plywoodkar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • May 2002
    • 225

plywoodkar.

jag går i tankarna att bygga ett träkar, nu till min fråga. hur får man fast rutan? har tänkt att använda såndär brun, blank vattentät plywood som dom använder på byggen. silikon lär ju inte fästa särskilt bra mot ytan? snälla posta inte länkar till frank panis sida, för den har jag läst ca 100ggr. men jag tror inte jag vågar vara lika "risky" som han. jag har tänkt att lacka inuti med nån 2-komponents båtfärg eller nån flytande plast eller nåt (kom gärna med förslag). ska man rugga upp ytan och silikona fast rutan där, sen lacka över silikonfogen och en bit upp på rutan, eller ska man lacka/måla innan och limma fast rutan på lacken? en till fråga: kan man använda vanlig akvariesilikon mellan träskivorna, eller ska man använda nåt icke-giftigt trälim?

tacksam för svar / Simon

MVH Simon
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

När jag byggde träakvarier , så gjorde jag en ram utav breda furubrädor. Ungfär 2X9cm. Denna ram limmade och skruvade jag fast i plywoodkaret. Därefter målning med tvåkomponents båtlack i flera lager. (giftfritt) Denna lack finns inte numera.

När allt var ordentligt genomhärdat, så strök jag på ordentligt med silikon runt hela ramens insida och lade dit glasskivan och tryckte fast den så limmet fördelade sig ordentligt.

Någon slipning före och lack på silikonet behövdes inte.
    Träskivorna limmade jag ihop med 2-komponentsträlimm, samt skruv.
    Limmet vet jag inte om det fortfarande finns, men det blev rött när det väl var härdat. Stenhårt och gick inte att få sönder.

Använd gärna denna lack: http://www.epotex.se/html/datablad_v_gg_och_tank_0.html

mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• elof
      Användare
      • May 2002
      • 225

ok, men såndär epoxylack fäster väl inte på "marinplywood" (nästan inget gör väl det?), ska man rugga upp plyfan först då, eller ska man använda vanlig plyfa och använda detdär som "tätningsmedel". borde det inte vara pålitligare med nån slags plast-båtfärg?

MVH Simon

MVH Simon

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

De vattenfasta byggskivorna som finns idag vet jag inget om. På min tid så fanns marinplywood och den var oxå vattenfast, limmet,som var mellan lagren närmrebestämd.
        Men jag skulle gissa att man kan rugga upp byggskivan lite grand och sedan lacka. Men de som säljer dessa skivor borde ju veta.
        Den där lacken i länken, ska funka ordentligt bra. Annars så finns ju båtlacker, som är vattentäta.

mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Jimmi
          Användare
          • November 2002
          • 37

Hej !
          Jag har byggt ett marinplywoodakvarium på 1200l. Jag lackade 3 lager (epotex) utan att rugga upp ytan. Inget har hänt hitills så det ska nog inte vara någon fara. Först lackade jag med 2 lager sedan la jag i rutan och under denna på rammen en massa silicon plus en massa silicon som säkerhetsfog i alla skarvar. Gör som jag så ska det nog inte vara någon fara, marinplywooden i säg är ju vattenfast även det trälimmet (bostics vattenfasta trälimm för utomhusbruk)som jag avände.
          Så då har man dubbla skydd. Jag har även siliconat en stor PUR bakgrund i plasten och man vet ju hur stor lyftkraft sådannt material har. Kolla gärna på lite bilder från bygget http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=56115

Fråga gärna mig om du vill vet något mer.

/Jimmi

Kommentar

• elof
            Användare
            • May 2002
            • 225

jimmi, jag har mailat dig 2ggr nu men inte fått nåt svar. undrar dels om du har kvar rutorna, och så har jag lite frågor om ditt bygge, vad det gick på, hur du limmade/borrade etc. du har inga mer bilder på hur det ser ut nu med fisk i och så?

MVH Simon

MVH Simon

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

Hej,

Kan någoin säga sådära på rak arm vad det hade kostat att bygga ett träakvarie med måtten: 50cm långt 25cm djupt och 25 cm högt?

Mvh Ola

ola lindeberg
              ola lindeberg

Kommentar

• elof
                Användare
                • May 2002
                • 225

det beror väl helt och hållet på vad du ska använda för grejer, och vart du köper dom. jag själv har ingen som helst erfarenhet av plywoodkar. men jag chansar väl på att man kan få ett nästan gratis om man snokar runt lite, bara lim, skruv och lack till ett sånt du behöver kosta på dig. plywood kan du säkert få överblivet i så små bitar på nåt bygge eller trähandel, glas är inte dyrt om du ska ha 4mm, går nog oxå att få gratis...

MVH Simon

MVH Simon

Kommentar

• Jimmi
                  Användare
                  • November 2002
                  • 37

Hej Elof nu har jag lagt upp lite mer bilder. Vi kan prata på icq om du har det är nog uppe en stund på söndag har fullt upp i helgen annars. Har inte haft tid att skriva till någon ännu (det är fler som är intresserade av bygget)

mitt icq:18934867

mvh Jimmi

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Det blev förbannat snyggt Jimmi! Gratulerar!

mvh

Tony Lejvell
                    Tony Englund

Kommentar

• Jimmi
                      Användare
                      • November 2002
                      • 37

Man tackar så mycket

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Vassego! =)

Du har inte lust att skriva ihop en liten roman om exakt vad för material du har änvänt, vart du köpt det och även en prisindikation?

Själv har jag ett 1000-liters akvarium på 290cm som jag haft lite planer på att modifiera. Eftersom jag har ordentliga glas skulle det ju vart en idé att bygga två akvarier av ett. Naturligtvis är det intressant att veta om materialet går att få tag på i västsverige samt att det inte kostar mer än en miljon

mvh

Tony Lejvell
                        Tony Englund

Kommentar

• AquaJove

Marinplyfa finns hos beijer o de flesta andra byggfirmor, att rekomendera e 21mm some standard, använd polyuretanlim samt mässingsskruv, vanlig skruv typ elförzinkad tål inte fukt bra på sikt, sen mycket noggranhet samt som jimmi säger lacka invändigt o rikligtmed silicon, de har ju ingen döttav..=)

Kommentar

Arbetssätt...