Ciklidbladet & förslag hur NCS ökar medlemsantal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

    #31
    Ursprungligen postat av Niklas Olsson
    Magnus lämnade ut en del blad till handlare på vägen till GCG:s möte förra tisdan så det ligger en del där iaf.
    Ahh!

    Då kanske han redan lämnat till den butik jag hade i åtanke, jag får fråga honom helt enkelt...
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #32
      Ursprungligen postat av Mikael W
      3 050 kr.
      Nu vet jag inte exakt vad marginalkostnaderna är för en ny sen medlemm, men det räcker med att 20-30 personer betalade som inte skulle gjort det för att detta ska gå med vinst. Om de dessutom förnyar så krävs det ännu färre. Att skicka brev med "Du har inte betalt medlemsavgiften" visade sig i år vara extremt effektivt och dessutom uppskattat! En ren vinst! Ekonomi i marknadsföring är knepig...
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Så orsaken till att vi har MER medlemmar i april 2009 än december 2008 är att vi hade en krabba på omslaget???

        Jag tycker att din kritik av krabbomslaget är helt obegriplig Janne. Jag måste bara säga det. Ingen annan har klagat men en hel del har uttryckt gillande.
        Ja, men jag tycker att det ska var en ciklid på varje omslag, inte krabbor båtar eller naturbilder. För att det är den största reklam vi gör för våran lilla förening det är våra ciklid blad som bara kommer ut 4 gånger per år.
        Och visst är det effektivt, när man tex kommer till nol ciklidhobby, så har han alltid ett blad liggande på disken, ser då folk att det är en cikld på framsidan så kanske han bläddrar i det, för han gillar ju ciklider, men dämot om han ser en krabba, nej då tror inte jag att det blir lika många som tar upp bladet och bläddrar i det. Nu kanske du förstår min kritik bättre Ola.Janne

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #34
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Ja, men jag tycker att det ska var en ciklid på varje omslag, inte krabbor båtar eller naturbilder. För att det är den största reklam vi gör för våran lilla förening det är våra ciklid blad som bara kommer ut 4 gånger per år.
          Och visst är det effektivt, när man tex kommer till nol ciklidhobby, så har han alltid ett blad liggande på disken, ser då folk att det är en cikld på framsidan så kanske han bläddrar i det, för han gillar ju ciklider, men dämot om han ser en krabba, nej då tror inte jag att det blir lika många som tar upp bladet och bläddrar i det. Nu kanske du förstår min kritik bättre Ola.Janne
          Nu förstår jag äntligen vad du menar men jag är fullständigt övertygad om att du har fel.

          En orsak är att detta främst gäller Nol och det andra är att jag snarare tror att folk tänker "vad gör en krabba på omslaget?" och sedan upptäckar att "jasså det är ett dykreportage från Malawisjön och det finns alltså krabbor där! Ballt!". Sedan så har affärerna som exponerar Ciklidbladet flera nummer än ett. En annan aspekt är att långt från alla medlemmar (och framförallt potentiella medlemmar!) inte endast är intresserade av ciklider utan även av de organismer som finns tillsammans med ciklider.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #35
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja, men jag tycker att det ska var en ciklid på varje omslag, inte krabbor båtar eller naturbilder. För att det är den största reklam vi gör för våran lilla förening det är våra ciklid blad som bara kommer ut 4 gånger per år.
            Och visst är det effektivt, när man tex kommer till nol ciklidhobby, så har han alltid ett blad liggande på disken, ser då folk att det är en cikld på framsidan så kanske han bläddrar i det, för han gillar ju ciklider, men dämot om han ser en krabba, nej då tror inte jag att det blir lika många som tar upp bladet och bläddrar i det. Nu kanske du förstår min kritik bättre Ola.Janne
            Det är väldigt bra att Ciklidbladet diskuteras och kritiseras - det görs alldeles för lite på detta forum. Här handlar det mest on "halleluja-skriverier" för hur bra Ciklidbladet är.

            Att antalet medlemmar skulle minska, eller att Ciklidbladet skulle bli sämre för att det är en krabba på omslaget menar jag dock är helt fel. Om NCS och Ciklidbladet endast skulle vända sig "rättroende ciklidnördar" så skulle det inte finnas många medlemmer i NCS. Det funkade kanske för 20 år sedan, men definitivt inte idag.
            Krabbfotot var ett kanonbra omslag - mer sånt.

