Lägga av och sälja rubbet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Lägga av och sälja rubbet?

Bar ut mitt 600liters igår efter att ha tömt det. Det var rätt jobbigt och hustrun och min pappa frågade om jag verkligen skull bära in det igen och sätta igång när vi renoverat klart. Då blev jag lite sur.

Sen efter ett tag påpekade hustrun att jag ju lyckats få yngel av alla fiskar jag försökt och att det skulle vara enklast att lägga ner nu när det står tomt. Och det är sakerna sant.

Ett visst tvivel dök upp och skulle det ur det blå dyka upp nån som gav mig ett bud på rubbet vete tusan...

Hur många av er har tänkt i det här banorna? Och vad gjorde ni?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • HenkeP
    Användare
    • January 2009
    • 61

Visst, säljer du nu blir det kanske några extra kronor till renoveringen, men det kommer antagligen kosta mer än vad du får in nu när du vill börja igen. Inte om du vill börja igen, utan när.

Hur tänker man? Kanske något liknande:

Visst, det är kul att köpa nya saker, men är det så kul att man orkar leta/beställa nytt kar, sen hämta/vänta för att få hem det, sen ska man ha utrustning, och så va den pumpen slut där, och den ljusrampen fanns inte där och.. Ja, har du grejerna så är det upp till dig själv när du vill starta igen, inte beroende på massa annat folk. (Förutom frugan då.)

Kommentar

• Lars Andersson
      NCS Medlem
      • October 2002
      • 601

Mer tänd än på länge

Jag stänger ner min lokal den siste april. Jag var inte tillfreds med den och den blev aldrig vad jag tänkt mig. Tiden är en faktor men framför allt var det kostnaden för resorna till och från lokalen som gjorde att jag lackade ur. Att jag dessutom under den perioden inte hade någon (jag omfattas inte fullt ut av det svenska välfärdssystemet jag bara betalar för det) ekonomisk intäkt gjorde dessutom att jag såg kostnaden som ganska stor. Allt såldes. Tropheus såldes till samma pris som på stranden i Tanganyikasjön och stora ramakvarier såldes i paket för ett styckpris på fem- sexhundra kr st. Faktiskt har det varit roligt att lägga ner lokalen och jag har känt mig mer motiverad än på länge att titta på fisk och deltaga i olika fiskaktiviteter. Helgen kring förste maj skall jag till Oslo på Guardians årsmöte.

För mig är fisken en källa till stor glädje och jag har haft akvarier utan avbrott i precis 50 år. Intresset har gått upp och ner i intensitet men för mig har det blivit en del av livet. Jag trodde ett tag på fullt allvar att jag helt skulle lägga av för gott men alla kompisarna skrattade och det var många som såg en chans att tjäna en hacka på en vadslagning. Frun sa "Är det inte bättre att köra hem akvarierna och ställa dom i logen." Men nu är det som det är. Lite avstädning av lokalen och utackordering av mina "knäfiskar" (lungfiskarna som turligt nog ingen ville ha) sen är det dags för nya planer.

Jag får trösta mig med att det finns andra som fick en bra start på sin lokal och många som fick VF Tropheus att glädja sig åt för mindre än en hundralapp stycket. Mina 200 vuxna Tro. duboisi gick dock till en odlare i Tyskland. Han var mycket glad över att komma över vildfångade Maswa trots att de hade sex sju år på nacken. Jag fick mer betalt från den odlaren som direktimporterar från Afrika än vad jag lyckades få ut för min fisk i Sverige.

Sammanfattning: Är Du genuint intresserad av fisk och speciellt ciklider så kommer troligen intresset att komma tillbaka. Det finns några sorgliga fall där engagemanget blev för stort och intresset aldrig kom tillbaka (nästan som väggen) men för de flesta som har ett genuint intresse för djur natur och är intresserade av annat än att klappa sina djur så är akvariehobbyn är livslång källa till glädje som ger stora möjligheter till sociala kontakter. För mig har hobbyn näst efter dykningen varit det som gett mig störst socialt utbyte och där jag har många av mina vänner.

