Ciklidbladet & förslag hur NCS ökar medlemsantal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #91
    Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
    Jag ser egentligen ingen direkt konkurrens med artregister.
    Jag menar att folk sitter och skriver till artregistret istället för Ciklidbladet. Självklart är det en direkt konkurren om folks skrivtid. Artiklar skickas inte till mig utan till artregistret.

    Därmed inte sagt att detta inte kan publiceras i Ciklidbladet och det är just detta jag menar: Vi kan uttnyttja detta bättre genom att plocka ut bra beskrivningar och be författaren att bygga ut det till en artikel.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #92
      Ursprungligen postat av malawijanne
      jag har för mig att vi hade tillgång till cilklidårsboken, som är skriven av AD, stämmer det fortfarande att vi får använda oss av det materialet.Janne
      Det har du rätt i! Men gällde det sånt som inte var skrivet av Ad också?

      Vi kan publicera det Ad skriver i Cichlid News, men det är så mycket "först hette fisken så då den sa det med hänvisning till tänder och ben men sedan sa en annan nått annatmed hänvisning till ätteknik och färger. Nu har jag tittat på dem länge i sjön så jag tror att det är så här... och MASSOR av snygga bilder (Detta gäller alla artiklar i Cichlid News, inte bara Ads). Vi publicerar två Ad om året och då försöker jag välja ut två som har så lite sånt som möjligt då åtminstone jag tycker att textmässigt är de rätt ointressanta.

      Om någon mer än jag prenumererar på Cichlid News och uppskattar en artikel av Ad så tala om det för mig: Jag kommer välja den omedelbums så att någon annan än jag tar beslutet för en gångs skull!
      Senast redigerad av Ola Svensson; 24 April 2009, 12:09.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        #93
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Det har du rätt i! Men gällde det sånt som inte var skrivet av Ad också?

        Vi kan publicera det Ad skriver i Cichlid News, men det är så mycket "först hette fisken så då den sa det med hänvisning till tänder och ben men sedan sa en annan nått annatmed hänvisning till ätteknik och färger. Nu har jag tittat på dem länge i sjön så jag tror att det är så här... och MASSOR av snygga bilder (Detta gäller inte bara Ads artiklar i Cichlid News). Vi publicerar två Ad om året och då försöker jag välja ut två som har så lite sånt som möjligt då åtminstone jag tycker att textmässigt är de rätt ointressanta.

        Om någon mer än jag prenumererar på Cichlid News och uppskattar en artikel av Ad så tala om det för mig: Jag kommer välja den omedelbums så att någon annan än jag tar beslutet för en gångs skull!
        Nej jag menar cilklidårsboken som kom ut i 6 volymer två på engelska och 4 på svenska, jag satt och ögnade igenom dom rätt så snabt nu, och där fanns det en del roligt, självklart om bara cikliderJanne

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #94
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Nej jag menar cilklidårsboken som kom ut i 6 volymer två på engelska och 4 på svenska, jag satt och ögnade igenom dom rätt så snabt nu, och där fanns det en del roligt, självklart om bara cikliderJanne
          Ja, min första mening handlade om Ciklidårsboken!

          Frågan är om inte de flesta ciklidårsboksartiklarna av Ad redan publicerats i CB.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #95
            Jag måste också skriva lite om min karriär som artikelskrivare, eftersom du nämner att det är så få som skriver artiklar, och även det som Kjell skrev att det är så viktigt med respons till sina artiklar, och att det är lättare att skriva om man får positiv respons.
            Ja Roger Häggströms kommentar på min lilla artikel, det var bara, det var ju ingen större akademisk artikel.
            Jag mitt självförtroende fick sig en rejäl knäck, och ibland undrar jag om det inte finns spår utav det fortfarande, för jag drar mig fortfarande för att skriva artiklar,det vill säga jag har inte skrivit något sedan min första och enda till bladet.jag länkar in artikeln, så får ni se vilken grym artikelförfattare jag är.Janne



            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #96
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Ja, min första mening handlade om Ciklidårsboken!

