Ciklidbladet & förslag hur NCS ökar medlemsantal
Kollaps
X
-
-
Ja Kaj, jag håller med om att det är alldeles för lite på focus på sjöciklider, och det har varit en trend i bladet dom senaste åren, att det blir mindre och mindre sjöciklider.
Och därför tror jag att många medlemmar lämnar oss, jag ser ju här på detta forumet att det blir mindre och mindre ciklider, ju fler med andra intresse än ciklider kommer till vårat forum, och det gör ju sitt till att fixering på ciklider avtar.
Jag lägger in lite stadgar för vad våran förening står för.Janne
En parentes, står det något om krabbor där
§ 2 Föreningens ändamål Föreningen har till ändamål att:
främja intresset för ciklider inom akvariehobbyn i de nordiska länderna
underlätta kontakt och verka för ett gott kamratskap mellan föreningens medlemmar genom till exempel tidningsutgivning, webbsida och stödjande av lokala grupper
stödja internationellt samarbete inom föreningens intresseområde
främja ett allsidigt utbud av ciklider på den nordiska marknaden genom exempelvis stimulerande av inhemsk seriös odling och prisvärd sund import
stödja bevarandet av utrotningshotade ciklidarter och deras habitat
Jag har ju svårt o se varför en bredare tidning/forum skulle gå emot den stadgan. Jag tror heller inte att det minskade intresset för sjöciklider har med breddningen av tidningen ogöra utan är mer inne på Crenicihlas linje. Det jag hör av ickemedlemmar är just att detta forum är för smalt o för sjöinriktat.
Och att man inte skulle kunna hitta kunskap inom andra fiskhobbyföreningar som inte skulle kunna gynna ciklidhobbyn det får du mig aldrig o tro.
Detta oavsett om krabbor är nämda i stadgarna eller inte
såg nu att det var två liknande trådar och att mina inlägg nog borde varit där istället. för min del är detokoflytta dem. http://www.ciklid.org/forum/showthre...t=60696&page=3Senast redigerad av kaj.p; 22 April 2009, 14:56.Kommentar
-
Omslaget med krabban tycker jag är det näst bästa än så länge, det bästa tycker jag fortfarande detta är: http://www.ciklid.org/forum/showpost...18&postcount=1
Diskussionen om vad det ska vara för typ av artiklar är tämligen meningslös. Eftersom det är en medlemstidning så styrs innehållet av vad medlemmarna skickar in. Redaktören kan inte påverka mer än att krydda med en och annan "icke-medlemsartikel".
Att det kommit in dåligt med artiklar om sjöciklider tror jag främst beror på att det inte är så mycket nyheter därifrån längre. Nyheterna idag kommer främst från Västafrika och Sydamerika.
Jag tror liksom Kjell (och Ola) att en breddning av innehållet är nödvändig. Om innehållet skulle begränsas till enbart ciklidartiklar så skulle vi tappa ännu fler medlemmar och de ekonomiska förutsättningarna för en medlemstidning försvinna. Givetvis ska tyngdpunkten ligga på ciklider men det måste också finnas utrymme för artiklar om teknik, allmänakvaristik, växter, inredning, foder, samt andra fiskar och vattendjur, mm.
Jag skulle t ex väldigt gärna se en artikel om västafrikanska killis där man får lite information om vilka som passar tillsammans med VA ciklider.Kommentar
-
Vad sägs om att slå ihop denna tråden med rädda våra stipendier, eftersom de innehåller samma diskussionerMVH
KristoferKommentar
-
Kopierade mitt inlägg från rädda våra stipendier tråden
Jag förstår inte varför inriktningen på sjöciklider och antalet artiklar om sjöciklider skulle behöva utökas, det är ju bevisligen så att det finns så många fler ställen och länder det finns vackra ciklider än i Malawi, Tanganyika och Viktoria sjön....
Om jag inte missupfattat det hela så väljer många SA intresserade tex. Zoopet före NCS vilket i sig är väldigt konstig om deras huvudintresse är Apistogramma eller andra dvärgciklider från SA.
Föreninge måste verkligen bredda sig och försöka nå alla ciklid intresserad oavsett vilken världsdel deras fiskar kommer ifrån.