            Kommentar

            • Markus_A
              Användare
              • December 2005
              • 418

              #36
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              En annan aspekt är att långt från alla medlemmar (och framförallt potentiella medlemmar!) inte endast är intresserade av ciklider utan även av de organismer som finns tillsammans med ciklider.
              Det tror jag med! Krabbor, alger och annat udda från Rift Lake sjöarna är ju ganska svåra att få tag i och när de väl kommer in brukar de (väl?) vara väldigt eftertraktade. Jag fick åka till Danmark för att köpa min malawi-krabba.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #37
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Nu förstår jag äntligen vad du menar men jag är fullständigt övertygad om att du har fel.

                En orsak är att detta främst gäller Nol och det andra är att jag snarare tror att folk tänker "vad gör en krabba på omslaget?" och sedan upptäckar att "jasså det är ett dykreportage från Malawisjön och det finns alltså krabbor där! Ballt!". Sedan så har affärerna som exponerar Ciklidbladet flera nummer än ett. En annan aspekt är att långt från alla medlemmar (och framförallt potentiella medlemmar!) inte endast är intresserade av ciklider utan även av de organismer som finns tillsammans med ciklider.
                Ja jag är utav en annan uppfattning, det var ju det som var vitsen från början när Yngve Skoglund och några startade våran specialförening för ciklider.
                Sedan att vi har lyckats bättre än dom andra större föreningarna det beror på att vi har hållt till vårat smala ämne som ciklider är, plus att vi har haft duktiga redaktörer och har fortfarande plus att vi har haft duktigt folk runt om.
                Så jag tycker att vi ska gå tillbaka till att fixera mer på ciklider än att fixera på krabbor eller div räkor och annat som jag tycker, inte hör hemma i en ciklidblaska, då tror jag att vi kan få upp medlemsantalet igen.
                Ja tänk när till och med en ciklididiot som jag, har tyckt att bladet har för lite av sådana saker som jag är intresserad utav, så att jag har tänkt tanken att gå ur.Och har jag tänkt tanken, så finns det säkert en massa andra mindre intresserade som har gått ut.
                Ja tyvärr så brukar jag aldrig vara kritiskt mot bladet, men nu kändes som att jag var tvungen att skriva det.
                Ja det är min ståndpunkt, och så tycker jag, och självklart så kan jag ha fel.Janne

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

                  #38
                  Jag tror nog tvärtemot Malawianne. Dvs en Malawikrabba på framsidan kan öka intresset för medlemskap. Därmed inte sagt att fokus inte skall vara på ciklider, men om man tar de sista åren så upplever iallfall jag ett minskat intresse för sjöciklider. Och det kan ju också vara en förklaring till medlems nedgången. En bredare tidning lockar givetvis en bredare läsarkrets och förutsättningarna för att vinna tillbaka gamla och vinna nya medlemmar torde öka därefter. Har man sedan rätt balans kanske man kan på upp intresset för sjöciklider igen. Sedan även om jag själv är inbiten ciklidist så läser jag med nöje det mesta jag kommer över Maltidningen, killibladet och senast gyppybladet
                  Och den som tror att man inte kan hämta både nyheter/ideer o inspiration till sin egna ciklidvärld ur dessa har nog ett o annat kvar o lära.
                  Så jag tycker nog både NCS o Ciklidbladet är på rätt väg.
                  Tycker sedan att styrelsen sköter stipendierna pårätt sätt och att de skall vara finasierade avmedlemsavgiften såvida man inte kan hitta någon sponsor.
                  Senast redigerad av kaj.p; 22 April 2009, 11:24.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #39
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja jag är utav en annan uppfattning, det var ju det som var vitsen från början när Yngve Skoglund och några startade våran specialförening för ciklider.
                    Så var det för 40 år sedan, men knappast idag.

                    För att vara lite elak så är Sveriges största ciklidforum idag Zoopet (där finns 18% fler ciklidtrådar än här på ciklid) och anledningen till det är helt enkelt att de som är ciklidintresserade även är intresserade av annat än ciklider.

