720 L Projekt, Sydamerikanskt Apistogramma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

En sån vill man ju ha tag på, hittar dock ingen på deras hemsida! har bläddrat igenom hela prislistan...

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Man får nog vara i affären för att upptäcka den!
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

Ursprungligen postat av Wilhelm
        Köp en sådan, så kan du se hur pH sänks utan en massa tester med droppar eller stickor
        Verkar ju smidigt, men helst skulle den gå ner till 4 eller i alla fall 5 om man ha SAkar.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Jo det vore ju bra om den kunde visa hela skalan, men nu vänder den sig nog till den breda massan av akvarister och inte till de som håller t.ex Heckel eller andra firrar som kräver väldigt lågt pH.

Man kan inte få allt för en spottstyver!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

Skaffade mät stickor idag så rapport om PH kommer senare ikväll! Om de nu är värt att testa vatten som stått 15-18 timmar? Kan betongen ha hunnit gå ut i vattnet då?

Kommentar

• HåE
              Användare
              • September 2007
              • 1525

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
              Skaffade mät stickor idag så rapport om PH kommer senare ikväll! Om de nu är värt att testa vatten som stått 15-18 timmar? Kan betongen ha hunnit gå ut i vattnet då?
              Det kan nog ta ett tag innan du får ner pH-värdet. Om man ska ha mycke betong i vatten, så ska man använda en betong där man har bytt ut en del cementen mot kiseldioxid. Detta används inom bl.a. tunnelbyggen. Då får man ner pH-värdet till 10-11 isf 13-14. Om du vill korta ner tiden det tar att få ner pH-värdet, så prova att använda surt vatten i akvariet.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

Jag är mycket väl medveten om att det kommer ta tid att få ner PH,t jag. Men "ombetongen gått ut i vattnet" menade jag om den gått ut i vattnet och höjt PH ännu

Har mätt både det stora och det lilla nu.

112 - låg på Ph 7

720 - Låg på 7,5 - 8 i PH

Vilket ju inte alls är så högt som jag trodde det skulle vara?!!

Jag har ju rätt många nya stora rötter i karet också kan det vara dom som hjälper till att sänka Ph´t?

Eller har betongen helt enkelt inte hunnit gå ut i vattnet ännu?

Kommentar

• KuRtaN
                  Användare
                  • February 2008
                  • 778

7,5-8 är ju ändå ett för högt pH för SA.. Sno ett par nylonstrumpor av din respektive och fyll med torv och tryck ner i akvariet Borde kunna snabba på det lite.
                  Själv kör jag med 2st strumpor lite större än tennisbollar med torv som sitter i mina filter.
                  Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

jag trodde ändå det skulla va högre än 8. vad är det för torv man ska andvända och vart köper man det?

Kommentar

• Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • February 2008
                      • 1032

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      jag trodde ändå det skulla va högre än 8. vad är det för torv man ska andvända och vart köper man det?
                      Ogödslad trädgårdstorv! finns på vilken plantskola som helst.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• FrePGun
                        Användare
                        • March 2009
                        • 2410

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                        Ogödslad trädgårdstorv! finns på vilken plantskola som helst.
                        Det skall jag skaffa då.

Kommer nog ändå tömma och fylla karet hela veckan iaf för att laka ut betongen så got som möjligt. sen kan man ju gå på andra vägar för att få ner PH.

Kommentar

• Magnus2000
                          Användare
                          • November 2008
                          • 3

Man kan använda citronsyra för att sänka phvärdet. Dock skulle jag inte vilja ha detta med fiskar i utan snarare för att laka ut kalken ur betongen.
                          Akvastabil 900 liter

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

Eftersom du inte har någon fisk i karet så tycker jag du ska köpa ett par torvblock på plantagen. kapa dem i skivor och lägga i karet bara. Det kommer att bli grumlig och eländigt, men sen håvar du upp det och byter vatten när du är klar bara.

Vet inte, men jag misstänker att du behöver ösa ner PHt i vattnet till typ PH4. Håva ut torven och sen låta det stå och dra ur betongen flera veckor och se om betongen höjer PHt igen.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• FrePGun
                              Användare
                              • March 2009
                              • 2410

Tack allesamman för era tips och råd.

SKall skaffa lite torv i helgen så får vi se hur jag löser det!

Men som sagt, jag har ju inte räknat med något annat än en kamp ett bra tag för att få ner Ph:t.

Och ärligt talat så är jag så nöjd med resultatet att jag kan tänka mig att bara plantera i de sålänge och vänta på fiskarna till senare i sommar.

Ändå så mycket annat som skall göras också så ingen idé att skynda på det.

idag satte jag i pumparna i facken, har lite för långa slang stumpar så dom sticker ut en bit från bakgrunden men de ska jag åtgärda längre fram.

hur kan jag täta igen hålen runt slangarna?! Är några MM tillgodo där vatten lära komma in?! Spelar ingen roll i det stora facket men i lilla vill jag hellst ha allt sug undertill.

Känns skönt att ätnligen ha kommit till en ny etapp i detta nya intresse som man gav sig in i med stormsteg...

Kommentar

• Markie
                                Användare
                                • September 2008
                                • 512

Streta inte emot utan kör Malawi eller tanganyika nu när du har förutsättningarna för det

Jag gjorde så att jag tog vanlig svart el tejp och snurrade runt på slangen ett par varv efter tips här på forumet. Och det ska tydligen inte vara någon fara att det lakas ur nån skit man inte vill ha i vattnet. Har funkat kanon för mej än så länge.

Ser skit bra ut!!

Kommentar

Arbetssätt...