L46

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontus
    Användare
    • October 2003
    • 514

L46

Hypancistrus zebra L46, ja mendans jag är igång kan jag ju skriva vad jag tycker lite om denna frågan.

tillgång och efterfrågan.

Ja om det finns lite av något stiger det i värde och det resulterar i att dom som kan skaffa fram det som efterfrågas får ju bra betalt för det . är det bra eller dåligt.

Om man tittar till den kanske nu lite mer ljumna potatisen Elfenben
    så va ju det en sån sak, det fanns lite och det var eftertraktat, och det resulterade i höga priser vilket i sin tur resulterade i grov tjuvjakt på noshörning och elefant. är det bra eller dåligt ?

Då kommer min fråga är det rätt att betala stora summor för denna nästa nu utrotade art eller inte ?
    Passenger on Planet Earth:
    Pet.macro nsumbu
    Pet.moshi ikola
    Pet.Trewavasae
    Pet.Bulu-Point "Red"
    Pet.orthognathus tricolor mvuna
    Pet.Longola
    Tr.Ilangi
    Tr.Muzi
    Tr.Katonga
    Neo.Leleupi
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4179

Du köper väl svenskodlade?
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Den finns bara odlad då det varit importförbud länge
      visst den är inte jättesvårodlad men det blir inte många ungar
      och om odlarna blir av med dom för 750-1000kr st det är väl bra
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

De ska ju dämma upp hela floden så den lär ju utplånas i naturen ändå...

Måste man verkligen skriva L-nummer på beskriven fisk
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Janne E
          Användare
          • April 2002
          • 382

Hypancistrus zebra är än så länge inte utrotningshotad även om populationen minskade drastiskt fram till fångst- och exportförbud infördes 2004, då visste man inte hur stor populationen var men man såg att de minskade i antal i rasande takt.

Svårt att jämföra elfenben med en liten mal, ett enda elfenben från en elefant kan väga upp till 100 kg och värdet per kilo är ca 6000 kr, marknaden för elfenben är avsevärt större än för en liten "dyr" mal.

Men du har en poäng, det smugglas och har smugglats ut H. zebra ända sedan det blev ett förbud från Brasilien pga. det högre marknadspriset och efterfrågan, priset ligger mellan 120-160$ st från Brasilien och de exporteras illegalt framförallt till USA och Asien. Priset avgörs ju av tillgång och efterfrågan så man kan väl inte säga att priset varken är högt eller lågt.

Om det istället varit tvärtom utan ett förbud med lägre priser pga. att tillgången varit större än den är idag så hade H. zebra sannolikt varit utrotad i naturen.

Ursprungligen postat av Ola
          Måste man verkligen skriva L-nummer på beskriven fisk
          Nja, måste måste man väl inte men så länge majoriteten akvarieägare inte vet vad för fisk H. zebra är så gör det väl inget men många känner till L-nummer systemet och vet att det rör sig om malar.
          Ni har ju en annan diskusion angående NCS, ciklidbladet och forumet's framtid om minskat medlemsantal och liten aktivitet i ert forum, då kanske man behöver ha ett öppnare sinne för de som inte besitter tillräckligt med kunskap

Mvh Janne

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Janne E
            Nja, måste måste man väl inte men så länge majoriteten akvarieägare inte vet vad för fisk H. zebra är så gör det väl inget men många känner till L-nummer systemet och vet att det rör sig om malar.
            Ni har ju en annan diskusion angående NCS, ciklidbladet och forumet's framtid om minskat medlemsantal och liten aktivitet i ert forum, då kanske man behöver ha ett öppnare sinne för de som inte besitter tillräckligt med kunskap

Mvh Janne
            Jag är övertygad om att det är tvärt om. Jag vet på rak arm inte vad en L46 är men jag vet vad en Hypancistrus zebra är. Du kanske ska ha ett öppnare sinne för de som inte besitter tillräckligt med kunskap

Ps. jag trodde malentusiaster t ex planetcatfish.com höll med mig på den här punkten...
            Ps2. Att skriva Hypancistrus zebra L46 som Pontus gör är förstås utmärkt. Det var snarast titeln jag ironiserade över.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 25 April 2009, 10:36.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Janne E
              Användare
              • April 2002
              • 382

Jag har ett öppet sinne men det var inte mig det handlade om, nu skrev Pontus Hypancistrus zebra L46 även om det i titeln bara stod L46, din fråga var då om man måste använda L-nr för beskriven fisk och mitt svar var att varför skulle man inte göra det och menade då förstås att använda både namn + L-nr eller enbart L-nr eller enbart namn beroende på vilken kunskap den personen har men jag erkänner att jag var inte tillräckligt tydlig så du förstod det.

