Ciklidbladet & förslag hur NCS ökar medlemsantal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    #61
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Är det någon som tror att nedgången beror på några artiklar för mycket av någon inriktning
    vissa ska gnälla om
    Malawi
    Sydamerika
    Krabbor
    förr hörde man att vissa gjorde reklam för dom arter man odlade
    eller för många översatta artiklar

    själv tror jag inte ett smack att detta förändrar medlemstalet

    en snygg tidning ger fler medlemmar (och det är den)

    problemen finns mycket djupare

    1. vi har inga juniorer, det är nya intressen för dom
    2. föreningarna är döende, alla blir ett år äldre varje år
    tyvärr är det nästan samma sak i NCS (jag gillar vår Styrelse)
    3. det finns för många forum inget är heligt
    4. Lite självinsikt om dötrista trådar (typ ett klick för skogen)
    hur många medlemmar tror ni att det skapas av att man klickar varje morgon o ska ropa det till hela världen

    Ett par saker man skulle kunna göra
    1. En bra portal som länkar alla forum (säkert ogenomförbart)
    2. Gör skötselråd på alla Ciklider som folk o Zooaffärer kan ta hem gratis
    finns ju nästan klara, med en klar reklamyta för vår hemsida
    3. hitta fler äldre medlemmar, för juniorerna lär det inte bli
    Ja, jag tycker fortfarande att jag inte är gammal, och jag är fortfarande duktig på att svara på frågor på forumet, till skillnad från dig, när svarade du på en fråga när det gäller fiskar? Sedan den tråden om att klicka för skogen, där är vi helt överens, lägg den på övrigt så att vi slipper se den på första sidan, det gynnar inte våran ciklidförening.Janne

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #62
      En annan sak som man kan göra
      ta kontakt med tillverkare av akvarium som ska till Sverige
      tex
      Aquael
      MP
      Juvel
      osv och säg att vi vill ge alla som köper ett akvarium en fin present i form av en fantastisk fin fisktidning som kan stoppas ned samtidigt under tillverkningen
      tidningar finns, annars erbjud skötselråd som självklart är gratis.
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 4128

        #63
        Tycker tidningen är en riktigt bra idé.

        Det hade varit kul om det var en samverkan mellan många föreningar och kunde betala sig genom sponsring.
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #64
          Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
          Tycker tidningen är en riktigt bra idé.

          Det hade varit kul om det var en samverkan mellan många föreningar och kunde betala sig genom sponsring.
          Det finns redan många tidningar 1-3 år gamla, men eftersom man gör en överupplaga som i stort sett inte kostar så mycket kan man ge bort ett antal hundra nya tidningar utan att det gör så mycket
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 4128

            #65
            Helt rätt + en A4 som berättar att det är ett provex... Lätt gjort.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

              #66
              Om någon är intresserad av att veta varför jag inte är medlem längre, så kan jag berätta det, vill du inte veta så sluta läsa NU!

              Till att börja med är jag nu helt akvarielös, men det kommer inte vara för evigt, det passade bara in i min livssituation just nu. Jag har tidigare varit lite kritisk mot NCS och då framförallt forumet tidigare, och det kanske är delvis därför jag inte betalat min medlemsavgift för 2009.

              1. Jag tycker inte om vändningen som forumet tagit, diskussioner har en tendens att snabbt tystas ner av de "högljudda" som alltid har rätt oavsett vad andra har för erfarenheter, och skulle någon ändå våga ha avvikande åsikter hängs personen ut som en idiot. Dessutom undrar jag vad som hänt med hobbyakvaristen, finns inte han/hon kvar längre? På något sjukt sätt blir man ingen riktig ciklidist om inte målet är att odla minst ett par arter, helst fler. Detta var faktiskt en av anledningarna att jag bestämde mig för att lägga ner helt för några månader sedan, jag kunde inta ha en enda fisk utan att jag kände mig tvungen att försöka odla på den, en del av skulden till detta bär utan tvekan NCS

              2. En period var forumet nästan ett renodlat "fotoforum", med fantastiska dikussioner om hur exklusiv kamera man skulle ha, och vad senaste objektivet kostade, detta fick mig att helt sluta att fota mina fiskar, eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att lägga så mycket pengar på en kamera.