Så sätt ut baljan i garaget och låt den stå ett tag. Det finns fisk framledes också att fylla den med.
      Senast redigerad av Lars Andersson; 23 April 2009, 09:12. Anledning: syftningsfel
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Så du skulle lägga ner för att du lyckats med allt? Jag har bara funderat på att lägga ner när nya svindyra favvoritfisken börjar visa lektendenser, får magproblem och dör!
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Trollsvans
          Användare
          • June 2008
          • 35

Att folk i ens omgivning tycker att man ska lägga ner sin hobby brukar snarare betyda att det är dags att lägga ner det folket...
          Nu kanske man inte gör sig av med far och fru etc, men i grund och botten ska dom ju låta en ha sina intressen, annars är dom inte mycket att hänga i granen.
          Vad skulle din fru säga om du tyckte hon skulle lägga ner sin favvohobby?
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentar

• Ravenskog
            Användare
            • March 2007
            • 311

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Så du skulle lägga ner för att du lyckats med allt? Jag har bara funderat på att lägga ner när nya svindyra favvoritfisken börjar visa lektendenser, får magproblem och dör!
            Fler som haft på samma vis som mig.. Man "urvalsköper" en fisk, som precis når toppen, blir sjuk och dör... Mycket trist...

Mvh Tony

Kommentar

• Joakim Draktoft
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 7334

Det klassiska dilemmat. Tid eller plats räcker inte till eller behövs till annat och funderingarna om avyttring kommer.

Som husägare med kvarstående behov av renovering så ter sig dessa två parametrar att oftast grusa planerna. Lägger man dessutom till parametrarns nya husdjur, nyfödda barn eller andra fritidsaktiviteter, så ställs frågorna åter på sin spets.

Oavsett vilket stadie i livet man befunnit sig i de senaste 10 åren så har åtminstone jag alltid försökt att ha igång åtminstone 1 mindre akvarium för att inte försaka detta intresse helt. Karen som då följdaktigen inte varit igång har inte avyttrats, men det har nog mest varit tack vara att tillgång till förvaringsutrymme funnits, även om det inte varit i anslutning till bostaden.

Tack vara detta har man kunnat återuppta intresset när tiden gett lite mer spelrum för det, och då har prylarna funnits, så att uppstartsträckan varit kortare.

En annan sak som brukar bli orsak till diskussion i hemmet är hur akvarium/akvariet kan placeras utifrån boendeyta och biyta, och hur "snyggt" det passar in i övrig inredning (har en fru som är mer eller mindre besatt av inredningsprogram).

Visst när jag en dröm om fler kar med arter som har speciella beteenden, samt fler olika biotoper, men inser samtidigt de begränsningar jag är "offer" för som gör att drömmen skjuts lite längre fram i framtiden med jämna mellanrum.
              I vårt fall så blev kompromissen ett "designkar" med färglada arter som passar till vardagsrummet, och övriga kar placerade där de minst är i vägen, dvs. pannrummet. Den dagen som vissa delmoment i huset är klara så finns också överenskommelse om större ställning och nya kar.

De som känner mig sedan början av min återfallsabana vet att jag har haft stora planer över åren, som grusats.... men viljan och drömmen finns åtminstone kvar.

Så mitt råd. Ställ undan istället för att avyttra. förr eller senare så vill du ta upp det igen.
              Joakim Draktoft
              f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Jag la precis ner min odlning och sålde (nästan) rubbet. Ett akvarium står kvar i TV-rummet, och det skall defintitvt finnas kvar. Allt annat är borta.

Det är väl klart att det känns trist, men att ha en jäkla massa akvarier i sin egen villa kostar onekligen en vansinnig massa stålar, och har man inte lusten kvar att vara 100% noggrann med matning, vattenbyten och kontroller så blir det heller ingen vidare försäljning av yngel.

Positivt är dock att jag sakta men säkert drar mot att bli en mer aktiv akvarist och uppskattar mina kvarvarande fiskar mer än på flera år.
                Tony Englund

Kommentar

• Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

Ursprungligen postat av Trollsvans
                  Att folk i ens omgivning tycker att man ska lägga ner sin hobby brukar snarare betyda att det är dags att lägga ner det folket...
                  Nu kanske man inte gör sig av med far och fru etc, men i grund och botten ska dom ju låta en ha sina intressen, annars är dom inte mycket att hänga i granen.
                  Vad skulle din fru säga om du tyckte hon skulle lägga ner sin favvohobby?
                  Problemet är att hon inte har en enda hobby. Alltså kan jag inte ens säga "ok, du får shoppa nåt fint så får jag...". Det är som en alkis som försöker förhandla med en nykterist.

