Ciklidbladet & förslag hur NCS ökar medlemsantal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Jag är inte förvånad över att de är tysta Janne...

    Jag var också på tapeten att bli forumsvärd för ett par tre år sedan, men jag föll, helt riktigt, på att jag ofta är i heta debatter...jag upplevs kanske inte som direkt balanserad...och inte heller vidare neutral.

    Ingen av oss behöver vara Einsteins för att fatta att vissa är mer lämpade än andra att vara forumsvärdar. Inget illa menat alls Janne, men du är precis som jag i vissa lägen...förmedla vad vi tycker och tänker till vilket pris som helst...haha!

    Vi får acceptera vår roll på forumet.....och det finns många andra sätt som vi kan stödja föreningen och forumet på.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

      Ursprungligen postat av Malawe
      Jag är inte förvånad över att de är tysta Janne...

      Jag var också på tapeten att bli forumsvärd för ett par tre år sedan, men jag föll, helt riktigt, på att jag ofta är i heta debatter...jag upplevs kanske inte som direkt balanserad...och inte heller vidare neutral.

      Ingen av oss behöver vara Einsteins för att fatta att vissa är mer lämpade än andra att vara forumsvärdar. Inget illa menat alls Janne, men du är precis som jag i vissa lägen...förmedla vad vi tycker och tänker till vilket pris som helst...haha!

      Vi får acceptera vår roll på forumet.....och det finns många andra sätt som vi kan stödja föreningen och forumet på.
      Ja, jag har aldrig varit på tapeten att bli forumsvärd, undra varför

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        Det största felet/problemet med vissa forum(i mina ögon) är att moderatorerna ej är dom med väldigt mycket kunskap i ämnet i fråga som dom modererar.
        Dom flesta trådar som handlar om ciklider och dess problem innehåller ju en uppsjö med märkliga svar dom inte alls stämmer oftast, om en moderator då är den med "mest" kunskap/erfarenhet så kan den den nya ciklidägaren luta sig lite mot hans kunskap ist för mot ett nybörjare som svarat helt åt skogen.

        Jag personligen tycker inte en moderator eller admin behöver vara en politiskt korrekt ambassadör utan ser hellre att han vet en hel del i ämnet han modererar, är är han trevlig så är det ju ett plus såklart.

        Nybörjarna på tex ciklider.se kan ju alltid luta sig mot Mickes svar eftersom det känns mer troligt att han har rätt än en annan nybörjare.
        Jag vet inte om jag förmedlat detta på det smidigaste viset men detta är vad jag tycker angående moderatorer.
        Inget illa menat mot någon.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          Där har du helt och hållet fel Deelay. Moderatorernas uppgift är att se till att forumets regler efterlevs, inget annat.

          Det du efterlyser är alltså ett elit-forum där ingen vågar eller ens får skriva något om de inte har 100% vetenskapligt säkrade belägg för sina svar. Det blir nog bra fart på ett sådant forum.
          Tony Englund

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            Ursprungligen postat av Tony
            Där har du helt och hållet fel Deelay. Moderatorernas uppgift är att se till att forumets regler efterlevs, inget annat.
            Tyvärr ja. Om man går inte på ett forum och ställer några frågor som någon moderator svarar på där svaren kanske inte är helt rätt alltid vilket kommer fram efter lite diskussion så tror jag hela forumet tappar trovärdighet, så har jag och kommer jag uppleva dessa situationer. Det har hänt på vissa forum.
            Jag tycker det är skönt när en moderator svarar med bra svar som är rätt så nybörjaren inte behöver kasta tärning om dom 5 alternativ han fått av andra nybörjare.
            Jag menar inte att inte andra får svara.



            Ursprungligen postat av Tony
            Det du efterlyser är alltså ett elit-forum där ingen vågar eller ens får skriva något om de inte har 100% vetenskapligt säkrade belägg för sina svar. Det blir nog bra fart på ett sådant forum.
            Det har jag varken antytt eller skrivit. Det var en väldigt snäv tolkning tycker jag.
            Allt behöver inte vara svart eller vitt.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              Sedan håller jag inte med er alls om att moderatorer behöver vara kunniga på ciklidområdet eller akvaristik överhuvudtaget faktiskt. En moderator ska se till att forumets regler följs...en moderator är ingen lekledare på sajten eller ens en levande uppslagsbok när det gäller vår hobby. Tony har helt rätt i sin bedömning om hur en moderator ska agera och hur en moderator ska ses som utav forumsanvändare.
              Senast redigerad av Wilhelm; 27 April 2009, 13:15. Anledning: Tagit bort en rad som hänvisar till föregående raderade inlägg

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                Ursprungligen postat av Olorin
                Då kan du få lite feedback på det. Jag ids inte läsa tråkigt seriöst jobbigt politiska saker som handlar om min hobby. Fiskar ska vara kul annars lägger jag ner(och det kanske är på gång ändå).
                Tack för att du svarade - det var den första responsen på min artikel i förra numret av Ciklidblaldet. Alltid något även om den nu var lite kortfattad - tråkig och jobbig.