Jag vet själv när jag blev medlem på forumet och tyckte att infformationen om Sydamerikanska fiskar var mycket dålig jämfört med malawi och tanganyika, svaret jag fick när man frågade vart man hittade likasinnade var på Zoopet och där ville inte jag bli medlemm eftersom de var för mycket info om icke ciklider.
Vi måste helt enkelt visa att kunskapen om andra fiskar finns här även om huvudinriktningen är CIKLIDER
Dessutom så tycker jag att man gott kan fundera över om det inte vore aktuellt att ha med åtminstonne 1 artikel per CB som handlar om någon annan fiskart än ciklider, men som givetvis skrivs om för att den funkar mycket bra i ett ciklidkar.
Många SA och säker även västafrika intresserade kör inga renodlade ciklid akvarier utan vill kunna finna info om hur de får ett snyggt kar biotopriktigt eller världsdels riktigt och vilka arter som passar med varandra.
Det tror jag defenitivt skulle bredda föreningens medlemsantal och framför allt även kunna locka medlemmar som inte valt att bli medlem annars.MVH
KristoferKommentar
-
-
Haha.. ja vi kan ju givetvis döpa om tråden till nått som innehåller cb och föreningsjobb eller liknandeMVH
KristoferKommentar
-
Har nu slagit ihop trådarnaoch satt en ny rubrik. Låt nu de konstruktiva diksussionerna fortsätta.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
Omslaget med krabban tycker jag är det näst bästa än så länge, det bästa tycker jag fortfarande detta är: http://www.ciklid.org/forum/showpost...18&postcount=1
Diskussionen om vad det ska vara för typ av artiklar är tämligen meningslös. Eftersom det är en medlemstidning så styrs innehållet av vad medlemmarna skickar in. Redaktören kan inte påverka mer än att krydda med en och annan "icke-medlemsartikel".
Att det kommit in dåligt med artiklar om sjöciklider tror jag främst beror på att det inte är så mycket nyheter därifrån längre. Nyheterna idag kommer främst från Västafrika och Sydamerika.
Jag tror liksom Kjell (och Ola) att en breddning av innehållet är nödvändig. Om innehållet skulle begränsas till enbart ciklidartiklar så skulle vi tappa ännu fler medlemmar och de ekonomiska förutsättningarna för en medlemstidning försvinna. Givetvis ska tyngdpunkten ligga på ciklider men det måste också finnas utrymme för artiklar om teknik, allmänakvaristik, växter, inredning, foder, samt andra fiskar och vattendjur, mm.
Jag skulle t ex väldigt gärna se en artikel om västafrikanska killis där man får lite information om vilka som passar tillsammans med VA ciklider.
Ja jag har ju tagit upp lite kritik några gånger innan, till våran styrelse, och det är alltid samma folk som svarar, sitter dom inte i styrelsen så har dom suttit där förut.
Ja, det kanske är så att jag är den enda som vågar stå upp, för vissa saker som jag tycker är fel.
Eller är det så, att ni i styrelsen har 100 % rätt, och då finns det ju ingen anledning för någon att lägga in något inlägg, därav blir ju kontentan att det inte blir några andra inlägg som tycker annorlunda.JanneKommentar
-
På 90-talet när CB hade en tydlig tyngdpunkt mot sjöcikliderna så blev det början till en nedåtgående trend för föreningen. Tidningen kallades av vissa för Malawi-/Tanganyikabladet, med all rätt. Den stämpeln tog lång tid att tvätta bort och jag hör fotfarande det felaktiga påståendet att det bara är Malawi-/Tanganyikaartiklar i Ciklidbladet, och att de därför inte är intresserade. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med medlemmar som har det specialintresset för att det ska fungera att köra en så smal inriktning.
Ju bredare innehåll tidningen har ju större intresseunderlag får den. Sen hände det mycket mer på Malawi-/Tanganyikafronten under 90-talet med ständigt nyfunna arter och nya importer. Idag har det stagnerat och nyheterna idag begränsas till att det ibland kommer någon ny odlingsform, eller att någon ciklid som redan finns i våra akvarier beskrivs vetenskapligt.
Sen har Ciklidbladet innehållit så många sidor de senaste åren att det ena inte behövt utesluta det andra.