              Frågan är om inte de flesta ciklidårsboksartiklarna av Ad redan publicerats i CB.
              Ja inte vet jag men jag tittade snabbt igenom vad det var för material i böckernerna.
              Så jag hade en liten ide varför inte ta dom vanligaste fiskarna som är med i böckerna, sedan spä på lite bilder från våra akvarium, och sedan förklara hur vi har odlat eller skött fisken, vilka fiskar man kan blanda den med.
              Här kommer förslag på lite förslag på fiskar som jag vet har odlats och att det finns många som har haft dom i sina baljor.
              Ciklidårsbok nr 1, Kilesa,Flameback och papilio.
              Ciklidårsbok nr 2, ventrali, furcifer, fire blue och taiwanred, hongie. salusi, fulliborni katale och nyeri.
              Ciklidårsbok nr 3, fryeri kontra ahli, crysonotus kontra azureus, daktari och elongatus.
              Ciklidårsboken nr 4 demasoni.
              Ciklidårsboken nr 5 pearlmutt.
              Ciklidårboken nr 6 .
              Ja det finns säkert fler uppslag.
              Sedan kan man kanske kontakta någon som har haft arten så kan han skriva ner sina erfarenheter.Janne

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #97
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Jag måste också skriva lite om min karriär som artikelskrivare, eftersom du nämner att det är så få som skriver artiklar, och även det som Kjell skrev att det är så viktigt med respons till sina artiklar, och att det är lättare att skriva om man får positiv respons.
                Ja Roger Häggströms kommentar på min lilla artikel, det var bara, det var ju ingen större akademisk artikel.
                Jag mitt självförtroende fick sig en rejäl knäck, och ibland undrar jag om det inte finns spår utav det fortfarande, för jag drar mig fortfarande för att skriva artiklar,det vill säga jag har inte skrivit något sedan min första och enda till bladet.jag länkar in artikeln, så får ni se vilken grym artikelförfattare jag är.Janne



                http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...Jan%20Carlsson
                "Fiskbeståndet; Ja, vad tror ni? Tanganyika så klart!"

                Ok, lite seriöst: Jag önskar DEFINITIVT mer artiklar av det här slaget!

                Det kommer definitivt bli två artiklar från din "hur bygger man en energisnål odling".

                Jag kan nog tänka mig att jag är lite för torr och mest skriver "tack" när jag får artiklar. Men jag får skriva här att jag är extremt tacksamt för allt jag får in och att artiklar aldrig är dåliga!

                Jag tror igen att ett problem är att artiklar som den här hade postats på forumet idag http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=8810&lopnr=6

                Vi (och då menar jag författare) måste sänka ribban och skicka in små korta betraktelser!
                Senast redigerad av Ola Svensson; 24 April 2009, 12:51.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #98
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  "Fiskbeståndet; Ja, vad tror ni? Tanganyika så klart!"

                  Ok, lite seriöst: Jag önskar DEFINITIVT mer artiklar av det här slaget!

                  Det kommer definitivt bli två artiklar från din "hur bygger man en energisnål odling".

                  Jag kan nog tänka mig att jag är lite för torr och mest skriver "tack" när jag får artiklar. Men jag får skriva hör att jag är extremt tacksamt för allt jag får in och att artiklar aldrig är dåliga!

                  Jag tror igen att ett problem är att artiklar som den här hade postats på forumet idag http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=8810&lopnr=6

                  Vi (och då menar jag författare) måste sänka ribban och skicka in små korta betraktelser!
                  Ha ha ha, det tror du Ola, jag hade mitt förråd fyllt med en massa baljor med framförallt malawi och tanganyika, men min balja inne i lägenheten var fylld med tanganyika, och det med äkthetsbevis att mina tropheus och petrochromis var vildfångade, ja tänk vad han kunde hitta på ArnoldJanne

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #99
                    Jag vill också göra ett "statement"

                    Det är inget som helst fel på materialet vi FÅR in. Det håller en extremt hög kvalitet! Fortsätt med detta! Problemet är materialet vi INTE får in. Sänk ribban! Ta upp kameran och skriv 1000 tecken om några bilder, eller skriv 1000 tecken så plockar jag fram bilderna.

                    Det här inlägget är 500 tecken inklussive mellanslag. Fyra bilder och 3000-6000 tecken är en artikel på 2 till 3 sidor!. 1000 tecken med bilder räcker för en kortare artikel!

