känsligt artregister

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markie
    Användare
    • September 2008
    • 512

    känsligt artregister

    Ett av mina första inlägg här på ciklid.org handlade om kritik av artregistret.jag får ta tillbax det påståendet att det är dåligt för det är det absolut inte! Men det är däremot välldigt kännsligt och bara minsta stavfel gör att man inte hittar det man söker. tex nu ikväll så slog jag in Xenotilapia papilio Tembwe ingen träff. Men när jag knappa in Xenotilapia papilio då hittade registret vad jag sökte. Går det att se över "känsligheten" kring detta för att göra det mer tillgängligt för oss som ännu inte lärt sig alla dom inte allt för lätta stavningarna?

    //Niklas
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Ett tips är att söka på arten och sedan se vad det finns för geografiska varianter. Det är ett artregister och i artnamnet ingår normalt inte fångstplatsen.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Markie
      Användare
      • September 2008
      • 512

      #3
      Det jag menar är att art namnen kan ibland vara svåra att minnas hur dom stavas och där med så hittas inte det man söker bara man utelämnar en enda bokstav. Borde gå att justera känsligheten tycker jag. Typ liknande som på google att man får upp förslag som liknar det man sökte på.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Det går ju att söka via område också om man vet att fisken kommer från Tangayikasjön. Annars ligger alla släkten på förstasidan i artregistret ner till vänster.

        Men det finns en bättre sökfunktion under admin-delen som man kanske skulle kunna göra tillgänglig för alla.

        Kommentar

        • Markie
          Användare
          • September 2008
          • 512

          #5
          Ja det låter ju vettigt att göra den tillgänglig för alla om det redan finns en bättre variant. Tror att en bättre sökfunktion kommer göra att nykomlingar kommer att nyttja ciklid.org mer och där med kanske betalar medlemsavgift.

          Kommentar

          • Markie
            Användare
            • September 2008
            • 512

            #6
            Kanske även ncs skulle göra som dom har på zoopet att dom vanligaste cikliderna är tillgängliga för alla och resten endast för ncs medlemar?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av jemmba
              Kanske även ncs skulle göra som dom har på zoopet att dom vanligaste cikliderna är tillgängliga för alla och resten endast för ncs medlemar?
              NCS uppgift är ju att sprida kunskap om ciklider. De som har skrivit beskrivningarna har ju dessutom gjort det med förutsättningen att alla kan läsa. Jag ser ingen orsak att låsa delar som nu är öppna för alla.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • ljung
                Användare
                • January 2009
                • 42

                #8
                Ursprungligen postat av jemmba
                Det jag menar är att art namnen kan ibland vara svåra att minnas hur dom stavas och där med så hittas inte det man söker bara man utelämnar en enda bokstav. Borde gå att justera känsligheten tycker jag. Typ liknande som på google att man får upp förslag som liknar det man sökte på.
                En av anledningarna att den inte är aktiverad kan vara att sånna söktjänster som ger förslag på stavning och dylikt belastar servern hårdare, men håller med dig angånde det att det vore bra för är ju inte alltid alla bokstäver kommer 100% rätt.

                Ursprungligen postat av jemmba
                Kanske även ncs skulle göra som dom har på zoopet att dom vanligaste cikliderna är tillgängliga för alla och resten endast för ncs medlemar?
                Tycker inte man kan jämföra zoopet med ciklid.org då de bakomliggande grundtakarna verkar skilja sig en del.
                Senast redigerad av ljung; 27 April 2009, 19:04.
                Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                Kommentar

                • Markie
                  Användare
                  • September 2008
                  • 512

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  NCS uppgift är ju att sprida kunskap om ciklider. De som har skrivit beskrivningarna har ju dessutom gjort det med förutsättningen att alla kan läsa. Jag ser ingen orsak att låsa delar som nu är öppna för alla.
                  Sant!dumt förslag av mej då det knappast främjar intresset.

                  Kommentar

                  • Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

                    #10
                    Ursprungligen postat av jemmba
                    Det jag menar är att art namnen kan ibland vara svåra att minnas hur dom stavas och där med så hittas inte det man söker bara man utelämnar en enda bokstav. Borde gå att justera känsligheten tycker jag. Typ liknande som på google att man får upp förslag som liknar det man sökte på.
                    Ursprungligen postat av ljung
                    En av anledningarna att den inte är aktiverad kan vara att sånna söktjänster som ger förslag på stavning och dylikt belastar servern hårdare, men håller med dig angånde det att det vore bra för är ju inte alltid alla bokstäver kommer 100% rätt.
                    Som skapare av all kod bakom artregistret så får jag förklara lite om varför sökfuntionen fungerar som den gör.

                    Sökfunktionen i dess nuvarande form är INTE tolerant för felstavningar, utan ger endast resultat som matchar sökningen. Däremot söker den efter sökordet i flera olika fält, såsom arter, fångstplatser, beskrivningar m.m. Detta är ett av skälen till att en sökning efter viss art även kan resultera i närbesläktad art, då den eftersökta arten omnämns i annan beskrivning.

                    Visst skulle det kunna vara möjligt att få till en bättre och mer tolerant söktjänst, vilket vore ett lyft, och finns det någon som läser detta som sitter på kunskapen, så får ni mer än gärna delge mig den.
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se
                    ____________________________________________

                    Kommentar

                    • salo
                      Användare
                      • April 2002
                      • 314

                      #11
                      Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                      Visst skulle det kunna vara möjligt att få till en bättre och mer tolerant söktjänst, vilket vore ett lyft, och finns det någon som läser detta som sitter på kunskapen, så får ni mer än gärna delge mig den.
                      Vad kör ni för databas? Stöder databasen Soundex så är det simpelt, kolla tex denna artikel http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=24691

                      Annars så är detta lite överskattat, även om häftigt, tycker fritextsökningen räcker bra faktiskt där man kan söka på del av ord (LIKE '%%').
                      540 (180x60x50) under uppbyggnad
                      30L Nano under planering
                      Drömmer om ett Nanorev

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 7334

                        #12
                        Ursprungligen postat av salo
                        Vad kör ni för databas? Stöder databasen Soundex så är det simpelt, kolla tex denna artikel http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=24691
                        MySql kör vi.

                        Ursprungligen postat av salo
                        Annars så är detta lite överskattat, även om häftigt, tycker fritextsökningen räcker bra faktiskt där man kan söka på del av ord (LIKE '%%').
                        Är precis detta vi använder idag.
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        Arbetssätt...