Under min tid som redaktör kom det in väldigt lite artiklar om sjöcikliderna. För att kompensera det togs det in artiklar av Ad Konings och utbytesartikar från utländska föreningstidningar.
Jag tog mig friheten att svara även om jag är "diskad" från att besvara dina frågor genom att ha suttit i styrelsen .Kommentar
-
Jag lägger in lite stadgar för vad våran förening står för.
§ 2 Föreningens ändamål Föreningen har till ändamål att:
främja intresset för ciklider inom akvariehobbyn i de nordiska länderna
underlätta kontakt och verka för ett gott kamratskap mellan föreningens medlemmar genom till exempel tidningsutgivning, webbsida och stödjande av lokala grupper
stödja internationellt samarbete inom föreningens intresseområde
främja ett allsidigt utbud av ciklider på den nordiska marknaden genom exempelvis stimulerande av inhemsk seriös odling och prisvärd sund import
stödja bevarandet av utrotningshotade ciklidarter och deras habitatKommentar
-
På 90-talet när CB hade en tydlig tyngdpunkt mot sjöcikliderna så blev det början till en nedåtgående trend för föreningen. Tidningen kallades av vissa för Malawi-/Tanganyikabladet, med all rätt. Den stämpeln tog lång tid att tvätta bort och jag hör fotfarande det felaktiga påståendet att det bara är Malawi-/Tanganyikaartiklar i Ciklidbladet, och att de därför inte är intresserade. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med medlemmar som har det specialintresset för att det ska fungera att köra en så smal inriktning.
Ja det var ett påstående, som jag tycker, att det har du inte det blekaste aning om, det kan ju vara så att dom med sina så kallade naturliga biotoper i sina baljor, typ Sa eller Ca , dom kanske är lite mer vana att utrycka sig i skrift, ja det finns säkert många andra förklaringar varför.
Sen att det gick ner med intresset kan finnas olika förklaringar.
Men att skylla på att det var för mycket sjöciklider i blaskan, nej Micke det var ett slag under bältet.JanneKommentar
-
Jag tycker det enbart är positivt om ciklidbladet ibland också har artiklar om andra spännande fiskar och växter. Det är bara nyttigt för oss ciklidnördar att få läsa om andra saker än ciklider, att öka den akvaristiska allmänbildningen kan aldrig vara fel.
Jag har bara varit medlem sedan 2006, men jag hade varit medlem långt tidigare om inte NCS varit så sjukt fixerade vid MTV-firrar som dom var under 80 och 90-talet.
Angående dom omtalade omslagen så tycker jag att dom är kanonsnygga båda 2Kommentar
-
Jag har inget emot alls att CB gör vissa sidospår utanför ciklidvärlden för att berika tidskriftens bredd. Det enda som är av vikt för mig är att den absoluta övervikten ägnas till ciklidrelaterade avdelningar.Kommentar
-
Är det någon som tror att nedgången beror på några artiklar för mycket av någon inriktning
vissa ska gnälla om
Malawi
Sydamerika
Krabbor
förr hörde man att vissa gjorde reklam för dom arter man odlade
eller för många översatta artiklar
själv tror jag inte ett smack att detta förändrar medlemstalet
en snygg tidning ger fler medlemmar (och det är den)
problemen finns mycket djupare
1. vi har inga juniorer, det är nya intressen för dom
2. föreningarna är döende, alla blir ett år äldre varje år
tyvärr är det nästan samma sak i NCS (jag gillar vår Styrelse)
3. det finns för många forum inget är heligt
4. Lite självinsikt om dötrista trådar (typ ett klick för skogen)
hur många medlemmar tror ni att det skapas av att man klickar varje morgon o ska ropa det till hela världen
Ett par saker man skulle kunna göra
1. En bra portal som länkar alla forum (säkert ogenomförbart)
2. Gör skötselråd på alla Ciklider som folk o Zooaffärer kan ta hem gratis
finns ju nästan klara, med en klar reklamyta för vår hemsida
3. hitta fler äldre medlemmar, för juniorerna lär det inte bliSenast redigerad av cf.akvarielagret; 22 April 2009, 21:37.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
Kommentar