Och malentusiasterna på planet catfish vet att det finns en himla massa människor i alla åldrar som är intresserade utav malar men kräver inte att de ska veta deras vetenskapliga namn även om det skulle underlätta, det är fritt fram att skriva L-nr, populärnamn eller rätt/fel vetenskapligt namn...men det är klart att det finns entusiaster även på deras forum som inte heller har ett så öppet sinne som på alla andra forum men det gäller att hålla dem kort

Det var utav den anledningen jag nämnde er andra diskusion om NCS, man kanske inte ska vara för petig om man vill att de som känner sig utanför gemenskapen skall skriva fler än ett inlägg i forumet och inte bara läsa i forumet.

Mvh Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Vi är nog relativt överens men för många är L46 bara en bokstav och två siffror medan de åtminstone vet att Hypancistrus zebra är en fisk (dvs de ser att det är ett vetenskapligt namn). L-andet hit och dit är snarast ett uttryck för grupptillhörighet och en jargong hos malfolket som utesluter de icke invigda. Det är detta jag vänder mig mot.

(Och det var ett skämtsamt inlägg och visst visst visst jag borde ha skrivit att det handlar om titeln och att alla kanske inte vet att L46 är en mal osv osv osv)
                Senast redigerad av Ola Svensson; 25 April 2009, 11:53.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

Mvh Janne
                  Janne gillar du att hamna i blåsväder

Ciklidbladet är inte hotad och visst är det bra och ha en allmänkunskap, saken är den att det handlar om att ta till sig informationen. Visst L-nr skall inte nämnas om arten är beskriven, jag menar Janne på fullt allvar bojkottar du nu att skriva L239 för att den blivit "felaktig" beskriven som en Baryancistrus

Hypancistrus zebra har priset den förtjänar idag men jag ser många som förstör marknaden för denna mal. H.zebra skall ligga runt 1000kr för att överhuvudtaget försöka överleva.

Kommentar

• Janne E
                    Användare
                    • April 2002
                    • 382

Ursprungligen postat av Lutt
                    Ciklidbladet är inte hotad och visst är det bra och ha en allmänkunskap, saken är den att det handlar om att ta till sig informationen.
                    Jag tycker inte att jag hamnar i blåsväder och varför skulle jag göra det bara för att man påpekar att man inte skall vara så petig, visst detta är ett specialforum för ciklidälskare men hobbyn eller NCS som förening berör väl inte bara ett fåtal som besitter mer kunskap än alla andra.
                    Hela hobbyn inom akvaristiken är ju på nergång och det är inte taget ur luften, det senaste året har aktiviteten minskat i alla forum och inte bara här. Nybörjare och de med mindre erfarenhet drar sig för att skriva i specialforumen av rädsla att bli rättade och att göra bort sig, jag tror att det är en utav anledningarna till att så många håller till på zoopet eller liknande allmänna forum. En annan anledning kanske kan vara att det redan finns så mycket information att tillgå att man kanske inte behöver fråga lika mycket.

Ursprungligen postat av Lutt
                    Visst L-nr skall inte nämnas om arten är beskriven, jag menar Janne på fullt allvar bojkottar du nu att skriva L239 för att den blivit "felaktig" beskriven som en Baryancistrus
                    Och visst skriver jag L239 eller Baryancistrus beggini eller både L239 Baryancistrus beggini beroende på hur frågeställaren har formulerat sig, jag bojkottar ingen och varför skulle jag göra det? Bara för det behöver ju jag inte hålla med om att den tillhör släktet Baryancistrus.
                    Jag förstår inte riktigt vad du menar men om en person frågar något och skriver L239, det vetenskapliga namnet eller "Blå Panaque" så tycker jag det är helt ok och spelar ingen roll så länge man förstår eller kommer förstå vilken art som menas, personen har en fråga som han eller hon söker ett svar på och det måste väl ändå vara det som är viktigast. Och eftersom majoriteten utav de som har akvarier inte har så mycket kunskap att de vet det vetenskapliga namnet på alla sina fiskar så tycker jag de får använda vilket nr eller namn som helst så länge de kan göra sig förstådda.

Nu tror jag Ola inte kräver det heller utan vi är nog relativt överens om att det viktigaste är att man förstår varandra, visst är det bra att man i titeln till ett inlägg anger lite mer info för att få fler att läsa och ge råd men även att Ola inte visste vad L46 betyder så svarade han på inlägget.

