Ciklidbladet & förslag hur NCS ökar medlemsantal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8598

    #16
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja, jag älskar Malawiciklider, men är det fortfarande så att vi lägger 50 kr från våran medlemsavgift, till en fond som bevarar malawiciklider.Janne
    Nä, det var ett Kampanjerbjudande då Stuart Grants Minnesfond startade. Men insamlingen fortgår, vi förmedlar medlemmarnas inbetalningar oavkortade till Fonden. Därtill gick medlen från ett av lotterierna på Ciklidstämman till Fonden.

    Under det knappa år som insamlingen har pågått har rejält mer än halva det belopp som är målsättningen (20 000 USD) redan flutit in.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Nä, det var ett Kampanjerbjudande då Stuart Grants Minnesfond startade. Men insamlingen fortgår, vi förmedlar medlemmarnas inbetalningar oavkortade till Fonden. Därtill gick medlen från ett av lotterierna på Ciklidstämman till Fonden.

      Under det knappa år som insamlingen har pågått har rejält mer än halva det belopp som är målsättningen (20 000 USD) redan flutit in.
      Hur mycket fick ni in på medlemsavgiften till fonden.Janne

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        #18
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Per sista december 2008 hade vi 840 medlemmar.
        Senaste siffran för i år (2009) är 886 medlemmar.
        (Detta är totaler, där ingår bl.a. ett antal hedersmedlemmar och utbytestidningar, men antalet betalande är inte mycket lägre.)

        Det är mycket glädjande att medlemsantalet är på uppgång i år. Vi är bara i början av året ännu, så 900 eller t.o.m 1000 medlemmar är inte omöjligt.
        Ja, det kanske var för att ni hade en krabba på första sidan, vem kan relatera till en ciklidförening när ett av fyra nummer på ett år som nu våran älskade ciklidblaska kommer ut.
        Nej jag har skrivit det förut, man kan inte värva medlemmar till en ciklid förening Och ha en krabba som omslag, till ett blad som bara kommer ut 4 gånger per år.Janne

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Ja, det kanske var för att ni hade (har) en krabba på första sidan
          Så orsaken till att vi har MER medlemmar i april 2009 än december 2008 är att vi hade en krabba på omslaget???

          Jag tycker att din kritik av krabbomslaget är helt obegriplig Janne. Jag måste bara säga det. Ingen annan har klagat men en hel del har uttryckt gillande.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja, jag älskar Malawiciklider, men är det fortfarande så att vi lägger 50 kr från våran medlemsavgift, till en fond som bevarar malawiciklider.Janne
            Det var delvis ett sätt att värva medlemmar också. Man kan inte rakt upp och ner säga att det kostade si och så mycket pengar.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #21
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Nej jag har skrivit det förut, man kan inte värva medlemmar till en ciklid förening Och ha en krabba som omslag, till ett blad som bara kommer ut 4 gånger per år.Janne
              Om inte annat så har du bevisat motsatsen
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • September 2008
                • 512

                #22
                Tycker det var synd att det inte fanns nån bössa som gick till fonden på stämman. Jag köpte iof lotter till fisklotteriet men hadde jag vetat att pengarna gick till fonden så hade jag köpt betydligt fler.

                Jag avstogd att sätta in pengar på fonden via nätet för att jag tänkte slänga nån hundring i bössan som jag trodde skulle finnas på stämman.

                Synd att det blev en miss där för det hade kunna bli en rejäl slant tror jag.
                Får slänga in en slant till fonden ändå så här i efterhand ist.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mikael W
                  Per sista december 2008 hade vi 840 medlemmar.
                  Det står 940 i verksamhetsberättelsen.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Så orsaken till att vi har MER medlemmar i april 2009 än december 2008 är att vi hade en krabba på omslaget???

