Guldfisk, den enda akvariefisken tillåten i EU i framtiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Guldfisk, den enda akvariefisken tillåten i EU i framtiden?

    Den här tråden handlar om nationell/Europeisk/internationell lagstiftning som handlar om att ge restriktioner om vilka firrar som får hållas osv.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Jag nedanstående inlägg som jag skrev i en annan tråd - vilket var anledningen till att Ola skapade denna tråd.


    Just nu gäller detta i USA enligt PIJAC

    On April 23rd 2009 The Natural Resources Committee of the U.S. Congress will hold a hearing on H.R. 669, a resolution that will in effect ban importation, interstate transport and the private ownership of most birds, mammals, reptiles, and fish as pets. Should HR669 be adopted as written only the following nonnative animals would be allowed:"

    Den enda fiskart som finns med på den listan är Carassius auratus auratus
    Allt detta pga av Aliens-problemet som jag ju också tog upp i mitt föredrag - denna diskussion pågår ju förövrigt också inom EU.

    På Aquarama i Singapore kommer det att bli ett heldagsseminarium om just detta - och det är väl egentligen främsta anledningen till att jag åker dit.
    Mässan har jag besökt en himla massa gånger innan så den hade jag "överlevt utan" - nu handlar frågan snarare om akvariehobbyn överlever.

    Kommentar

    Arbetssätt...