                Lite märkligt förövrigt att flera här gnäller över när det diskuteras miljöfrågor i CB eller här på forumet - miljöfrågar som för övrigt är starkt förknippade med vår hobby.

                Däremot verkar det var helt OK att starta ämen som
                "Vem vill gå på Jarre"
                "Klubbe för vi som hatar Ancistrus"
                "Dalibor"
                "KLockan 18:00 börjar VM i handboll"
                Bara för att ta några exempel på "olorin-trådar"
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 April 2009, 11:26.

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • February 2006
                  • 777

                  Ursprungligen postat av Rickard
                  Jag måste säga att risken är stor om vi blir för ciklidinriktade för då kommer det bara bli MTV (Malawi, Tangayika och Viktoria-sjön) folk kvar på siten. Utan malar tetror mm så funkar inte biotopkaren, cikliderna är en del men det andra är minst lika viktigt.

                  Då var diskutionen om breddning uppe ännu en gång. Själv så är jag klart för en breddning tror att det skulle få fart lite på sa och ca trådarna som idag är nästan helt döda. ska vi vara ärliga så är det väll nästan bara affrika tråden som det är riktigt bra drag i (i varje fall när det gäller fisk/biotop snacket). Förmodligen för att dom affrikanska biotopakvarierna iregel bara har ciklider (finns ju många andra typer av fisk även där som är värt att testa). Medans i sa och ca vill oftast folk ha lite mer än "bara" ciklider. Vilket då gör att dessa akvarier hamnar i en gråzon om vad som är okej att diskutera i den tråden.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    Ursprungligen postat av deelay
                    Tyvärr ja. Om man går inte på ett forum och ställer några frågor som någon moderator svarar på där svaren kanske inte är helt rätt alltid vilket kommer fram efter lite diskussion så tror jag hela forumet tappar trovärdighet, så har jag och kommer jag uppleva dessa situationer. Det har hänt på vissa forum.
                    Jag tycker det är skönt när en moderator svarar med bra svar som är rätt så nybörjaren inte behöver kasta tärning om dom 5 alternativ han fått av andra nybörjare.
                    Jag menar inte att inte andra får svara..
                    Vad är rätt svar då? Jag kan väl sannolikt mer om ciklider än vad 99% av övriga forumdeltagare kan och lika förbaskat menar jag att det definitivt inte innebär att jag kan svara "rätt" på alla frågor.
                    Dessutom är det ju som så att vad som är "rätt" för en person inte behöver vara "rätt" för en annan - så nästan alltid finns det inte något rätt svar utan snarare hnadlar det om olika åsikter om hur olika problem.

                    För att någon skall trivas på ett forum så är det viktigaste absolut inte om han eller hon får rätt svar utan om han eller hon blir bemött på ett trevligt sätt av någon som pratar "samma språk".

                    Tonys "version" av hur en moderator skall bete sig är helt korrekt.

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • February 2006
                      • 777

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Vad är rätt svar då? Jag kan väl sannolikt mer om ciklider än vad 99% av övriga forumdeltagare kan och lika förbaskat menar jag att det definitivt inte innebär att jag kan svara "rätt" på alla frågor.
                      Dessutom är det ju som så att vad som är "rätt" för en person inte behöver vara "rätt" för en annan - så nästan alltid finns det inte något rätt svar utan snarare hnadlar det om olika åsikter om hur olika problem.
                      Det är väll en del av charmen med den här hobbyn. Just att det ofta inte finns något rätt eller fel pga fiskar är indevider och ställer olika krav. Sen så finns det ofta olika lösningar för att komma till målet. Sen att detta ger upphov till diskutioner gör ju inte saken sämre

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      För att någon skall trivas på ett forum så är det viktigaste absolut inte om han eller hon får rätt svar utan om han eller hon blir bemött på ett trevligt sätt av någon som pratar "samma språk".