                    Så såväl NCS som ciklid.se skulle bara må väl av att bredda perspektiven ytterligare.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

                      #40
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Jag tror nog tvärtemot Malawianne. Dvs en Malawikrabba på framsidan kan öka intresset för medlemskap. Därmed inte sagt att fokus inte skall vara på ciklider, men om man tar de sista åren så upplever iallfall jag ett minskat intresse för sjöciklider. Och det kan ju också vara en förklaring till medlems nedgången. En bredare tidning lockar givetvis en bredare läsarkrets och förutsättningarna för att vinna tillbaka gamla och vinna nya medlemmar torde öka därefter. Har man sedan rätt balans kanske man kan på upp intresset för sjöciklider igen. Sedan även om jag själv är inbiten ciklidist så läser jag med nöje det mesta jag kommer över Maltidningen, killibladet och senast gyppybladet
                      Och den som tror att man inte kan hämta både nyheter/ideer o inspiration till sin egna ciklidvärld ur dessa har nog ett o annat kvar o lära.
                      Så jag tycker nog både NCS o Ciklidbladet är på rätt väg.
                      Tycker sedan att styrelsen sköter stipendierna pårätt sätt och att de skall vara finasierade avmedlemsavgiften såvida man inte kan hitta någon sponsor.
                      Ja Kaj, jag håller med om att det är alldeles för lite på focus på sjöciklider, och det har varit en trend i bladet dom senaste åren, att det blir mindre och mindre sjöciklider.
                      Och därför tror jag att många medlemmar lämnar oss, jag ser ju här på detta forumet att det blir mindre och mindre ciklider, ju fler med andra intresse än ciklider kommer till vårat forum, och det gör ju sitt till att fixering på ciklider avtar.
                      Jag lägger in lite stadgar för vad våran förening står för.Janne
                      En parentes, står det något om krabbor där




                      § 2 Föreningens ändamål Föreningen har till ändamål att:

                      främja intresset för ciklider inom akvariehobbyn i de nordiska länderna
                      underlätta kontakt och verka för ett gott kamratskap mellan föreningens medlemmar genom till exempel tidningsutgivning, webbsida och stödjande av lokala grupper
                      stödja internationellt samarbete inom föreningens intresseområde
                      främja ett allsidigt utbud av ciklider på den nordiska marknaden genom exempelvis stimulerande av inhemsk seriös odling och prisvärd sund import
                      stödja bevarandet av utrotningshotade ciklidarter och deras habitat
                      Senast redigerad av malawijanne; 22 April 2009, 11:56.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #41
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja Kaj, jag håller med om att det är alldeles för lite på focus på sjöciklider, och det har varit en trend i bladet dom senaste åren, att det blir mindre och mindre sjöciklider.
                        Nu är jag inte övertygad om att du har rätt, men för tillfället är det enormt segt att få in artiklar från framförallt Malawisjön!

                        Tidningens innehåll speglar vad medlemmarna skriver. Det är inget redaktionellt beslut förutom vad som översätts. Så visst, Antons artikelserie tar jag på mig "skulden" för.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #42
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Så jag tycker att vi ska gå tillbaka till att fixera mer på ciklider än att fixera på krabbor eller div räkor och annat som jag tycker, inte hör hemma i en ciklidblaska, då tror jag att vi kan få upp medlemsantalet igen.
                          Janne, vi ÄR fokucerade på ciklider. Extremt fokucerade till och med. Jag förstår inte hur du kan uppfatta det på annat sätt. Det har endast varit TVÅ artiklar under min tid som redaktör som inte varit ciklidrelaterade (räkor och bladfisk). Jag räknar växter som vattenrenare och äppelsnäckor som rengörare i yngelkaret som direkt ciklidrelaterade även om den förra kanske inte tilltallar de som endast håller malawi och tanganyika. Eller tycker du illa om Sydamerikaartiklar för att det smyger in någon bild på en mal eller tetra? Vi måste kunna skriva om ciklidernas naturliga miljö. Jag hoppas kunna få in en artikel om malawisjöns ickeciklider. Är du mot detta? Min "plan" är att ha en "utblick" i vartannat nummer (gärna korta artiklar), men det kommer jag inte lyckas hålla, då nästa nummer är helt ciklid- och filterfokucerat.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Byttorp
                            Användare
                            • November 2003
                            • 1585

                            #43
                            Ursprungligen postat av Crenicichla
                            Ahh!