              3. Tidningen är för professionell, detta kan låta som en motsägelse för alla gillar väl en glassig och "glossy" tidning. Men jag hävdar det kan vara avskräckande för de som kanske är sugna på att skriva en artikel, dels för att man omöjligt kan få fram den kvalitet på foton som krävs för att de numera väldigt kräsna läsarna skall bli nöjda. Dessutom tycker jag att det normalt sett är ganska tråkiga artiklar. Dykreportage från sjöarna har man ju sett ett och annat nu, de enda artiklar som intresserat mig på sistone är de som behandlat "icke ciklider", eller varit vetenskapliga artiklar från ex. Ad Konings.

              4. Jag känner inte att jag får något mervärde av att vara medlem, förutom tidningen då (se punkten ovan), jag pratar inte ekonomiskt nu, för det beror ju på hur mycket man handlar i medlemsbutikerna. Men det ger liksom inget extra att vara med, inget special på forumet eller något sådant utan det är samma för icke-medlemmar.

              5. Trots att det tagits upp tidigare tycker jag att det finns ett sorts "förakt" mot nykomlingar på forumet, inte att någon är elak eller så, men det är mycket "Sök på forumet så får du svar". Faktum är att tidningen inte är något som är livsviktigt för de eventuella nya medlemmar som kommer in i föreningen, utan forumet och hemsidan är mycket viktigare. Kan det kanske vara så att medelåldern i styrelsen är för hög för att locka nästa generation cklidister? Vet ni vad de unga vill ha ut av sin medlemsavgift?

              Jag efterlyser fler artiklar som behandlar artbildning och habitat, sedan är jag fortfarande, trots det jag skrev ovan, sjukligt intresserad av odlingsberättelser, en sammanfattning av odlingen av Chokladgurami skulle t.e.x vara mumma

              Detta var lite tankar från mig, en fd. medlem som kanske kommer tillbaks igen till 2010.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

                #67
                Jag tror själva forumet är en viktig faktor för att nya besökare skall vilja bli medlemmar. Det vill säga summan av forumet som sådant, jargong, om man hittar det man söker, vilken utveckling en tråd som en ny besökare skapat tar (ödmjuka och uttömmande svar eller som ibland, tjafs om helt annat), allt detta ger ett helhetsintryck.

                Malawijannes tråd om energisnål odling och automatiska vattenbytarlösningar är nog sådant som blivande medlemmar gärna läser om (jodå, har läst den med intresse), många besökare läser nog mycket och de finns här även fast de inte ger uttryck för det. Så att ta steget att börja ställa frågor och finna det här med NCS som nåt helt fantastiskt briljant som kräver medlemskap beror nog mycket på vilken ton vi tycker att vi har råd med på forumet.

                Själv tror jag inte att själva Ciklidbladets innehåll är nån avgörande faktor för vikande siffror.

                Mvh Jari

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #68
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  problemen finns mycket djupare
                  1. vi har inga juniorer, det är nya intressen för dom
                  2. föreningarna är döende, alla blir ett år äldre varje år
                  tyvärr är det nästan samma sak i NCS (jag gillar vår Styrelse)
                  3. det finns för många forum inget är heligt
                  4. Lite självinsikt om dötrista trådar (typ ett klick för skogen)
                  hur många medlemmar tror ni att det skapas av att man klickar varje morgon o ska ropa det till hela världen
                  1/ Jodå det finns massvis av ungdomar som har ciklider - men dom finns inte på ciklid.se
                  2/ NCS har väl aldrig egentligen haft sin bas i föreningaran
                  3/ Det finns nog färre forum i Sverige jämfört med andra länder
                  4/ Alla trådar måste inte vara kul - och tycker man att dom är dötrista är det ju himla enkelt att låta bli att titta på dom. Sedan är det ju trots allt att miljöfrågor i sig ligger i tiden - så om sådana frågor diskuterades mer här så skulle säkert fler bli intresserade

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #69
                    Ursprungligen postat av Bilbo
                    Om någon är intresserad av att veta varför jag inte är medlem längre, så kan jag berätta det, vill du inte veta så sluta läsa NU!

