Era drömmprojekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • May 2002
    • 374

Drömprojekt...... mmmm.
    Som dom flesta drömmer man ju om att få tillräckligt mycket utrymme för firrarna för att dom ska bete sig som döm gör i sjön (eller var dom nu kommer från) Jag är ju ingen uttala Troffetyp men skulle gärna hålla Troffar om jag hade stort nog för att slippa pressa i 30-50st. antagligen är det längden på burken mer än nåt annat som avgör. Jag brukar dagdrömma om ett akvarium med "normala" höjd och djup mått t.ex 60*70 eller så men SKITLÅNGT! typ 4-5 meter eller så. Då skulle man nog kunna ha troffar i mer resonalbla grupper t.ex 2+3 eller så ihop med massa annan fisk.

I övrigt, torts att jag varit flera gånger i Afrika och dykt drämmer jag precis som "56ovwal" alltid om att komma tillbaka. Eller varför inte helt nya Ciklidvatten, floder i västafrika eller kratersjöan i Cemtralamerika......
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• Rickard
      Användare
      • April 2002
      • 727

Ursprungligen postat av Crenicichla
      Alla projekt oavsett storlek är genomförbara, det handlar bara om hur mycket pengar man är beredd att lägga ut!
      För mig är min plan och min dröm ett kar med måtten 400*150*100 sen om det av någon annan ses som ogenförbart eller o realistiskt de får stå för den personen.
      Jag kan tex inte förstå vem som drömmer om att köra igång ett 375L kar med en budget strypt till 777:- varför skulle budgeten vara tjusningen?
      Sen att det finns dom som inte har råd med mer är 777:- kommer ju givetvis planera sitt drömprojekt utifrån ekonomin vilket både är förståeligt och smart.
      Jag kan bli imponerade av folk med mycket små medel och mycket påhittighet skapar akvariemiljöer som normalt skulle kosta massor. Det är alltid enkelt när man har mycket pengar. Dessutom var detta bara ett ex. inget annat
      M.v.h.
      Rickard

Kommentar

• Crenicichla
        Användare
        • November 2006
        • 1055

Där håller jag med dig helt och hållet
        MVH

Kristofer

Kommentar

• Anders O
          Användare
          • March 2007
          • 49

Det är väl alltid kul att ha en dröm! Sen om man kan förverkliga den är väl ett jätte plus,annars får man ju fotsätta drömma!
          Anders ohlsson
          klippan

Kommentar

• Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

Hej. Vill inte regna på någons parad, men till alla er som funderar på ett fyra meter långt kar med troffar i så lär Larrys tråd. Han försökte och med just troffar slog det fel. Vet inte var det beror på.

Själv vet jag inte om jag har några drömmar jag vill förverkliga, men tanken har tidigare slagit mig att det skulle vara skoj att ett riktigt djupt akvarium för Tang/Malawi/Victoria. Typ ett kar som går genom två våningar i ett hus och har ett djup på 3-4 meter och ungefär samma längd och bredd. Och då en par rejäla stenbumlingar på cirka 2 meters höjd som stimmt kan cirkla runt. Finns ju en del stora offentliga kar i Tyskland, någon som sett nåt sånt här?
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av Olorin
              Själv vet jag inte om jag har några drömmar jag vill förverkliga, men tanken har tidigare slagit mig att det skulle vara skoj att ett riktigt djupt akvarium för Tang/Malawi/Victoria. Typ ett kar som går genom två våningar i ett hus och har ett djup på 3-4 meter och ungefär samma längd och bredd. Och då en par rejäla stenbumlingar på cirka 2 meters höjd som stimmt kan cirkla runt. Finns ju en del stora offentliga kar i Tyskland, någon som sett nåt sånt här?
              Finns bilder på någon monstertank i USA, men där går de SA om jag inte missminner mig. Har sett ett stort Tanganyika på Kölns akvarium. Det var inte så djupt som du vill ha det, men jag tippar att karet var åtminstone två meter högt, lika djupt och 5 meter långt. Det är därifrån jag fick min dröm...
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Göran Å
                Användare
                • December 2005
                • 1295

Kul att läsa om era sk drömprojekt i jätteformat.

