Huvud bry)/angenämt problem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pleco
    Användare
    • April 2002
    • 516

Alla stenar jag hade i karet var ihålliga och bildade grottor ,grejen var att dom mobbade marmorata gömde sig hela tiden och vågade inte komma fram,inte ens vi matning för dom fick stryk då ,jag la i mer sten och rötter då och bamborör nära ytan så fiskarna fick skydd med det hjälpte inte så mycket ....den dominanta marmorata gick rut och letade efter sina offer och jagade ut dom .

Hoppas dina kommer överense bättre än mina.
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

• larsa
      Banned
      • April 2006
      • 198

[QUOTE=pleco;775544]Jag hade 4 marmorata med 5 festae och 2 par guldsöm och det fungerade bra så länge marmorata var små ,den dominanta marmorata tog över karet och slog ihjäl sina egna först och sen festae och guldsöm hanarna .

Min marmorata är nu 30cm stor och går i ett kar med en arowana ,en tigerfisk och 2 ormhuvud +massa fengäddor och det funkar bra .

Snyggt akvarium!Marmoratan verkar vara väldigt aggro(individ?)...men ska det va en "polis" i karet så bör de nog vara lite större! iofs handlar det om individ där med...sen har nog stl på karet betydelse också...Ett helsike förövrigt att få stora chrenicichla att para ut...som du skrev innan så verkligen vet de att de inte är ensamma i karet utan letar upp oavsett gömställen...sen kan honan vara lika djävlig som hanen o vice versa,ska man slippa dödsfall så måste det till fler busar av andra arter som avlastar lite.Ang med utparning,undrar om det skulle funka med typ galler som används ofta till stora Ca för att de ska lära känna varann på ett mer städat sätt.

Kommentar

• Crenicichla
        Användare
        • November 2006
        • 1055

Ursprungligen postat av pleco
        Alla stenar jag hade i karet var ihålliga och bildade grottor ,grejen var att dom mobbade marmorata gömde sig hela tiden och vågade inte komma fram,inte ens vi matning för dom fick stryk då ,jag la i mer sten och rötter då och bamborör nära ytan så fiskarna fick skydd med det hjälpte inte så mycket ....den dominanta marmorata gick rut och letade efter sina offer och jagade ut dom .

Hoppas dina kommer överense bättre än mina.
        Låter onekligen som en tuff uppgift, jag läste en artikel om en som lyckats hålla dem och det han tyckte funkade var att ha fiskar av ungefär samma storlek där skillnaden som mest var ca 1,5cm.
        En annan idé är att göra sig av med den mest dominanta fisken till förmån för de svagare individerna...
        Jag får laborera helt enkelt

Tack för den matnyttiga informationen!
        MVH

Kristofer

Kommentar

• larsa
          Banned
          • April 2006
          • 198

sen måste ju det största huvudbryet med tanke på arter vara att har man kar till dessa arter? tex ett vanligt 720 kan kanske dra H

Kommentar

• Crenicichla
            Användare
            • November 2006
            • 1055

Ursprungligen postat av larsa
            sen måste ju det största huvudbryet med tanke på arter vara att har man kar till dessa arter? tex ett vanligt 720 kan kanske dra H
            Jag förstår inte riktigt meningen, misstänker att det saknas någon/några bokstäver?
            MVH

Kristofer

Kommentar

• larsa
              Banned
              • April 2006
              • 198

Ursprungligen postat av Crenicichla
              Jag förstår inte riktigt meningen, misstänker att det saknas någon/några bokstäver?
              hehe nja för litet då? fattar du nu?? ett vanligt 720 är ju inte guds fader själv!Vad jag vet,,,välj fisk efter eran förmåga kan jag säga rent allmänt..man har ju faktiskt ett ansvar mot de arter man väljer
              Senast redigerad av larsa; 12 May 2009, 23:51.

Kommentar

• Crenicichla
                Användare
                • November 2006
                • 1055

Ursprungligen postat av larsa
                hehe nja för litet då? fattar du nu?? ett vanligt 720 är ju inte guds fader själv!Vad jag vet,,,välj fisk efter eran förmåga kan jag säga rent allmänt..man har ju faktiskt ett ansvar mot de arter man väljer
                misstänkte att det var nått åt det hållet du menade.
                jag håller helt med om att man har ett ansvar mot djuren man håller och ett 720 är i mitt tycke det minsta kar man kan ha Crenicichla modell större i, jag är väl medveten om att jag kanske kommer bli tvingad att göra mig av med en eller 2 av dem.
                Drömmen är att få ett fungerande par och skiter det sig så får jag lösa resten då....
                Man måste ju testa föt att lära sig ocg få reda på vad som funkat och ite funkar
                MVH

Kristofer

Kommentar

• larsa
                  Banned
                  • April 2006
                  • 198

Ursprungligen postat av Crenicichla
                  misstänkte att det var nått åt det hållet du menade.
                  jag håller helt med om att man har ett ansvar mot djuren man håller och ett 720 är i mitt tycke det minsta kar man kan ha Crenicichla modell större i, jag är väl medveten om att jag kanske kommer bli tvingad att göra mig av med en eller 2 av dem.
                  Drömmen är att få ett fungerande par och skiter det sig så får jag lösa resten då....
                  Man måste ju testa föt att lära sig ocg få reda på vad som funkat och ite funkar
                  har man ett så litet kar som dig kanske man måste ta genvägar så dom får lära känna varann?vad tror du om galler? fult som satan men vad gör man inte för lite kärlek??

Kommentar

• Crenicichla
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1055

Hade jag inte haft karet i vardagsrummet så hade avskärmning vart ett alternativ, men karet är inrett och skall vara snyggt och funktionellt så de blir till att gömma pvc-rör i karet..
                    MVH

Kristofer

Kommentar

• Crenicichla
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1055

Så då har de 2 första C. Marmorata anlänt och ligger just nu och guppar i varsin påse i mitt kar.
                      Den 3:e hämmtas/levereras under juni månad då den var större än de andra och jag vill försöka mata upp dessa två lite innan den kommer.

Skall försöka fixa bilder under kvällen
                      MVH

Kristofer

Kommentar

• pleco
                        Användare
                        • April 2002
                        • 516

Lägger upp två bilder på vuxna marmorata vi fångade i Rio Carabinani ,en biflod till Rio Negro

Kommentar

• Crenicichla
                          Användare
                          • November 2006
                          • 1055

Lägger upp två bilder på vuxna marmorata vi fångade i Rio Carabinani ,en biflod till Rio Negro
                          Det är ju precis så snygga man hoppas att de blir så småningom!!

tack för bilderna
                          MVH

Kristofer

Kommentar

• pleco
                            Användare
                            • April 2002
                            • 516

Jo dom är riktig snygg när den väl färgar ut ,min marmorata är hälften så kraftig som den på bilden .
                            Jag passar på och lägger upp en bild på en annan art vi fick i nätet i samma flod och hoppas någon kan identifiera den

Kommentar

• Crenicichla
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1055

Jo dom är riktig snygg när den väl färgar ut ,min marmorata är hälften så kraftig som den på bilden .
                              Jag passar på och lägger upp en bild på en annan art vi fick i nätet i samma flod och hoppas någon kan identifiera den
                              Vilken fräcking.
                              MVH

Kristofer

Kommentar

• Crenicichla
                                Användare
                                • November 2006
                                • 1055

Blir nog inga foton i kväll, de är ena riktiga fegisar!
                                MVH

Kristofer

Kommentar

Arbetssätt...