                    Hur svårt kan det bli
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • May 2005
                      • 1554

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      1/ Det finns lika många ungdomar idag som håller på med akvariefisk och ciklider som tidigare, men NCS har väl egentligen aldrig egentligen varit en ungdomsförening.
                      2/ fattar inte riktigt vad du menar. NCS har aldrig haft sin bas i akvarieföreningarna så en nedgång där borde inte ha någon större betydelse för att NCS minskar.
                      3/ Inte fan måste du titta på alla TV-kanalar bara för att dom finns.
                      I Sverige finns det 2 större internetforum där det pratas ciklider - man väljer själv vad man vill läsa där.
                      4/ Trots att det diskuteras minimalt här så står det redan ut ur öronen på vissa.
                      Skrev ett inlägg här om att det imorgon kommer att diskuteras ett nytt lagförslag i den amerikanska kongressen om att i princip förbjuda alla fiskar (utom guldfiskar). Inte en enda här blev så intresserad så att man iddes kommentera - samma lagar kommer säkert till EU (diskuteras redan).
                      Men varför bry sig - miljöfrågorna står ju redan ut ur öronen

                      Då kan du få lite feedback på det. Jag ids inte läsa tråkigt seriöst jobbigt politiska saker som handlar om min hobby. Fiskar ska vara kul annars lägger jag ner(och det kanske är på gång ändå).

                      Sen om den rent allmänna biten med att rekrytera fler medlemmar så är det komplicerat. Men det behövs nog nå ut till en bredare publik. Ett tv-program vore ju drömmen, men hur man skulle kunna få nån att nappa på det är väl en gåta. Möjligen skulle det vara som någon del i ett socialt projekt typ att vi åkte runt på olika fritids och räddade deras lidande fiskar som finns på en del skolor.

                      Sen så är det väl den lite knepiga relationen mellan butiker och föreningar som är en klämsko. Har hört att butiker inte gärna annonserar för föreningar för att det finns en massa folk som skänker fisk i föreningarna och därmed sänker lönsamheten. Och de flesta nybörjare går till akvariebutiker och söker inte efter föreningar.

                      För egen del gick jag med i NCS via forumet så ibland funkar det dock
                      Senast redigerad av Olorin; 24 April 2009, 17:12.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Då kan du få lite feedback på det. Jag ids inte läsa tråkigt seriöst jobbigt politiska saker som handlar om min hobby. Fiskar ska vara kul annars lägger jag ner(och det kanske är på gång ändå).

                        Sen om den rent allmänna biten med att rekrytera fler medlemmar så är det komplicerat. Men det behövs nog nå ut till en bredare publik. Ett tv-program vore ju drömmen, men hur man skulle kunna få nån att nappa på det är väl en gåta. Möjligen skulle det vara som någon del i ett socialt projekt typ att vi åkte runt på olika fritids och räddade deras lidande fiskar som finns på en del skolor.

                        Sen så är det väl den lite knepiga relationen mellan butiker och föreningar som är en klämsko. Har hört att butiker inte gärna annonserar för föreningar för att det finns en massa folk som skänker fisk i föreningarna och därmed sänker lönsamheten. Och de flesta nybörjare går till akvariebutiker och söker inte efter föreningar.

                        För egen del gick jag med i NCS via forumet så ibland funkar det dock
                        Fan olorin, där tror jag att du slog huvudet på spiken.
                        Om jag är nybörjare så vill jag läsa om mina fiskar och hur jag ska göra för att sköta dom.
                        Jag vill inte läsa om någon utredning om att vi inte kanske kommer att ha fiskar senare. och heller att vi ska rädda en gammal skog eller att det finns trådar som handlar om runda saker eller en fototråd som man läger in förstorade gem med ett jättemakro.
                        Nej back to basic, se till att ha trådar om ciklider, akvarium och div tips hur man ska göra för att sköta sina fiskar, och självklart andra saker som är akvarierelaterade.
                        Det är behjärtansvärt med alla dessar trådar om miljö, earthhours men det tror jag inte våra nybörjare tycker är viktigt om man nu har börjat bli intresserad av ciklider.
                        Nej jag tror att vi har blivit för seriösa, vi ser inte skogen, för alla träd är som är i vägen.Janne

                        Kommentar

                        • Rickard
                          Användare
                          • April 2002
                          • 727

                          Jag tror att den bästa rekryteringsgrunden är butikerna. Kan vi inte trycka upp klistermärken med texten "Behöver du hjälp? Den finns på www.ciklid.org" och skicka ut till samtliga medlemmar för att sätta upp i olika butikerna.

