Musik,eran bästa låt, motivera.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

Ursprungligen postat av Lars Andersson
    Ja, det är väl inte så vanligt men Etta James som sångerska på hans Rock´n Roll Music (men vem är den eminente trumhanteraren? Trummisen klarar att följa Ettas sätt att sjunga på ett sätt som gör att Chuck Berry bara blir tredjehandsfigur) är något av det bästa jag hört. Och är det inte en Glimmer Twin som kramar Etta efter låten? Och Slowhand på podiet bakom? Ljudkvaliteten på inspelningen gör att det finns förhoppning om att den finns att köpa.

Nu har jag blivit en halvtimma sen till rundan på grund att Etta.

http://www.youtube.com/watch?v=8Z2wu...eature=related
    Trumslagaren du frågar efter heter Steve Jordan. Han har spelat med Blues Brothers, Bruce Springsteen, Robert Cray och han var studio musiker i Late Night with David Letterman. Så det är ingen duvunge precis. Om du gillar Etta James ska du köpa skivan Blues to the bone ifrån 2004. Det är den bästa kvinnliga blues skivan tillsammans med Koko Taylors skiva Jump for joy. Etta James version av låten crawlin`king snake är ett av det bästa jag har hört.
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

M.v.h.
    Håkan
    Senast redigerad av HåE; 26 April 2009, 23:59.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Ursprungligen postat av Lars Andersson
      Ja, det är väl inte så vanligt men Etta James som sångerska på hans Rock´n Roll Music (men vem är den eminente trumhanteraren? Trummisen klarar att följa Ettas sätt att sjunga på ett sätt som gör att Chuck Berry bara blir tredjehandsfigur) är något av det bästa jag hört. Och är det inte en Glimmer Twin som kramar Etta efter låten? Och Slowhand på podiet bakom? Ljudkvaliteten på inspelningen gör att det finns förhoppning om att den finns att köpa.

Nu har jag blivit en halvtimma sen till rundan på grund att Etta.

http://www.youtube.com/watch?v=8Z2wu...eature=related
      Ser ut som Keith Richards lirar också.

Att välja en låt fixar jag inte. Kanske något med James Brown. Han har skapat några av de coolaste låtarna alla kategorier (undantag Miles Davis, men han har inte samma funkiga grej).
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Orppo
        Användare
        • September 2004
        • 518

Tung version av en av världens bästa låtar.
        Tuuungt draget gitarrsolo!

Funky! http://www.youtube.com/watch?v=Kw92U...eature=related
        Senast redigerad av Orppo; 28 April 2009, 19:13.

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Här är ett exempel på Browns storhet:

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Kass ljudkvalitet, men en ruggigt känd låt. Jag vågar påstå att utan denna man hade hiphop inte funnits. Inte heller breakdance och en del annat. Brown har helt enkelt ett så stort inflytande över det som kom senare att det finns inte. Inspiratör av Guds nåde, och född på horhus.

Också en klassisk låt, men i taskig version - men fundera lite var Prince hämtat grejer från.

Godfather of Soul, Mr. Popcorn, The Kitchen Floor... kärt barn har många namn. Men, men - jag ska nog inte skriva mer i denna tråd, för det handlar om tycke och smak. Jag är en musikbög som själv lirat trummor under många år. Då blir man skadad.

Hilsen,

P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 28 April 2009, 23:45.

Kommentar

• Orppo
            Användare
            • September 2004
            • 518

Nice, Patrikmalmö,är du trumslagare?
            Här får du ett klipp från några goa gubbar som vet hur en puka skall smidas.
            Så jävla smooth spelat,trummor är så behagligt!

Senast redigerad av Orppo; 30 April 2009, 21:46.

Kommentar

• larsa
              Banned
              • April 2006
              • 198

kollade lite på neil pearht i rush!menar angående trummor ..jösses!

Kommentar

• Orppo
                Användare
                • September 2004
                • 518

Ursprungligen postat av larsa
                kollade lite på neil pearht i rush!menar angående trummor ..jösses!

Håller med! Finns många bra därute,men Niel är definitivt topp 10 i min mening!

Kommentar

• Orppo
                  Användare
                  • September 2004
                  • 518

[QUOTE=Malawe;773536]Finns ju många fruktansvärt bra låtar men dessa två herrar är några jag alltid beundrat...

Sting - Fields Of Gold

Så vackert! Så jävla bra,har sett liveversionen av den,man får gåshud när gitarristen går längst fram på scenkanten och kör sin singlestring solo.
                  Mycket bra!
                  Då fattar man att "less is more"

Kommentar

• Orppo
                    Användare
                    • September 2004
                    • 518

kan inte låta bli att lägga upp kvalitetsgrejjer,håll till godo musiclovers!

Kommentar

• Orppo
                      Användare
                      • September 2004
                      • 518

En till bara,lyssna på solot med stråkarna ,so sweet!
                      It,s a perfekt kväll!

Kommentar

• Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

Utan att tveka....

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Ursprungligen postat av Orppo
                          Nice, Patrikmalmö,är du trumslagare?
                          Här får du ett klipp från några goa gubbar som vet hur en puka skall smidas.
                          Så jävla smooth spelat,trummor är så behagligt!

http://www.youtube.com/watch?v=Ln6b_nBM-V8
                          Jepp, har spelat i många år, men är rostig numera. Riktigt rostig. Har spanat på det klippet innan, Colaiuta är grym, likaså Gadd. Weckl är självklart duktig men det är något med hans spelsätt som gör att jag inte gillar honom lika mycket. Dennis Chambers är en annan favvo, likaså denna kille (otroligt groove):

Sorry, det är ingen låt - men nästan!!

Kommentar

• Orppo
                            Användare
                            • September 2004
                            • 518

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Jepp, har spelat i många år, men är rostig numera. Riktigt rostig. Har spanat på det klippet innan, Colaiuta är grym, likaså Gadd. Weckl är självklart duktig men det är något med hans spelsätt som gör att jag inte gillar honom lika mycket. Dennis Chambers är en annan favvo, likaså denna kille (otroligt groove):

Sorry, det är ingen låt - men nästan!!

HA HA! Fyfan vad BRA! Den killen kan lira trummor!

Gitarristen som lirar med Billy Idol har också övat lite hemma i vardagsrummet, kolla härhttp://www.youtube.com/watch?v=Pn7o3...eature=related
                            Senast redigerad av Orppo; 01 May 2009, 09:29.

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Mjo, har har styr på stockarna...

Skönt klipp med Billy Idols gitarrist! Tackar! För egen del är favvogitarristerna fusionsnubbar som Mike Stern, Pat Metheney, John McLaughlin, Scott Henderson samt blueskillen Stevie Ray Vaugham. En gitarrist som dock lyckas med att vara överallt på gitarren samtidigt är Eddie Van Halen. Helt sjukt som han håller på, tröttnar aldrig på de ljud han får fram från en gitarr. Bara ett litet exempel:

Eddie Van Halen's Eruption guitar solo. Different from original recording, this is the live version.

Sedan är jag även glad för verkligt basic. Angus i AC/DC är en skön lirare, men det behöver knappast exemplifieras.

Hilsen,

P

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

...och när jag smurfade runt nu hittade jag ett klipp som på ett mystiskt bra sätt får ihop AC/DC och Queen. Attans snyggt klippt, men förvirrande!!

Kommentar

Arbetssätt...