If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har då aldrig sett något sådant beteende på de fiskarna som simmar här hemma. Och läser du i artregistret står det "Ryktet om att D. compressiceps skulle bita ut ögonen ur levande fisk anses som kraftigt överdrivet."
Det enda "udda" beteende jag sett hos compressiceps är att de använder "kulan" på hakan för att ramma tuggande honor så de spottar ut yngel. Smart sätt att komma åt lite levande foder på
På en utställning hade vi några Aristochromis ihop med några Fossorochromis. efter ett tag saknade Fossorochromisarna ögon. Bara ett sammanträffande?
Det har även påträffats ögön i magsäcken på exemplar som fångats i sjön.. Tror det är som med de flesta Malawi .. Deras rätta beteende kommer fram först då de är riktigt hungriga .. matar man varje dag har de inget behov av sitt beteende de får ju mat ialf
Märkt detta på många malawi bla på D.Compressiceps , N.livingstonii , M.labidodon
Äter verkligen dessa andra fiskars ögon eller är det bara en myt?
Varför kallas de så för?
Tack i förhand!
fanns en artikel i tidsskriften akvariet på 70-talet har för mig 1974,detta beteende infann sig när hästnosar från tanganyika kom till karet..antar att dom simulerade en art i nyassasjön?dimidichromis compricess är speciellt byggda för att ta vad dom kan i klippskrevor?ögon kanske?
Även jag har sett kar där D. compressiceps går med andra fiskar, varav en eller flera saknar ett öga eller båda ögon. Jag tror säkert att det finns viss sanning i detta.
Kommentar