                    Till att börja med är jag nu helt akvarielös, men det kommer inte vara för evigt, det passade bara in i min livssituation just nu. Jag har tidigare varit lite kritisk mot NCS och då framförallt forumet tidigare, och det kanske är delvis därför jag inte betalat min medlemsavgift för 2009.

                    1. Jag tycker inte om vändningen som forumet tagit, diskussioner har en tendens att snabbt tystas ner av de "högljudda" som alltid har rätt oavsett vad andra har för erfarenheter, och skulle någon ändå våga ha avvikande åsikter hängs personen ut som en idiot. Dessutom undrar jag vad som hänt med hobbyakvaristen, finns inte han/hon kvar längre? På något sjukt sätt blir man ingen riktig ciklidist om inte målet är att odla minst ett par arter, helst fler. Detta var faktiskt en av anledningarna att jag bestämde mig för att lägga ner helt för några månader sedan, jag kunde inta ha en enda fisk utan att jag kände mig tvungen att försöka odla på den, en del av skulden till detta bär utan tvekan NCS

                    2. En period var forumet nästan ett renodlat "fotoforum", med fantastiska dikussioner om hur exklusiv kamera man skulle ha, och vad senaste objektivet kostade, detta fick mig att helt sluta att fota mina fiskar, eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att lägga så mycket pengar på en kamera.

                    3. Tidningen är för professionell, detta kan låta som en motsägelse för alla gillar väl en glassig och "glossy" tidning. Men jag hävdar det kan vara avskräckande för de som kanske är sugna på att skriva en artikel, dels för att man omöjligt kan få fram den kvalitet på foton som krävs för att de numera väldigt kräsna läsarna skall bli nöjda. Dessutom tycker jag att det normalt sett är ganska tråkiga artiklar. Dykreportage från sjöarna har man ju sett ett och annat nu, de enda artiklar som intresserat mig på sistone är de som behandlat "icke ciklider", eller varit vetenskapliga artiklar från ex. Ad Konings.

                    4. Jag känner inte att jag får något mervärde av att vara medlem, förutom tidningen då (se punkten ovan), jag pratar inte ekonomiskt nu, för det beror ju på hur mycket man handlar i medlemsbutikerna. Men det ger liksom inget extra att vara med, inget special på forumet eller något sådant utan det är samma för icke-medlemmar.

                    5. Trots att det tagits upp tidigare tycker jag att det finns ett sorts "förakt" mot nykomlingar på forumet, inte att någon är elak eller så, men det är mycket "Sök på forumet så får du svar". Faktum är att tidningen inte är något som är livsviktigt för de eventuella nya medlemmar som kommer in i föreningen, utan forumet och hemsidan är mycket viktigare. Kan det kanske vara så att medelåldern i styrelsen är för hög för att locka nästa generation cklidister? Vet ni vad de unga vill ha ut av sin medlemsavgift?

                    Jag efterlyser fler artiklar som behandlar artbildning och habitat, sedan är jag fortfarande, trots det jag skrev ovan, sjukligt intresserad av odlingsberättelser, en sammanfattning av odlingen av Chokladgurami skulle t.e.x vara mumma

