Surrande ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niro
    Användare
    • December 2002
    • 12

    Surrande ytterfilter

    Hej

    Har nyligen kört igång ett begagnat ytterfilter av modell Fluval 403 och är irriterad på att det för sådant liv. Jag har bytt impeller, magnet och axel samt ställt filtret på ett mjukt sittunderlag men ändå låter det för mycket. Jag har också försökt skaka ut luften men inget hjälper. Är det någon som har någon ytterligare lösning så vore jag mycket tacksam.

    Mvh

    Niklas

  • Kenneth
    Användare
    • April 2002
    • 277

    #2
    Hur länge har du kört det? Den erfarenheten jag har av 403:an är att det kan ta ett tag efter man fått igång det, kanske en vecka, sedan lugnar det ner sig. Troligen är det luften som försvinner efter ett tag. Du har inte nått tunnt lager grus som skramlar omkring?

    MVH
    /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
    MVH
    /Kenneth Johansson,

    ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 647

      #3
      När min Fluval 403 låter så håller jag på att stänga å öppna ena dubbelkranen (utflöde från pumpen). Jag testar även att stänga av och sätta på pumpen upprepadegånger, tills den inte låter ett dugg.

      Lite omständigt, men det fungerar!!

      /Torsten

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

        #4
        När min gör missljud ifrån sig så är det ofta insuget som kluddar, något ligger för ex. en bit brysselkål.

        När jag plockar bort ev dyl så hörs det bra igen=) men det är som ni säger det tar ca en vecka innan pumpen är "igång"

        MVh Ola

        ola lindeberg
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

          #5
          Mina Eheim-filter är tysta

          Kommentar

          • Niro
            Användare
            • December 2002
            • 12

            #6
            Tack för svaren. Jag testar att avvakta en vecka så får vi se vad som händer.

            Niklas

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • May 2002
              • 309

              #7
              Gör som jag! Jag slängde skiten i soptunnan och
              köpte Eheim istället. Sedan dess har det varit tyst!
              Dessutom så startar Eheimfiltret alltid efter att strömmen varit bruten. Önskar jag bytt för längesen... :-)



              Kommentar

              • Johan1
                Användare
                • May 2002
                • 390

                #8
                Åk till en vanlig musik affär så köper du ljudisolerande plattor. Sedan klär du in utrymmet där pumpen står. Så har jag gjort och jag har både eheim pumpar och fluval. Du hör inte ett skit av pumpen efter detta.

                Johan Nilsson
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

                  #9
                  Hej,

                  jag köpte inte Eheim ytterfilter för att jag hade ca 1500:- att lägga ut på filter då. om jag hade köpt Eheim så hade det kostat mig över 2000:-

                  Jag vill inte trycka ned alla Eheim ägare, men jag tror att man kollar på priset en del.
                  Nästa ytterfilter som jag ska köpa blir förmodligen ett Eheim=)

                  Jag har sett ett Eheim ytterfilter som var intressant, det hade en doppvärmare i sig? verkade lovande=)

                  Jag har hört att man kan köpa Eheim i Tyskland mycket billigare än här i sverige? är det sant?

                  Istället för att lägga den tusenlappen extra på en Eheim så kan man lägga den på många andra fina grejer ex. fisk, växter, lysrör m.m...

                  Alla som har Eheim, jag emnar inte alls att era filter är sämre än Fluvals eller på något annat sätt, dom är säkerligen bättre, säger bara hur jag tänker just nu. kan bero på ålder oxå?

                  Många vänliga akvarie hälsningar Ola

                  ola lindeberg
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Torsten
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 647

                    #10
                    Jag resonerar som Ola! Lägger hellre mera pengar på flera saker än mycket på få.. =) Med tanke på hur ofta jag startar å stannar min pump så tycker jag att det är värt 2 minuters extra jobb en gång varannan månad istället för att köpa en mycket dyrare pump..

                    Fast hade jag pengarna så hade jag nog oxå köpt Eheim, likväl som jag hellre kört en Merca istället för skrothögen i garaget!! =))

                    /Torsten

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • April 2002
                      • 880

                      #11
                      2000:- för ett ytterfilter?
                      Det beror väl lite på vilken modell man väljer och var man köper den?
                      Vad kostar ett 2215 eller 2217 på http://www.aquaristic.net/ eller https://www.aquaristikshop.com/ inkl. frakt ?
                      Sedan behöver man filtermedia att fylla filtret med plus lite annat grejs också.

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

                        #12
                        Hej,

                        Det är 2329 jag menar, vad kostar frakten + vad tror ni filtermatrialet kostar?

                        Med andra ord så undrar jag vad allt kommer kosta till filtret står igång hemma hos mig?

                        Mvh Ola

                        ola lindeberg
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • Karon
                          Användare
                          • April 2002
                          • 880

                          #13
                          2329 går väl på ca. 2.200-2.300:-, men då är man ju bra många snäpp över Fluval 403.

                          Kommentar

                          • Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

                            #14
                            Hej,

                            Tjoflöjt=) det var en bit över ja hehe=) men är det värt det?

                            Mvh Ola

                            ola lindeberg
                            ola lindeberg

                            Kommentar

                            • Karon
                              Användare
                              • April 2002
                              • 880

                              #15
                              Om det är värt det, inte om du frågar mig.
                              Dock är det en fråga om hur man värderar dels att få intervallfunktionen samt att slippa ha doppvärmare i karet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...