Men värst av allt är att jag just nu känner att om jag bara kunde bli av med alla yngel som är värda att leva sitt så skulle jag nog kuna droppa av nu. I så fall känns sälja som självklart. Varför skulle jag ha en massa prylar att skrota som jag kan köpa tillbaka till samma pris om jag börjar om.

Men det verkar som att få av er verkligen lagt av och börjat om. Så om man lägger av kanske man gör det för gott då?

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Ursprungligen postat av Olorin
                    Men det verkar som att få av er verkligen lagt av och börjat om. Så om man lägger av kanske man gör det för gott då?
                    Jag har lagd av flera ggr sen jag började med akvarium vid 6 års ålder. Jag tror att den längsta torrperioden var 5-6 år och varje gång jag "startade om" så blev det fler akvarier. Nja inte riktigt. Jag har inte kommit upp i förra periodens över 50 akvarier ännu. Men det blir det snart. Har bara dryga hälften kvar.

Så lägg inte av på riktigt, utan gör som Lars sa. Ställ in burken i garaget. Förr eller senare så vill du ha igång det. Ni kan ju inte vara två som inte har nån hobby!

Lägger du av, så lär du nog inte skriva på forumet heller, och det är ju tråkigt!
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Olorin
                      Användare
                      • May 2005
                      • 1554

Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Lägger du av, så lär du nog inte skriva på forumet heller, och det är ju tråkigt!

Aha, så måste man ha akvarier för att få skriva på forumet. Du din...

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Man kan lägga av på många sätt. Jag har trappat ner rätt rejält genom att se till att de kar som är kvar är max lättskötta, med andra ord byttan är kvar me´n ja lägger en tredjedel så lång tid som tidigare. Kan man få växterna att trivas så kan man dra ner resten av skötandet till en låg nivå.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Jag la av när jag kom i moppeåldern. Lyckligtvis gick det över med tiden.

Nu går funderingarna mer i riktning fokusera fokusera. Man ska inte vilja ha allt man ser. Det finns ändå aldrig tillräckligt plats för det.

Jag drömmer om att kunna göra om akvarierummet (är detta off topic här?). Det blev lite för snabbt inrett/uppfyllt när jag kom över det. Skulle jag starta från noll nu skulle det bli mycket vettigare, snyggare och mer praktiskt. Och mer fokuserat. T.ex. 8 medelstora akvarier för favoritfiskarna, och max 4 yngelkar (ingen köper ändå tangayngel här borta) mot den nuvarande röran på 24 akvarier i alla världens storlekar. Ett vettigt halvautomatiskt vattenbytessystem.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

Ursprungligen postat av Mikael W
                            Jag la av när jag kom i moppeåldern. Lyckligtvis gick det över med tiden.

Nu går funderingarna mer i riktning fokusera fokusera. Man ska inte vilja ha allt man ser. Det finns ändå aldrig tillräckligt plats för det.

Jag drömmer om att kunna göra om akvarierummet (är detta off topic här?). Det blev lite för snabbt inrett/uppfyllt när jag kom över det. Skulle jag starta från noll nu skulle det bli mycket vettigare, snyggare och mer praktiskt. Och mer fokuserat. T.ex. 8 medelstora akvarier för favoritfiskarna, och max 4 yngelkar (ingen köper ändå tangayngel här borta) mot den nuvarande röran på 24 akvarier i alla världens storlekar. Ett vettigt halvautomatiskt vattenbytessystem.
                            Ja, ungefär så har jag planerat. 1 stort kar och 3 små byttor för yngel och annat, men i och med att jag är för blödig och inte har ork att sälja så ställer allt ynglande till det för mig. Har börjat tröttna på tillväxten.

Kommentar

• olof
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1823

Klart att man kan lägga av. Det är ju inget som säger att man måste ha fiskar. Många mänskor klarar sig uppenbarligen utan akvarium. Hobbyn är ju bara viktig så länge det är kul, den är ju inte viktig i sig.

Gör som du känner, bara du vet bäst.

Själv tycker jag fortfarande det är jätteroligt.

mvh

olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...