass bäst för mig har varit Ndole som jag numera inte är ägare till
Hälsningar
Johan3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Som Johan F skriver så måste man ha gruppen ett bra tag för att den ska betala sig.
Det är ju inte bara inköpet av fisken som kostar, man måste även räkna med kar, el, foder, vatten, ev medicin m.m...Kommentar
-
Hur mycket far ni for era bebisar. Jag tar $100/ca 10-15st.
Jag har ca 30 honor sa det rasslar ratt bra i min burk. Brukar inte tomma alla honor.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Kommentar
-
Har
inte provat det, men med malawi så brukar dom få lite spö. Dom brukar lära sig att dra in antennerna för annars kan dom få en ofrivillig åktur Sedan kan man ju undra om dom är bra att ha med troffar? Dom städar ju rätt bra sniglarna, men alger gillar ju troffarna åxå, sedan så tycker jag själv att det kanske inte blir så snyggt att ha dessa tillsammans. Dvs en racerbil, och sniglar i samma akvariumKommentar
-
Kommentar
-
Jag är inte ute efter och avla fram mängd utan det blir mest på beställning och när jag får lust att spara ihop till någon grupp,
Just nu så ligger jag ganska lågt med att spara ihop yngel utan allt får sköta sig den naturliga vägen dvs. jag låter honorna sköta om yngelvårdandet själva så får det bli som i naturen, de starkaste överlever bland dem vuxna.
JohanSenast redigerad av Johan F; 10 February 2018, 11:55.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Det beror på vilken troffe, men om vi tar Ndole som jag har fått en del yngel av så har jag tagit runt 75-125 kr/styck beroende på antalet och storlek, men det finns säkert personer som tar allt i från 30 till kanske 150 kr.
Jag är inte ute efter och avla fram mängd utan det blir mest på beställning och när jag får lust att spara ihop till någon grupp,
Just nu så ligger jag ganska lågt med att spara ihop yngel utan allt får sköta sig den naturliga vägen dvs. jag låter honorna sköta om yngelvårdandet själva så får det bli som i naturen, de starkaste överlever bland dem vuxna.
Johaa
Men min 140gal har redan 10-15 sma bland stenarna. Det blir att lyfta ur sten igen...suck!
Jag har ca 15 ungdjur (10cm) i burken som blir otroligt bra. Hur gor du? Tar du av de gamla och later de yngre ga kvar?Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Jo så gör jag med. Ska salja min sista grupp privat nasta manad. Djuraffarerna har erbjudit mig ganska bra - sa jag slipper salja sjalv. Det fungerar battre tycker jag.
Men min 140gal har redan 10-15 sma bland stenarna. Det blir att lyfta ur sten igen...suck!
Jag har ca 15 ungdjur (10cm) i burken som blir otroligt bra. Hur gor du? Tar du av de gamla och later de yngre ga kvar?
Det är kanske vanligare med troffar med band (Ikola, Pemba & Dubbar etc.) att urvalsodla och bara behålla de med bästa banden för sedan i slutändan ha en grupp med "perfekta" band.
Jag har hört att det finns troffe-grupper som man har haft över 20 år då har dem i omgångar antingen tillfört utifrån eller behållt egna yngel och kompletterat med dem till ursprungsgruppen.
Just nu håller jag på med att bygga upp en SO-odlad körsbärs-grupp. Jag började med att köpa in 80 stycken 3-5 cm (dyrt) som jag tyckte såg bra ut, visst fanns det några som inte såg ut och "duga" till hur jag tycker dem skall se ut. Dem har jag nu haft över 3 månader och de börjar färga ut så pass så att man kan se vilka som har rätt potential och kan börja plocka bort de som inte "duger" i mina ögon sett, men smaken är olika. Men det får vänta några månader, jag vill att samtliga skall åtminstone vara 7-8 cm. I slutändan när jag har plockat bort några så har jag tänkt mig en grupp på runt 40-talet.
Men det är väl det som är tjusning med att vara akvarist, finns många vägar och gå och ingen är felaktig utan allt styrs ifrån sina egna förrutsättningar och möjligheter.
JohanSenast redigerad av Johan F; 12 June 2010, 08:11.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Hej jag undra om bläster sanden på jula funkar till troffe fiskarna
Kommentar
Kommentar