Huvud bry)/angenämt problem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Ursprungligen postat av Lutt
    1000kr för 4st johanna är varken dyrt eller billigt. Men marmorata har jag ingen prisuppgift på men det är iaf klart att dom är bland de dyrare gäddorna.

Jag har i dagsläget bara en Channa art och så får det bli för det kommer nog inga fler. Jag har iaf Channa pleurophthalma som är en medelstor Channa och tillhör absolut topp 3 i harmlöshet.

1. Bilden visar en fd. Channa marulia och den beställdes hem som Channa barca, men det visste jag nästan när jag beställde att det inte var en barca.
    2. En Crenicichla lenticulata.
    Den lenticulatan var riktigt snygg!

Kommentar

• Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1054

Ursprungligen postat av larsa
      Sökt med ljus o lykta efter marmorata..jag köper dom!eller du kanske är i funderings stadiet? Hur får du tag på marmorata då?Hehe väljer du crenicichla så se till att du har en "polis" i karet annars tar dom över..de är rätt så fega om nån står upp..Man kan få rena terror kar annars.ska du bara ha crenichichla så är det en prestation att få fungerande par(respekt) i ett såpass litet kar
      Jag har beställt 3st Marmorata nu i storlek 15-20cm, vad rekomenderar du som "Polis" i karet?
      MVH

Kristofer

Kommentar

• Crenicichla
        Användare
        • November 2006
        • 1054

Ingen "Polis" rekomendation?
        MVH

Kristofer

Kommentar

• hansh
          Användare
          • November 2004
          • 114

Vad synd att jag hittade den här tråden "försent" Jag skulle ha valt channan, då dessa är väldigt underskattade och har väldigt intressanta beteenden (parbildning/yngelvård etc.) i många fall "bättre" än de flesta ciklider. Nu är jag kanske lite partisk då jag nu för tiden bara håller olika arter av channor (och värre lär det bli då jag får iordning fiskrummet).
          Det som kan vara problem med aurantimaculatan är att det är en subtropisk art som behöver ett par månader med en temp. på ~18-20 grader (vi pratar smältvatten från himalaya här). Aurantimaculatan har för två månader sedan blivit odlad för första gången helt i akvarium, vid tidigare lyckade lekar (2ggr/samma hona båda gångerna) har paret gått ute i damm under sommaren och lekt när de plockats in. Som andra channor ur stewartii-gruppen är de munruvare. För att få ut ett harmoniskt par bör man börja med en grupp om 5-6 djur och låta dem para ut själva, att bara köpa ett par brukar bara sluta med att de slårihjäl varandra. Jag har haft 8st aurantisar i en välplanterad 1125a, tyvärr kunde jag inte få ner temperaturen ordentligt på vintern så jag bestämde mig för att ge bort dem, vilket jag ångrar idag. Så fort jag får ordning på fiskrummet blir det nya
          Channor är väldigt underskattade och jag önskar att fler började odla dem.
          De channor jag själv jobbar med nu är.

1.1.0 C.bankanensis (kanske inte den vackraste, men en riktig favorit)
          2.2.4 C.orientalis "Bentota ganga" (den minsta tropiska channan)
          0.0.6 C.stewartii cf. barca (otroligt vacker fisk, i mitt tycke snäppet finare än aurantimaculatan)
          0.0.8 C.pulchra (mina djur kommer från första leken i fångenskap så med lite tur kan de ge dom första f2orna)
          0.0.5 C.bleheri

i höst anordnas det en channaträff i meppel (holland) jag önskar att det blir fler än en svenne där

/hans
          Senast redigerad av hansh; 05 May 2009, 12:41.

Kommentar

• Crenicichla
            Användare
            • November 2006
            • 1054

Paratilapia Poleni funkar den som ordningshållare tro?
            MVH

Kristofer

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Crenicichla
              Paratilapia Poleni funkar den som ordningshållare tro?
              De är inte jättebra på att äta yngel. De är väldigt intelligenta så de äter det som är lättast att äta. Min äter bara yngel om man matar han med pellets för det tvärvägrar han att äta.