                    Jag tycker att din kritik av krabbomslaget är helt obegriplig Janne. Jag måste bara säga det. Ingen annan har klagat men en hel del har uttryckt gillande.
                    Jag har varit tyst. Jag gillade inte krabban heller. Men det är ju en sån bagatell att det inte kan påverka någon. Och även om jag inte gillar krabban tycker jag att det var rätt beslut att ha med den för tidningen måste ha lite variation ibland. Så jag gillade inte ditt beslut, men jag är beredd att backa upp din rätt att ta vissa felbeslut som redaktör för annar blir det en jäkla blek tidning om minsta gemensamma nämnare ska gälla i allt.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      #25
                      Bortfallet från toppåret (jag tror det var 2005) när NCS hade drygt 1300 melemmar, jämfört med förra året när det minskat till 940 stycken är i runda tal 100 000:-. (i en annan tråd står det 840 medlemmar för 2008, stämmer det så är det än mer alarmerande)

                      Att medlemmarna är så generösa att detta skulle gå att ta igen med en insamling har jag svårt att tro, det känns mer realistiskt att arbeta för att få upp medlemsantalet igen. Dessutom har styrelsen sett till att öka andra intäkter och minskat omkostnaderna.

                      Tills föreningens ekonomi kommer ikapp igen tycker i alla fall jag att det är bättre att göra uppehåll med stipendierna än att misnka på andra utgifter som hemsidan och medlemstidningen.

                      På informationssidan om stipendierna framgår det också att stipendierna bara delas ut när föreningens ekonomi medger detta.
                      Styrelsen kan även fatta beslut om att inte utdela stipendier, ifall ingen ansökan bedöms uppfylla målsättningen för ett stipendium eller ifall föreningens ekonomi är svag.

                      Jag tror att det är mycket viktigare med diskussioner om hur vi får upp medlemsantalet igen, än hur vi "räddar" stipendierna som det trots allt har varit ett ganska svagt intresse för. Sen ger ju även fler melemmar utrymme för stipendier igen.

                      Vill man bidra med mer än sin medlemsavgift så finns ju även familjemedlemskapet, det var väl 6 eller 7 stycken som utnyttjat det förra året.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1055

                        #26
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Bortfallet från toppåret (jag tror det var 2005) när NCS hade drygt 1300 melemmar, jämfört med förra året när det minskat till 940 stycken är i runda tal 100 000:-. (i en annan tråd står det 840 medlemmar för 2008, stämmer det så är det än mer alarmerande)

                        Att medlemmarna är så generösa att detta skulle gå att ta igen med en insamling har jag svårt att tro, det känns mer realistiskt att arbeta för att få upp medlemsantalet igen. Dessutom har styrelsen sett till att öka andra intäkter och minskat omkostnaderna.

                        Tills föreningens ekonomi kommer ikapp igen tycker i alla fall jag att det är bättre att göra uppehåll med stipendierna än att misnka på andra utgifter som hemsidan och medlemstidningen.

                        På informationssidan om stipendierna framgår det också att stipendierna bara delas ut när föreningens ekonomi medger detta.

                        Jag tror att det är mycket viktigare med diskussioner om hur vi får upp medlemsantalet igen, än hur vi "räddar" stipendierna som det trots allt har varit ett ganska svagt intresse för. Sen ger ju även fler melemmar utrymme för stipendier igen.

                        Vill man bidra med mer än sin medlemsavgift så finns ju även familjemedlemskapet, det var väl 6 eller 7 stycken som utnyttjat det förra året.

                        Låter vettigt får jag säga..

                        kan man få lite reklam för NCS hemskickat som man kan fjäska in hos sin lokala fiskhandlare?
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • August 2002
                          • 8598

                          #27
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Det står 940 i verksamhetsberättelsen.
                          Stämmer. Rättade i mitt inlägg ovan. Tack för att Du var uppmärksam.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • August 2002
                            • 8598

                            #28
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Hur mycket fick ni in på medlemsavgiften till fonden.Janne
                            3 050 kr.

                            Och per sista december 2008 var vi 940 medlemmar, inte 840 som jag felaktigt skrev i den andra tråden (jag har rättat där också nu).
                            Senast redigerad av Mikael W; 21 April 2009, 21:56.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 7334

                              #29
                              Ursprungligen postat av Crenicichla
                              kan man få lite reklam för NCS hemskickat som man kan fjäska in hos sin lokala fiskhandlare?
                              Prata med medlemsansvarige Magnus, så kan nog något äldre nummer ordnas. Han bor ju dessutom i samma stad som dig, så då slipper man porto också.
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              • Niklas Olsson
                                Användare
                                • February 2003
                                • 1156

                                #30
                                Magnus lämnade ut en del blad till handlare på vägen till GCG:s möte förra tisdan så det ligger en del där iaf.
                                //Niklas

                                www.nofoto.se
                                Nofoto på Facebook
                                ____________________________________

                                Kommentar

                                Arbetssätt...