                    Detta var lite tankar från mig, en fd. medlem som kanske kommer tillbaks igen till 2010.
                    Hej
                    jag svarar på 5.
                    dom frågor som berör mig tyvärr är alla frågor inte intressanta och eftersom det är min fritid känner jag att, jag gör det som är kul dvs inget tvång från min sida.
                    din fråga om foto
                    2. visst är det trist med att vissa skriver hur värdelös kamera du har men ska du köpa min så kostar den (sedan har dom annons på i deras ögon en mycket bättre)
                    i nästa ögonblick talar dom om vilket kap dom gjort
                    mitt svar detta kommer alldrig ta slut nästa gång är det bilar,hus,båt
                    försök att inte bry dig
                    fråga 4. mervärde
                    vad skulle du önska dig, samt vad kan du tillföra
                    ps
                    saknar dina inlägg
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #70
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      1/ Jodå det finns massvis av ungdomar som har ciklider - men dom finns inte på ciklid.se
                      2/ NCS har väl aldrig egentligen haft sin bas i föreningaran
                      3/ Det finns nog färre forum i Sverige jämfört med andra länder
                      4/ Alla trådar måste inte vara kul - och tycker man att dom är dötrista är det ju himla enkelt att låta bli att titta på dom. Sedan är det ju trots allt att miljöfrågor i sig ligger i tiden - så om sådana frågor diskuterades mer här så skulle säkert fler bli intresserade
                      1.Det är mycket färre ungdommar i Akvarieföreningar nu, gissar på en halvering på akvarieföreningar i Sverige dom senaste 20 åren och då blommar inte juniorer
                      2. jo i sin egen
                      3. likaväl finns fler än man orkar titta på
                      4. visst dom tristaste kan man inte låta bli, visst miljöfrågor är viktiga men ibland står det ut ur öronen (mörklägg världen)
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #71
                        Ursprungligen postat av Bilbo
                        På något sjukt sätt blir man ingen riktig ciklidist om inte målet är att odla minst ett par arter, helst fler. Detta var faktiskt en av anledningarna att jag bestämde mig för att lägga ner helt för några månader sedan, jag kunde inta ha en enda fisk utan att jag kände mig tvungen att försöka odla på den, en del av skulden till detta bär utan tvekan NCS

                        2. En period var forumet nästan ett renodlat "fotoforum", med fantastiska dikussioner om hur exklusiv kamera man skulle ha, och vad senaste objektivet kostade, detta fick mig att helt sluta att fota mina fiskar, eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att lägga så mycket pengar på en kamera.

                        3. Tidningen är för professionell, detta kan låta som en motsägelse för alla gillar väl en glassig och "glossy" tidning. Men jag hävdar det kan vara avskräckande för de som kanske är sugna på att skriva en artikel, dels för att man omöjligt kan få fram den kvalitet på foton som krävs för att de numera väldigt kräsna läsarna skall bli nöjda.
                        1/ Jag har inte odlat och dragit upp en fisk på åtminstone 10 år
                        2/ Allt har väl nyhetens behag, om det nu gäller en ny fantastisk fiskart, ett nytt revolutionerande filter, eller för den delen nya fotoförutsättningar med nya kamerasystem. Man kan då välja mellan att dras med och bli superfanatiker i "ämneet", eller nyfiket titta på och bara försöka hålla lite koll. De förstnämnda brukar ofta tröttna totalt efter en tid, medan de sistnämnda oftast hänger kvar
                        3/ Tror jag är helt fel - varje TIDIGARE nedgångsperiod har berott på att tidningen börjat bli riktigt dålig och då kommer heller inga artiklar in. På den tiden jag kom med i styrelsen så rasade medlemsantalet och CB var rätt kass, inga medlemsartiklar kom in etc. Då vände vi det med en utökad tidning, helt ny layout "profesionell" design etc. etc. Styrelsemedlemmarna fick då i början i uppgift att skriva artiklar eftersom inga medlemsartiklar kom in - men ganska snart efter den layoutmässiga uppryckningen så vände det och medlemsartiklar började ramla in.
                        Så jag köper inte alls argumentet att medlemmarna inte skriver för att tidningen är för bra - det funkar normalt faktiskt tvärtom.

                        Nedgången idag hänger dock inte på att CB är dålig, tvärtom så är den för tillfället mycket bra, jag tror det har andra orsaker.

                        Därför tycker JAG att det inte längre är roligt att skriva i CB:
                        Man får absolut ingen längre någon respons på en artikel i CB - det är bara en massa halleluja rop om hur himla bra tidningen är. Artiklarna som finns i den kommenteras nästan aldrig - tänk om man åtminstone blev sågad tvärs med rotknölarna för det man skrev. Nu möts man av kompakt likgiltighet och apropå rotknölarna så känns det som om man lika gärna kunde ha skrivit sin ariklel för en säck med potatis.
                        Det var fan imig oerhört mycket bättre förr - då diskuterades Ciklidbladet.