                      Tonys "version" av hur en moderator skall bete sig är helt korrekt.
                      Är det dålig stämning på ett forum så blir det inte kul att vara där är själv någon gång då och då på reptil forum och många av dessa är det ett väldigt nerklankande på nybörjare istället för att försöka uppmuntra och dom vägledning. DEN VÄGEN SKA VI INTE VANDRA

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Vad är rätt svar då? Jag kan väl sannolikt mer om ciklider än vad 99% av övriga forumdeltagare kan och lika förbaskat menar jag att det definitivt inte innebär att jag kan svara "rätt" på alla frågor.
                        Dessutom är det ju som så att vad som är "rätt" för en person inte behöver vara "rätt" för en annan - så nästan alltid finns det inte något rätt svar utan snarare hnadlar det om olika åsikter om hur olika problem.

                        För att någon skall trivas på ett forum så är det viktigaste absolut inte om han eller hon får rätt svar utan om han eller hon blir bemött på ett trevligt sätt av någon som pratar "samma språk".

                        Tonys "version" av hur en moderator skall bete sig är helt korrekt.
                        Jamen då verkar ni vara överens om hur ni vill ha det eller hur det ska fungera så då verkar det som mitt sätt att se det på inte riktigt går hand i hand med hur övriga ser på det.
                        Men jag kommer inte ändra mitt sätt att se det på =)

                        Fast kollar man lite på zoopet så går du ju ofta in och styr upp svaren lite... så helt fel ute va jag nog inte. Sen att du gör det sammtidigt som du är trevlig skadar ju inte.

                        Ps. be mig nu inte att visa ett exempel.


                        Tony
                        Du krävde tidigare av mig ett vetenskapligt underlägg för något jag sa i en annan tråd... sen säger du

                        "Det du efterlyser är alltså ett elit-forum där ingen vågar eller ens får skriva något om de inte har 100% vetenskapligt säkrade belägg för sina svar"

                        Du ville ha det, inte jag. =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

                          Ursprungligen postat av deelay
                          Fast kollar man lite på zoopet så går du ju ofta in och styr upp svaren lite... så helt fel ute va jag nog inte. Sen att du gör det sammtidigt som du är trevlig skadar ju inte.
                          Nja, jag går faktiskt ytterst sällan in och "styr upp" trådar - egentligen bara någon enstaka gång om folk lämnar "ämnet". Däremot får diskussionens vågor svalla riktigt rejält oavsett om man har "rätt" eller "fel" åsikter - så länge det förs i en någorlunda hyfsad samtalston så.

                          Dock - det var ju inte om detta som jag svarade på, utan det var om det var nödvändigt att en moderator var ämnesexpert eller inte - vilket jag definitivt inte anser.

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

                            Ursprungligen postat av deelay
                            Tony
                            Du krävde tidigare av mig ett vetenskapligt underlägg för något jag sa i en annan tråd... sen säger du

                            "Det du efterlyser är alltså ett elit-forum där ingen vågar eller ens får skriva något om de inte har 100% vetenskapligt säkrade belägg för sina svar"

                            Du ville ha det, inte jag. =)
                            Oj, sorry för lite kommande off-topic:

                            Japp, jag ville se fakta i den frågan eftersom du var så in i bänken säker på att du hade 100% rätt vilket jag tvivlade på
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Rickard
                              Användare
                              • April 2002
                              • 727



                              Här rekomenderar dom Zoopet som hemsida när man skall skaffa akvarium. Vad kan vi göra för att synas i Expressen eller liknande. Skall man kontakta tidningar och be dom göra repotag om våra galna projekt (strömningskar, Husbygge runt mitt kar. mm.)
                              M.v.h.
                              Rickard

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                Ursprungligen postat av Tony
                                Där har du helt och hållet fel Deelay. Moderatorernas uppgift är att se till att forumets regler efterlevs, inget annat.

                                Det du efterlyser är alltså ett elit-forum där ingen vågar eller ens får skriva något om de inte har 100% vetenskapligt säkrade belägg för sina svar. Det blir nog bra fart på ett sådant forum.
                                Ja, efter att läst dom sista kommentarerna, så verkar det som att alla rörande överens, att bara forumsvärdarnas uppgift är att se till regler efterlevs och inget annat.
                                Ja regler är bra att ta till och även lagar.
                                Men om man nu är forumsvärd så måste man vara väldigt försiktig vad man skriver, det fattar inte alla forumsvärdar, ja det är ett problem, för att det finns vissa forumsvärdar som kanske inte alltid är så galanta i sina inlägg.
                                Ja, Tony att du slutade som forumsvärd var väl ett av skälen, att du ville kunna utrycka dig lite mer vidlyftigt, heder åt dig, samtidigt kritik mot andra forumsvärdar som inte har den insikten, ingen nämnd och ingen glömnd.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...