Mvh Janne

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Jag tycker inte att jag hamnar i blåsväder och varför skulle jag göra det bara för att man påpekar att man inte skall vara så petig, visst detta är ett specialforum för ciklidälskare men hobbyn eller NCS som förening berör väl inte bara ett fåtal som besitter mer kunskap än alla andra.
                      Hela hobbyn inom akvaristiken är ju på nergång och det är inte taget ur luften, det senaste året har aktiviteten minskat i alla forum och inte bara här. Nybörjare och de med mindre erfarenhet drar sig för att skriva i specialforumen av rädsla att bli rättade och att göra bort sig, jag tror att det är en utav anledningarna till att så många håller till på zoopet eller liknande allmänna forum. En annan anledning kanske kan vara att det redan finns så mycket information att tillgå att man kanske inte behöver fråga lika mycket.

Och visst skriver jag L239 eller Baryancistrus beggini eller både L239 Baryancistrus beggini beroende på hur frågeställaren har formulerat sig, jag bojkottar ingen och varför skulle jag göra det? Bara för det behöver ju jag inte hålla med om att den tillhör släktet Baryancistrus.
                      Jag förstår inte riktigt vad du menar men om en person frågar något och skriver L239, det vetenskapliga namnet eller "Blå Panaque" så tycker jag det är helt ok och spelar ingen roll så länge man förstår eller kommer förstå vilken art som menas, personen har en fråga som han eller hon söker ett svar på och det måste väl ändå vara det som är viktigast. Och eftersom majoriteten utav de som har akvarier inte har så mycket kunskap att de vet det vetenskapliga namnet på alla sina fiskar så tycker jag de får använda vilket nr eller namn som helst så länge de kan göra sig förstådda.

Nu tror jag Ola inte kräver det heller utan vi är nog relativt överens om att det viktigaste är att man förstår varandra, visst är det bra att man i titeln till ett inlägg anger lite mer info för att få fler att läsa och ge råd men även att Ola inte visste vad L46 betyder så svarade han på inlägget.

Mvh Janne
                      Ja nu efter att läst denna tråden, så förstår jag att vi ciklidister drog oss ur, eran så kallade akvarieklubb, ja att ni bara, kan skriva flera inlägg bara för hur man ska namnge fisken, det är för mig helt obegripligt.
                      Ja och sen går ni på våran förening, att vi tappar medlemmar.
                      Ja, och hur många medlemmar har ni ,Janne i eran förening.
                      Nej det är lätt att kasta sten i glashus.Janne

Kommentar

• Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja nu efter att läst denna tråden, så förstår jag att vi ciklidister drog oss ur, eran så kallade akvarieklubb, ja att ni bara, kan skriva flera inlägg bara för hur man ska namnge fisken, det är för mig helt obegripligt.
                        Allvarligt orka mäta snoppar...men om vi skall vara sån så ligger NCS efter i procent om att värva medlemmar, GOC har ju mångdubblat sina medlemmar

Kommentar

• Lutt
                          Användare
                          • October 2005
                          • 1919

Mvh Janne
                          Jag tror vi är alla överrens om hur man skriver och du om nån borde väl veta att jag inte bara gillar ciklider. Ett brett forum gagnar alla. Det finns inte en förening eller klubb i Sverige av kvinna fött som kan överleva på en speciell fisk.

Se det mer som en retorisk fråga när jag skrev om L239

och btw om man skall vara extra petig så hade den L046 som nummer och inte L46

Kommentar

• Janne E
                            Användare
                            • April 2002
                            • 382

För de som förstår så handlar det inte om hur man ska eller kan ange namnet på en fisk, utan det handlar om hur man blir bemött i ett forum som ny eller mindre vetande medlem, vill man ha en elit som bara förstår varandra så är det svårt att få nya medlemmar att stanna kvar som inte besitter samma kunskap.
                            Jag gick inte på er förening enbart, jag skrev att alla forum speciellt forum som är inriktade inom ett specialområde har tappat en massa aktivitet och medlemmar...en viss skillnad i nyans för om jag bara sagt att NCS gjorde det då hade jag kastat sten i glashus eftersom även vårt och alla andra forum upplever samma problem.

Det finns många som har lämnat NCS liksom det finns många som kommer göra det, precis som för alla andra föreningar och varför då tror du?

Mvh Janne
                            Senast redigerad av Janne E; 26 April 2009, 09:15.

Kommentar

Arbetssätt...