För mig är ett drömprojekt inte något jättekar (som är en omöjlighet för mig att uppnå), utan ett mera normalstort kar ex 300-1000L med intressanta fiskar i en harmonisk biotopundervattensvärld.

Att planera och bygga upp ett kar från början med allt vad det innebär och sedan få studera denna undervattensvärld som man lyckas skapa med egen fantasi är en skön känsla.

Om man sedan lyckas fota lite sköna händelser i denna akvarievärld så blir det extra roligt.

Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Rickard
                  Användare
                  • April 2002
                  • 727

Ursprungligen postat av Göran Å
                  Kul att läsa om era sk drömprojekt i jätteformat.

För mig är ett drömprojekt inte något jättekar (som är en omöjlighet för mig att uppnå), utan ett mera normalstort kar ex 300-1000L med intressanta fiskar i en harmonisk biotopundervattensvärld.

Att planera och bygga upp ett kar från början med allt vad det innebär och sedan få studera denna undervattensvärld som man lyckas skapa med egen fantasi är en skön känsla.

Om man sedan lyckas fota lite sköna händelser i denna akvarievärld så blir det extra roligt.

Mvh Göran
                  Det är dessa projekten jag menar. Har du några "projektplaner"
                  M.v.h.
                  Rickard

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

en extrem utmaning för mej är att få en illusion av enorm undervattensvärld med mycket små mått. typ ett litet undervattens-fönster direkt ut..säg att måtten är på ett ungefär (lbh) 150.150.60, mycket trix med speciellt olika ljusridåer blir det-tror det är "nästan" realistiskt
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Olorin
                      Användare
                      • May 2005
                      • 1554

Ursprungligen postat av specmats
                      en extrem utmaning för mej är att få en illusion av enorm undervattensvärld med mycket små mått. typ ett litet undervattens-fönster direkt ut..säg att måtten är på ett ungefär (lbh) 150.150.60, mycket trix med speciellt olika ljusridåer blir det-tror det är "nästan" realistiskt
                      Jag har känslan av att man skulle kunna få till det om man bygger in större delen så att det bara blir ett litet titthål in i akvariet. Låt säga om man har ett kar som är typ 80x120 och 60 högt men bara gör rutan som man ser in genom 40x40x40 så tror jag det skulle bli en massiv illusion.

Kommentar

• Rickard
                        Användare
                        • April 2002
                        • 727

Ursprungligen postat av Olorin
                        Jag har känslan av att man skulle kunna få till det om man bygger in större delen så att det bara blir ett litet titthål in i akvariet. Låt säga om man har ett kar som är typ 80x120 och 60 högt men bara gör rutan som man ser in genom 40x40x40 så tror jag det skulle bli en massiv illusion.
                        Låter som din fruga kan tycka att det skulle passa bättre i inrediningen
                        M.v.h.
                        Rickard

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Ursprungligen postat av specmats
                          Finns en lurig variant med speglar, där karet inte behöver vara stort för att ge intrycket av en lång bäck. Har skrivit om det i en annan tråd, men orkar inte leta reda på den nu.

Hilsen,

P

Kommentar

• specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

ja tror som olorin-litet fönster och patrikmalmö-speglar, sen att trolla med ljus som skickliga scenografer kan vid ex en teaterföreställning med begränsad yta. ibland kan det skapas en total illusion av "nästan" oändlig rymd på en liten yta vilket imponerar mycket.
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Ursprungligen postat av Rickard
                              Låter som din fruga kan tycka att det skulle passa bättre i inrediningen
                              Fick hon välja helt fritt skulle jag få ha en spann ute i trädgården. Det skulle vara hennes drömprojekt

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Hittade min tidigare bild på hur speglar kan användas för att få till ett otroligt djup även med ett litet kar:

Artikeln är klar, men diskussionen kan fortsätta... ********************** Jag jobbar på en artikel vars syfte skall vara att tipsa och inspirera i ämnet inredning. Det skall handla om att skapa ett vackert akvarium som du har på en plats i ditt hem där du vill att människor skall se det, ett visningskar helt enkelt. Du vill

Använder man ett 375 med insyn från kortsidan bör det vara möjligt att få det att se minst fem meter djupt ut.

Hilsen,

P
                                Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 May 2009, 07:51.

Kommentar

Arbetssätt...