Växter till Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • samot 210
    Användare
    • December 2002
    • 22

    Växter till Malawi?

    Vilka växter kan man ha ihop med Malawiciklider. Jag vet att de saknar växter i sin naturliga miljö, men eftersom övriga matrial i mitt akvarium inte heller är deras naturliga så tycker jag inte det spelar någon roll.
    Men om jag fattat det rätt så är växterna bra för att ha i kampen mot algerna.

    /Tomas

  • elof
    Användare
    • May 2002
    • 225

    #2
    vallisneria finns naturligt i malawisjön. själv har jag vallisneria, javaormbunke, crinum-lökar och anubias i mitt kar.


    MVH Simon

    MVH Simon

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • April 2002
      • 581

      #3
      Det finns ju växter i malawisjön så onaturligt är det inte och jag tycker absolut att det platsar även i ett akvarium med klippbiotop. Javaormbunkar är en personlig favorit, tyvärr skräpar de ner ganska mycket. Elofs förslag är utmärkta tycker jag.

      David
      David

      Kommentar

      • Mm
        Användare
        • April 2002
        • 59

        #4
        Viktigt att tänka på, ifall man vill ha växter med grävande fisk, är att man låter rötterna fästa sej ordentligt innan man införskaffar fisken. Personligen så tycker jag att växter som fäster på stenar och har hårda blad är bäst med grävande fisk.

        Ang att uppnå ett alg fritt malawi kar så tycker jag att det är slöseri med tänkande. Du får ju tänka på att malawi cikliderna natruligt betar alger + att det är bra för dem. Ex: En gammal, dominerande röd zebra hanne jag hade innan var alltid var först och den ända som var framme vid nya lite större alge växnade områden. Och så var det just han som växte snabbast av de övriga 20 fiskarna.

        Genom det så förmådar jag att det var just alg betandet som gav denna snabbare tillväxten som effekt.

        /Mikael

        Kommentar

        • samot 210
          Användare
          • December 2002
          • 22

          #5
          Har två stycken sylvania Aquastar lysrör i min lysramp.
          Om jag ska ha växter i karet måste jag byte ut ett mot tex. ett Grolux då?

          Kommentar

          • Anette
            Användare
            • April 2002
            • 178

            #6
            Det viktigaste vad gäller dina lysrör är att de inte är för gamla. Har du växter bör du byta ut lysrören efter ett år. Jag tycker inte att du behöver byta till grolux.

            Lycka till
            Anette

            Kommentar

            Arbetssätt...