                            Då kanske han redan lämnat till den butik jag hade i åtanke, jag får fråga honom helt enkelt...
                            Borås Zoologiska har redan fått ett drygt 50 tal tidningar samt inbetalningsinfo klistrad på varje tidning

                            Som ett inlägg i debatten så tycker jag inte minst att det vore ett bra stöd ifall alla som är på ciklid.se också var medlemmar i NCS ( för egen del så förefaller det som en självklarhet men...alla är kanske inte lika...)

                            Sen finns det ju inte heller nått som hindrar spontaninbetalningar till fonden när som helst under året. Det ligger ett par diplom som skall skickas ut till de senast betalande.

                            Janne som svar på din fråga så har jag inget exakt svar på hur mycket som NCS bidrog med av de 50 lappar som vi självmant valde att skicka vidare till fonden men om jag uppskattar så rörde det sig kanske om dryga 4000 kr enbart den vägen...( vi satte ju även över 50 kronor för alla som valde att betala 2009 års medlemsskap fram tom november 200.
                            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                            Ordförande GCG

                            Kommentar

                            • Crenicichla
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1055

                              #44
                              Jag förstår inte varför inriktningen på sjöciklider och antalet artiklar om sjöciklider skulle behöva utökas, det är ju bevisligen så att det finns så många fler ställen och länder det finns vackra ciklider än i Malawi, Tanganyika och Viktoria sjön....
                              Om jag inte missupfattat det hela så väljer många SA intresserade tex. Zoopet före NCS vilket i sig är väldigt konstig om deras huvudintresse är Apistogramma eller andra dvärgciklider från SA.
                              Föreninge måste verkligen bredda sig och försöka nå alla ciklid intresserad oavsett vilken världsdel deras fiskar kommer ifrån.
                              Jag vet själv när jag blev medlem på forumet och tyckte att infformationen om Sydamerikanska fiskar var mycket dålig jämfört med malawi och tanganyika, svaret jag fick när man frågade vart man hittade likasinnade var på Zoopet och där ville inte jag bli medlemm eftersom de var för mycket info om icke ciklider.
                              Vi måste helt enkelt visa att kunskapen om andra fiskar finns här även om huvudinriktningen är CIKLIDER

                              Dessutom så tycker jag att man gott kan fundera över om det inte vore aktuellt att ha med åtminstonne 1 artikel per CB som handlar om någon annan fiskart än ciklider, men som givetvis skrivs om för att den funkar mycket bra i ett ciklidkar.
                              Många SA och säker även västafrika intresserade kör inga renodlade ciklid akvarier utan vill kunna finna info om hur de får ett snyggt kar biotopriktigt eller världsdels riktigt och vilka arter som passar med varandra.

                              Det tror jag defenitivt skulle bredda föreningens medlemsantal och framför allt även kunna locka medlemmar som inte valt att bli medlem annars.
                              MVH

                              Kristofer

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

                                #45
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Janne, vi ÄR fokucerade på ciklider. Extremt fokucerade till och med. Jag förstår inte hur du kan uppfatta det på annat sätt. Det har endast varit TVÅ artiklar under min tid som redaktör som inte varit ciklidrelaterade (räkor och bladfisk). Jag räknar växter som vattenrenare och äppelsnäckor som rengörare i yngelkaret som direkt ciklidrelaterade även om den förra kanske inte tilltallar de som endast håller malawi och tanganyika. Eller tycker du illa om Sydamerikaartiklar för att det smyger in någon bild på en mal eller tetra? Vi måste kunna skriva om ciklidernas naturliga miljö. Jag hoppas kunna få in en artikel om malawisjöns ickeciklider. Är du mot detta? Min "plan" är att ha en "utblick" i vartannat nummer (gärna korta artiklar), men det kommer jag inte lyckas hålla, då nästa nummer är helt ciklid- och filterfokucerat.
                                Instämmer. Att beskriva ciklidens biotop tycker jag är vettigt. Det finns några stycken(i a f jag) som försöker hålla sina fiskar så nära den naturliga biotopen som möjligt och inte i nakna kar proppmatade som franska gäss och med 80% vattenbyte varannan dag. Och då är det på sin plats att känna till vilka andra djur och växter som hör till respektive ciklid.

                                Sen finns det folk som vill ha papegojciklider, flowerhorn och annat som jag tycker är hemskt, men var och en får ha sin grej.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...