                          Jag var insnöad på Haplisar från Malawi tidigare men tack vare ciklidbladet och forumet har jag nu ett SA-kar. Jag har oehört svårt att förstå att det bara skall vara ciklider i ciklidbladet då de flesta som har kar utanför MTV är blandade. Som ny inom SA har jag haft mer nytta av zoopet än ciklid för där finns folk med växter tetror malar mm som hör till SA. Däremot är seriositeten (nördheten) mycket högre här än på zoopet.

                          Jag är övertygad om att vi måste bredda ciklidbladet och kanske kalla det Fiskbladet med inriktning på ciklider .

                          Jag kan hålla med om att det är ibland lite väl proffisionellt på hemsidan men och andra sidan så kanske det skall vara vuxendagis på ciklid och "bara" dagis på zoopet.

                          Jag tror även att det är modesak med akvarium och det styr medlemsantalet i större del än ngt annat. Man kanske skall ta kontakt med inredningsmagasin för att få med artiklar på snygga kar och hur man gör inredningar till dom så vi slipper tavelkaren. Eller ta kontakt med TV4/5:an mm och få med ett akvarium i deras inredningsprogram där man får en hänvisning till NCS? Då styr vi modetrenden.

                          Kan vi trycka upp reklamblad på t.ex. victoriaciklider att lägga i butiker så folk vet att det finns fler fiskar än guppy?

                          Några tankar framför datorn (med en öl brevid) på fredagskvällen.
                          M.v.h.
                          Rickard

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            Ja det som du relaterar till. nu klipper jag ut bara ett stycke, parentes jag tycker att bara kopiera det som passar in för mina ändamål, det är ingen bra grej, men nu gör jag det.

                            citat,Jag kan hålla med om att det är ibland lite väl proffisionellt på hemsidan men och andra sidan så kanske det skall vara vuxendagis på ciklid och "bara" dagis på zoopet, citat slut.
                            Ja det tycker jag är en klockren kommentar, Zoopet är ett stort dagis för en massa som vill tjöta, ciklid,se är också ett stort dagis men vi är lite mer seriösa.
                            så det när Kjell nämde, att det finns mer folk som håller på med ciklider på zoopet, jo det kanske det finns, men på vilken nivå.
                            Så jag tror att bara vi fixerar på vad vi är duktiga på, det vill säga ciklider och hur man får dom att trivas så kommer snart den siffran att vända till våran fördel.Janne

                            Kommentar

                            • Rickard
                              Användare
                              • April 2002
                              • 727

                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Ja det som du relaterar till. nu klipper jag ut bara ett stycke, parentes jag tycker att bara kopiera det som passar in för mina ändamål, det är ingen bra grej, men nu gör jag det.

                              citat,Jag kan hålla med om att det är ibland lite väl proffisionellt på hemsidan men och andra sidan så kanske det skall vara vuxendagis på ciklid och "bara" dagis på zoopet, citat slut.
                              Ja det tycker jag är en klockren kommentar, Zoopet är ett stort dagis för en massa som vill tjöta, ciklid,se är också ett stort dagis men vi är lite mer seriösa.
                              så det när Kjell nämde, att det finns mer folk som håller på med ciklider på zoopet, jo det kanske det finns, men på vilken nivå.
                              Så jag tror att bara vi fixerar på vad vi är duktiga på, det vill säga ciklider och hur man får dom att trivas så kommer snart den siffran att vända till våran fördel.Janne
                              Saxa kan man

                              Jag håller INTE med dig i ditt resonemang ang. ciklidbladet jag tror att vi kan få både "vuxendagis" och bredd och därmed bli bra
                              M.v.h.
                              Rickard

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

                                Ja, jag är helt på Rickards linje. Kan man få det i room service och design Simon och Tomas att akvarium kan vara en del av läcker inredning så ökar intresset. Problemet är bara att de där programmen är köpta så för att komma in där måste nån hosta upp hundra lax. Jag vet för det har diskuterats på jobbet(byggrelaterade produkter) och alltid fallit på budgeten.

                                Sen är ju frågan om det är sant, min fru är inne på linjen att slabbet förstör skönheten.
                                Senast redigerad av Olorin; 24 April 2009, 20:54.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...