Vad gör jag för fel med min Vallisneria?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nojj
    Användare
    • October 2005
    • 90

Vad gör jag för fel med min Vallisneria?

Jag har ett rätt nystartat Malawikar (1,5 månad) på 550l med bra filtrering (4000+ l/h) med ett 20-tal fiskar i (4 vuxna, resten ungdjur så inte jätemycket fisk). Matar normalt mycket med Pellets. Vattenbyte ca 200 l/vecka, kan hoppa över en vecka nån gång.
    Bottenmaterial: Julasand
    Gödning: KNO3 KHPO4 enl PMDD-dos varje vecka för Macro, TMG (den gamla) varje vecka för Micro, en påse bikarbonat (40g) /vecka
    Ljus: En gammal T8-ramp med 120 cm-rör, ett Aquarelle, ett Lumilux, ca 1,5 år gamla samt en ny T5-ramp med 2 nya rör. Ljuset har varit lite oregelbundet påslaget men ca 8 timmar om dagen (osäker). Karet står i ett rätt ljust rum.

Köpte en stor planta Jättevallisneria när det var rätt nystartat, kanske 1 vecka in. Första 1-3 veckorna verkade det som den var lite på gång för den växte bra med nya blad och bubblade då och då, även när jag inte bytt vatten. Dock började de gamla bladen att vissna. Efter 2-3 veckor avstannade tillväxten av nya blad och plantan bredde ut sig "på bredden" de nya blad som kom växte inte uppåt knappt alls. Vissnandet av de gamla bladen accelererade också. När jag slängde plantan verkade den inte ha några nya blad alls på gång där de ska komma, det såg lite ruttet ut där (fast den bubblade från ett blad...)

Vad jag inte riktigt förstår är vad som gick fel? Plantan hade tillgång till ljus, kol (bikarbonat), macro (PMDD), micro (TMG), jag planterade inte ner den i sanden.
    Kan det ha varit en liten planta Cryptocoryne som jag köpte nånstans i mitten av perioden, eller är det bara en skröna att Vallisneria och Crypto inte går ihop? Crypto'n verkar trivas OK för den växer men inte i en rasande takt (den är rätt liten). Har även haft i Salt när karet var nystartat samt efter ca 3 veckor. Kommer inte ihåg exakt dos men har för mig att Vallisneria ska klara lite salt?

Nu har jag köpt en större laddning Jättevallisneria och vill verkligen få den att funka! Behöver jag ändra på några förutsättningar? Mer ljus? Mer näring? För mycket Bikarbonat?
    //John

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Vallisneria är en konstig växt, som jag inte blir klok på. Om jag har vallisneria i akvarier som står bredvid varandra och har samma vatten och sand är också lika, samt fiskbesättning, så växer det så det knakar i det ena akvariet medans det i det andra inte händer ett skvatt.

Att cryptocoryne och vallisneria inte går ihop är en skröna. I mitt diskuskar har jag jättevallisneria ihop med olika cryptocoryner. Vallisnerian är säkert nästan 2m lång.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• ParSve
      Användare
      • February 2005
      • 58

Jag skulle gissa på att koltillgången är flaskhalsen. Prova EasyCarbo någon månad, det kanske får effekt, tror att det är en mycket bättre kolkälla än bikarbonatet.

(Har för mig att jag hört en teori om att växterna behöver långvarig avsaknad av övrig co2 för att börja ta upp kol från bikarbonat. När man byter vatten tillför man ju vattenlöst co2 regelbundet vilket gör att plantan inte kommer igång med sin bikarbonat-upptagningsprocess.)
      /Pär

399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Ursprungligen postat av ParSve
        Jag skulle gissa på att koltillgången är flaskhalsen. Prova EasyCarbo någon månad, det kanske får effekt, tror att det är en mycket bättre kolkälla än bikarbonatet.

(Har för mig att jag hört en teori om att växterna behöver långvarig avsaknad av övrig co2 för att börja ta upp kol från bikarbonat. När man byter vatten tillför man ju vattenlöst co2 regelbundet vilket gör att plantan inte kommer igång med sin bikarbonat-upptagningsprocess.)
        Intressant tanke ParSve. Är det fallet så borde det hjälpa att köra sina vattenbyte med släckt belysning. CO2 luftas ur på ett par timmar och då kan man tända igen.

Ja håller me Vilhelm, Vallisneria är riktigt knepig. Däremot så trivs inte min Cryptocoryne alls ihop med Vallisnerian. Har tre plantor C. som inte har växt en millimeter på ett halvår i mitt stora 2400 liters kar. Däremot så växer Vallisnerian så ja får luka ur en tioliters spann var månad.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Nilsrolf
          Användare
          • December 2007
          • 41

Gödning i sanden/subratet behövs?

Kommentar

• kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

Easy Carbo o Vallesneria går inte ihop Jag hörde detta men glömde bort det och tillsatte EC efter två veckor var näsan all Vallesneriadöd.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

Kommentar

• ParSve
              Användare
              • February 2005
              • 58

Ursprungligen postat av kaj.p
              Easy Carbo o Vallesneria går inte ihop Jag hörde detta men glömde bort det och tillsatte EC efter två veckor var näsan all Vallesneriadöd.
              Märkligt, mina Vallisneria spiralis 'Tiger' växer bra med normaldos EasyCarbo. (Hårt vatten, rätt bra ljus, göder med pmdd.)
              /Pär

399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

Kommentar

• kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

Det som skiljer är nog bara vattnet mitt är mjukt. Men här är tråden
                Jag håller på och experimenterar med EasyCarbo, flytande koldioxidersättning, i mina kar. Jag hittar inga uppgifter om vad EasyCarbon innehåller, men det kan tänkas vara glutaraldehyd (det är vad Flourish Excel, ett annat flytande koldioxidersättningsmedel, innehåller) Jag doserar 2/3's dos dagligen till två akvarier, ett
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

Kommentar

• Nilsrolf
                  Användare
                  • December 2007
                  • 41

Ursprungligen postat av ParSve
                  Märkligt, mina Vallisneria spiralis 'Tiger' växer bra med normaldos EasyCarbo. (Hårt vatten, rätt bra ljus, göder med pmdd.)
                  Samma här men mjukt vatten och tillsatt co2 + pmdd, 0,55 w/liter ljus.

Kommentar

Arbetssätt...