720 L Projekt, Sydamerikanskt Apistogramma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
    Ja de är akvarie torv, granulat...

Så de kanske inte ska färga vattnet då hehe!

Ikväll kommer det upp lite bilder!

Om man vill ha en eller två lite större stenar i ett SA kar vad bör man ha då? Hellst något som går åt de gråa hållet, grå natur sten är väll också PH höjjande om jag förstått rätt, de vill jag ju hellst undvika i största mån nu...
    Gråsten höjer ej pH, men se upp med rostbruna missfärgningar på stenen. Vissa fiskar är känsliga för metaller.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

Så nu är jag hemma igen.

Mätte vattnet igen och de är ingen större skillnad är jag rädd, 7 - 7,5....

Torven borde väll ha slått i vid detta laget?

Här är lite nya bilder iaf som utlovat!

Skulle återigen vilja ha lite inrednings åsikter vad gäller växter. Vad och vart? tanken är väll att hålla de som är öppet på botten så öppet som möjligt och planter vid, under, på rötter....

Kommentar

• HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

Kul med bilder. Måste bara säga att det ser ruskit bra ut än så länge. Hoppas att ditt pH-värde går ner snart, så att du kan köpa dom fiskar du vill ha. Tycker nog att du kan vara rätt så sparsam med växter.
        Senast redigerad av HåE; 28 May 2009, 10:23.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

Ursprungligen postat av HåE
          Kul med bilder. Måste bara säga att det ser ruskit bra ut än så länge. Hoppas att ditt pH-värde går ner snart, så att du kan köpa dom fiskar du vill ha. Tycker nog att du kan vara rätt så sparsam med växter.
          Tack ska du ha. Ja de blir nog inte så mycket växter, men en dunge i högra hörnet iaf!

Kommentar

• Peter_A_F
            Användare
            • January 2008
            • 809

Det ser verkligen mycket snyggt ut... högsta betyg!

Det enda möjligtvis drar ner intrycket är väl ordningen under karet... (ser ut om under mitt )
            Jag tror att det snyggaste kan vara att hitta några korgar som passar på hyllorna där alla grejor kan läggas i. Annars kan man hänga upp något tyg framför men det har en tendens att se lite klumpigt ut... snyggt med den öppna känslan som ändå hyllplan och lekablock utgör.

Hur som helst!
            Grattis till ett, fram tills nu, mycket lyckat projekt med toppresultat... det kan bara bli ännu bättre när fiskar och växter kommer i och växer till sig samt att bakgrunden får lite alger på sig... det kommer att bli fantastiskt snyggt!
            - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Markie
              Användare
              • September 2008
              • 512

Riktigt riktigt snyggt

Kommentar

• FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

Kul att så många tycker det blivit lyckat.

Ångrar inte en sekund att jag gav mig på att bygga själv, det har varit en rolig, och mycket lärorik ingång i hobbyn känns det som.

Många grejer som jag vet nu som jag hade gjort lite annorlunda förmodligen.

Om några år, eller rätt många faktiskt.... när man skaffar sig en villa så kommer ju ett stort (Ca 300x100x 60) akvarium som går att bygga in i ett helkaklat rum med brunn och grejer vara en förutsättning som styr mycket vid husköp!

Eller varför inte som en annan tråd jag läste här bygga ett hus runt akvariet istället.

Med tanke på vilken tid mitt arbete tar så kommer jag nog aldrig ha tid att bygga ett hus själv, men vem vet!

Om tomterna bli billiga kanske man slår till på en.

Kommentar

• KuRtaN
                  Användare
                  • February 2008
                  • 778

Jag hade kört massa javaormbunkar på rötterna, bara att binda fast med fiskelina. Sen hade jag inte blandat red moor och mangroove men det är givetvis upp till dig.

Ha det gott!
                  Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

Ursprungligen postat av KuRtaN
                    Jag hade kört massa javaormbunkar på rötterna, bara att binda fast med fiskelina. Sen hade jag inte blandat red moor och mangroove men det är givetvis upp till dig.

Ha det gott!
                    Jag tycker dev blev sjysst....

MEn de är väll en smaksak!

I helgen blir det nog lite stenjakt då de ska vara fint väder...

Fortfarande PH på 7,5 så jag ska testa med lite ekbarksextrakt och liknande saker...

Verkar som att de får stå med tetror enbart ett tag... men vad gör de!

Kommentar

• Olorin
                      Användare
                      • May 2005
                      • 1554

Ser toppenfint ut. Tycker som fler sagt att det vore fint att binda anubias på rötterna, nåt stor svärdplanta är alldrig fel.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Kollat lite bilder - detta verka ju vara jättebra och snyggt. Kul att fixa själv - man läsr sig, man vet hur det är gjort och inget slår känslan när man väl är färdig!

Lycka till vidare!
                        MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• FrePGun
                          Användare
                          • March 2009
                          • 2410

Vilket väder!

Inte varit någon aktivitet med akvariet på tre dagar då jag mestadels varit ute.

Idag skaffade jag mig en härlig solbränna dock som förmodligen kommer resultera i en rejäl skinömsning på ryggen.

Som sagt tack för alla posetiva kommentarer!

NU skall det bytas vatten i både stor och liten!

Kommentar

• FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

Var ett tag sedan man skrev här nu.

Det stora karet står och drar med vatten, Ph verkar ligga på mellan 7-7,5 Enligt dropptesternaoch då har jag ett paket med torvgranulat i.

Skall testa att tillsätta ekbarks extrakt och se vad som händer.

Nästa vecka får jag hem lite växter jag köpt utav Olorin, skall bli skoj att börja plantera lite.

Först skall växtgödning dock grävas ner under all sand.

Idag hade vi en rätt rolig upplevelse som nybörjar akvarister.

I det lilla karet så släppte en av Betta honorna rom.... Lyxmiddag för dom åpna kejsar tetrorna.

Men ändå kul att se!

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Lite nya bilder kanske skulle sitta bra.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• KuRtaN
                                Användare
                                • February 2008
                                • 778

Tycker jag med! BILDER BILDER BILDER!!!
                                Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

Arbetssätt...