720 L Projekt, Sydamerikanskt Apistogramma
Kollaps
X
-
-
Tillbaks på ruta ett.
Börjat skrapa ur hela akvariet igen.
Skulle varit mer beslutsam och gjort om det från början innan det härdade.
Överväger faktiskt att lämna in det hos någon.
Vart skall man vända sig?
Vad kan det tänkas gå på?
Max en tusenlapp kan jag tänka mig, annars ska jag fan göra det själv.Kommentar
-
Vad nudå!? Läckte det?mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Det höll för en decimeter iaf, mer testade jag inte, men jag är inte nöjd helt enkelt.
Fick en del klabb upp över listen som jag började skrapa bort och då blev det ingen jämn och fin kant på silikonet som skulle vara kvar.
Känns bättre att gå efter parollen
"Gör om, gör rätt"
Så kan man sova gott om nätterna sen.
Kollade med en glasmästare idag han ville ha 1000 papp för att komma hem till mig och lägga silikonsträngen Inklusive material exklusive renskrapning som jag får stå för sj.
Kändes bra saftigt.
Så jag ska göra det själv, men efter lärda misstag helt enkelt.Kommentar
-
NU är det grejer på gång.
Har genom en bekant fått tag på en glasmästare som skall hjälpa mig med silikoneringen.
Kanske lite fegt att anlita folk, men hellre ha med ett Proffs som man kan lära sig ett och annat av.
Efter min första misslyckade (täta men kladdiga) silikonering, och assistens av ett proffs, så bör man iaf ha kommit upp i rang med Timell ungefär.
På söndag ska de handlar pumpar, sand, filtermattor och kraffs nästa vecka ska bakgrunden börja karvas!
Håll till godoKommentar
-
NU är det grejer på gång.
Har genom en bekant fått tag på en glasmästare som skall hjälpa mig med silikoneringen.
Kanske lite fegt att anlita folk, men hellre ha med ett Proffs som man kan lära sig ett och annat av.
Efter min första misslyckade (täta men kladdiga) silikonering, och assistens av ett proffs, så bör man iaf ha kommit upp i rang med Timell ungefär.
På söndag ska de handlar pumpar, sand, filtermattor och kraffs nästa vecka ska bakgrunden börja karvas!
Håll till godoM.v.h.
RickardKommentar
-
Eller är det en riktigt dum idé att ha det?Kommentar
-
Det är inte jättebra men eftersom du har behandlat den bör den ha lite mer skydd än normalt. Det var mer att du nämnde att MDF,en var lite böjd vilket jag hade varit försiktig med, som sagt det absulut värsta belastningen är om glaset blir "vridet".M.v.h.
RickardKommentar
-
Jo men jag hade fel, det var mina lekablock som skilde en halv cm, så skivan tog inte i blocken i mitten, därför trodde jag den bar böjd men så var de givetvis inte.
Men men, nästa gång jag bygger upp det så ska vi laser mäta varje hyllplan, så blir de nog finemang!Kommentar
-
En liten uppdatering.
Efter mitt minst sagt misslyckade försök att silikona om akvariet så har de blivit urskrapat igen och sen blivit ordentligt silikonat av en glasmästare, har lärt mig en hel del och till nästa gång kan jag nog göra det själv utan problem.
Har köpt pumpar och filter material så nu väntar jag bara på att silikonet ska härda, sen blir det provfyllning och sen börjar karvandet för bakgrunden.
Läste på någon tråd om ett medel man kunde blanda ut i betongen så att den blir vattenavstötande och på såvis inte släpper ifrån sig massa kalk, något som vet vad det hette? minns inte namnet och hittar inte tråden igen.
När jag var och köpte mina pumpar och dyligt så blev även ett 112 L akvarie paket inhandlat, kunde inte låta bli.
Kul att ha något som är igång under tiden som jag bygger ihop det stora, vilket jag förstått nu kommer få ta sin tid.
Ska använda 112 L till art eller yngelakvarie sen så det kommer ju till användning hur som hellst.
Har fortfarande inte fått mitt medlems nr men så fort de dyker upp kommer det bilder!
Imorgon flyttar mina första fiskar in i lägenheten iaf.
Får se vad det blirKommentar
-
En liten uppdatering.
Läste på någon tråd om ett medel man kunde blanda ut i betongen så att den blir vattenavstötande och på såvis inte släpper ifrån sig massa kalk, något som vet vad det hette? minns inte namnet och hittar inte tråden igen.
Får se vad det blirSmå firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Hej.
Prova att sök på vattenglas,om jag inte har fel så är det en sak för att göra betong vattensäker samt tyg och liknande brandsäkert..Läste om det på 60 talet därför är jag ej säker till hundra %.
mvh MatsKommentar
-
Liten reflektion, hemgjorda bakgrunder tenderar att inte bli så lyckade. Det kanske är en av tjugo som ser ok ut, resten, ja de ser ut som att någon har karvat i frigolit och smetat betong på...
Om du ändå vill ha en bakgrund kolla på BTN. Kom också ihåg att de tar mycket plats. För egen del skulle jag helt klart satsa på BTN Slimline vilket är den i mitt tycke bästa kompromissen mellan struktur och gott om utrymme.
Men jag ska inte "regna på din parad", det kan också bli hur bra som helst
Mvh540 (180x60x50) under uppbyggnad
30L Nano under planering
Drömmer om ett NanorevKommentar
-
Hej.
För egen del så hade jag gjort en panorama på baksiden,får ett bra synintryck och bra djup .Tycker att alla dessa bakgrunder som skall sitta i karet tar plats samt att får du en repa i glaset kan man ju ej vända karet.
mvh MatsKommentar
-
Tyvärr lider jag av Martin Timell syndrom, så egen bakgrund kommer det bli, i mitt arbete ritar, designar jag mycket, och min fantasi är väll av den bättre sorten för en vuxen människa, dessutom är jag perfektionist uti lilltårna så jag tror jag ska kunna få ihop något som faktiskt liknar en riktig bergsvägg.
OM! Nu resultatet inte kommer vara lika bra som Per_A så ska jag ju ändå ha en sydamerikansk biotop med rötter och växter så man kommer ju inte se den lika öppet ändå.
Skall kolla upp det där med vattenglas.
Känner lite folk inom betong branchen dom kanske kan ordna med något annars.
Har lite bakåtlut på golvet där mitt akvarium skall stå, vad är ett lämpligt material att bila upp bänkskivorna med?? Någon hård gummimatta eller något? det ska ju stå pall med åren för ett (utspritt) tryck på nästan ett ton.
har bänkskiva i botten, sen ytterligare tre plan som ligger på leka block.Kommentar
Kommentar