Kommentar

• Crenicichla
                Användare
                • November 2006
                • 1054

Ursprungligen postat av endymion
                De är inte jättebra på att äta yngel. De är väldigt intelligenta så de äter det som är lättast att äta. Min äter bara yngel om man matar han med pellets för det tvärvägrar han att äta.
                är den tillräckligt tuff för att trycka ner crenicihlorna då?
                MVH

Kristofer

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

är den tillräckligt tuff för att trycka ner crenicihlorna då?
                  Du kanske ska fråga dig om den är tillräckligt tuff för att bita huvudet av dem...

Gissningsvis så trycker det mesta som är längre (och därmed tyngre) än Crenicichlorna ner dem så länge de går i par. Frågan är vad som är längre än marmorata och som inte fullständigt överbefolkar akvariet.

Har har du en artikel förresten http://www.cichlidae.com/article.php?id=78
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Crenicichla
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1054

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Du kanske ska fråga dig om den är tillräckligt tuff för att bita huvudet av dem...

Gissningsvis så trycker det mesta som är längre (och därmed tyngre) än Crenicichlorna ner dem så länge de går i par. Frågan är vad som är längre än marmorata och som inte fullständigt överbefolkar akvariet.

Har har du en artikel förresten http://www.cichlidae.com/article.php?id=78
                    Tack för artikeln, jag har läst den innan och har från början planerat att inte har något annat än Crenicichlorna i karet.
                    Möjligvis någon rovmal i lagom storlek.

Tanken är att ha de 3 marmoratorna i karet och se hur det funkar, i värsta fall så får jag stoppa i pvc rör för att skapa lite skydd för dem.
                    MVH

Kristofer

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Jag skulle gissa att det är smart att ha i annan fisk t ex guldsöm eller robusta centralare som inte är "kinkiga" när det gäller vattnet (du bär nog ha mjukare vatten) och se hur det utvecklas. Jag hade undvikit de riktiga monstren (trimac etc) för att inte riskera skador på crenicichlorna.

Jag skulle definitivt ha PVC-rör eller liknande.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Crenicichla
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1054

Guldsöm och Jack Dempsey är 2 som jag funderat över och även P. Poleni det är den jag helst skulle vilja ha med dem, men den kanske är för tuff för dem?
                        Festae är en annan som jag tänkt lite lätt på...
                        MVH

Kristofer

Kommentar

• Ola Svensson
                          • April 2002
                          • 14633

Guldsöm och Jack Dempsey är 2 som jag funderat över och även P. Poleni det är den jag helst skulle vilja ha med dem, men den kanske är för tuff för dem?
                          Festae är en annan som jag tänkt lite lätt på...
                          Jag har sett xingu 1 med poleni, citrinellum och nåt mer från Central/Nordamerika som jag inte minns just nu. Det funkade bra.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• larsa
                            Banned
                            • April 2006
                            • 198

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Jag skulle gissa att det är smart att ha i annan fisk t ex guldsöm eller robusta centralare som inte är "kinkiga" när det gäller vattnet (du bär nog ha mjukare vatten) och se hur det utvecklas. Jag hade undvikit de riktiga monstren (trimac etc) för att inte riskera skador på crenicichlorna.

Jag skulle definitivt ha PVC-rör eller liknande.
                            ett bra förslag ang polis!mina erfarenheter med större chrenicihla är att dom blir väldigt besvärliga om de får ta över karet..men så fega..nåjja dom nöjjer sig med att dra sig tebax till sin grotta/rör om dom får mothugg

Kommentar

• pleco
                              Användare
                              • April 2002
                              • 516

Jag hade 4 marmorata med 5 festae och 2 par guldsöm och det fungerade bra så länge marmorata var små ,den dominanta marmorata tog över karet och slog ihjäl sina egna först och sen festae och guldsöm hanarna .

Min marmorata är nu 30cm stor och går i ett kar med en arowana ,en tigerfisk och 2 ormhuvud +massa fengäddor och det funkar bra .

2 filmer på karet med marmorata+festae

==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

• Crenicichla
                                Användare
                                • November 2006
                                • 1054

snyggt kar!

en förutsättning för att ha marmoratan är ju att man tillhandahåller många gömställen, det har jag löst med mycket rötter, växter och jag kommer även stoppa i pvc-rör.
                                Förhoppningsvis så räcker det och om inte så får jag försöka knäcka den nöten då.
                                MVH

Kristofer

Kommentar

Arbetssätt...