                        Jag skriver fortfarande lite i CB av "plikt", men hur tror ni det känns för en nykomlig som har kämpat länge med att få ihop en artikel, som går och väntar på tidningen dag efter dag, så ramlar den ner i brevlådan - man läser den och glädjs över vad man åstadkommit och är himla stolt. Man rusar in och kollar datorn vad som skrivs om artklen som man har kämpat så med - svaret är inget. Det går dag efter dag och inte en jäkla kommentar utan man möts bara av en kompakt likgiltighet. Hur jäkla kul tycker den personen det är att en gång till skriva en artikel i CB.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 April 2009, 23:15.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #72
                          Vart når tidskriften ut?

                          Till redan invigda medlemmar...

                          Finns det inget sätt att förmedla tidskriften till fler människor? Hur är det med Bibliotek? Intresse från dom? Skolor? För 300kr/år kanske det inte ses som så enormt dyrt för dessa instanser att få ta del av tidskrift som både beskriver hobbyn men även en hel del natur och information om olika platser i världen som kan vara berikande för många.

                          Borde inte detta vara något som föreningen kan försöka bredda medlemsskaran och intresset för hobbyn? Hur är det med Zoobutiker...har de extra exemplar att ha ute i butiken eller är detta exemplar som ligger inne på fikarummet?

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

                            #73
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Vart når tidskriften ut?

                            Till redan invigda medlemmar...

                            Finns det inget sätt att förmedla tidskriften till fler människor? Hur är det med Bibliotek? Intresse från dom? Skolor? För 300kr/år kanske det inte ses som så enormt dyrt för dessa instanser att få ta del av tidskrift som både beskriver hobbyn men även en hel del natur och information om olika platser i världen som kan vara berikande för många.

                            Borde inte detta vara något som föreningen kan försöka bredda medlemsskaran och intresset för hobbyn? Hur är det med Zoobutiker...har de extra exemplar att ha ute i butiken eller är detta exemplar som ligger inne på fikarummet?
                            Det är bra
                            Ett utskick till alla bibliotek gratis (finns bibliotek fortfarande)
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #74
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              1.Det är mycket färre ungdommar i Akvarieföreningar nu, gissar på en halvering på akvarieföreningar i Sverige dom senaste 20 åren och då blommar inte juniorer
                              2. jo i sin egen
                              3. likaväl finns fler än man orkar titta på
                              4. visst dom tristaste kan man inte låta bli, visst miljöfrågor är viktiga men ibland står det ut ur öronen (mörklägg världen)
                              1/ Det finns lika många ungdomar idag som håller på med akvariefisk och ciklider som tidigare, men NCS har väl egentligen aldrig egentligen varit en ungdomsförening.
                              2/ fattar inte riktigt vad du menar. NCS har aldrig haft sin bas i akvarieföreningarna så en nedgång där borde inte ha någon större betydelse för att NCS minskar.
                              3/ Inte fan måste du titta på alla TV-kanalar bara för att dom finns.
                              I Sverige finns det 2 större internetforum där det pratas ciklider - man väljer själv vad man vill läsa där.
                              4/ Trots att det diskuteras minimalt här så står det redan ut ur öronen på vissa.
                              Skrev ett inlägg här om att det imorgon kommer att diskuteras ett nytt lagförslag i den amerikanska kongressen om att i princip förbjuda alla fiskar (utom guldfiskar). Inte en enda här blev så intresserad så att man iddes kommentera - samma lagar kommer säkert till EU (diskuteras redan).
                              Men varför bry sig - miljöfrågorna står ju redan ut ur öronen

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

                                #75
                                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Det är bra
                                Ett utskick till alla bibliotek gratis (finns bibliotek fortfarande)
                                Det sa jag inte...jag skrev att 300kr/år kanske inte var så mycket för dom. Ja Bibliotek finns och ungdomar besöker dom faktiskt. Skolor tar studenter dit och många utlänningar lär sig svenska där. Det finns en hel del människor som kanske skulle finna det roligt att läsa en tidskrift om ciklider likväl som en tidskrift om stickning, heminredning m m...

                                Skolor skulle kunna ladda ned i pdf format så fler kan läsa av skolans ungdomar.

                                NCS kan söka bidrag för detta arrangemang...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...