720 L Projekt, Sydamerikanskt Apistogramma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
    "Kungälvs kommuns dricksvatten är av så bra kvalitet att klorering inte är nödvändig. Det är även mjukt (3-4°dH) samt ett pH på ca: 8."

Måste jobba på att få ner ph ändå ser de ju ut som, men mjukt var de ju redan iaf.
    Troligen har de haft i natriumhydroxid (NaOH) så att vattnet inte angriper ledningarna. Det finns gränsvärde på hur lågt pH får vara i ledningarna (pH7,5 eller pH8 kanske?). Det kommer sjunka av sig självt i akvariet då NaOH helst saknar buffringskapacitet dvs. allt som kan sänka pH gör det omedelbart t ex kolsyra (koldioxid från luft och fisk). Mitt tips är att du inte gör något alls och har koll på PHt och ser var det landar. Jag gissar på pH6,5
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Troligen har de haft i natriumhydroxid (NaOH) så att vattnet inte angriper ledningarna. Det finns gränsvärde på hur lågt pH får vara i ledningarna (pH7,5 eller pH8 kanske?). Det kommer sjunka av sig självt i akvariet då NaOH helst saknar buffringskapacitet dvs. allt som kan sänka pH gör det omedelbart t ex kolsyra (koldioxid från luft och fisk). Mitt tips är att du inte gör något alls och har koll på PHt och ser var det landar. Jag gissar på pH6,5
      Ok

Det låter ju bra det!

Nu har jag gråtit en sista skvätt över min icke existerande talang av silikonering.

Men skam den som ger sig. Det var ju ett första försök nästa gång kan de bara gå bättre.

Hur länge bör jag vänta innan provfyllning?

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Jag brukar lägga blöta handdukar i botten på akvariet, så härdar silikonet snabbare. Har man som jag inga nerver och brunnar i golvet så är det bara att fylla på efter en dag. Men bäst är det om du väntar 3-4 dagar. Känn på silikonet. Sitter det "fast" i glaset så är det klart att fylla på. Ta lite ( 1/4 ) i taget. Det blir kanske lite nervöst sista biten, men det hör till.
        Se till att akvariet står plant. Det kan luta åt ena eller andra hållet, men det måste stå alldeles plant.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

Updates.

Idag har vi varit runt i Malmö och besökt lite olika Zoo handlar och kollat.

Är riktigt sugen på att få igång akvariumet nu.

IDag har vi målat och stansat "gjort fint" MDF skivor till bänken.

Imorgon bär det av hem till Gbg igen och då skall det provfyllas akvarium!

Om allt går bra, vilket jag hoppas, så blir det till att tömma manuellt och sedan låta det torka.

Skall börja på bakgrunden i veckan.

Funkar det med Cellplast c80 eller bör jhag köpa jackofom?

Kommentar

• Peter_A_F
            Användare
            • January 2008
            • 809

Det lär inte vara någon större skillnad mellan att använda frigolit eller jakofom men om jag förstod Per A så var det betydligt mindre smuligt och mer lättarbetat att arbeta med den stabilare jakofomen... kolla ifall du kan hitta någon att "klämma" på så att du ser skillnaden.
            - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

UPDATE

Bänken är ihopsatt och vatten har börjat hällas i.

Aldrig varit så nervös innan.

Slog mig hur jobbigt det hade varit att spilla ut en hink vatten och torka upp det. SÅ om akvariet skulle läcka igenom den nya silikonen någonstans blir det inte roligt.

40 Liter i än så länge inget droppande/porlande ljud. Har ju dock 680 L kvar att "testa"

------------------------------

Josephine påpekade att vatten linjen såg sne ut tog fram tummstocken och mätte. visst stämde det. Ena sidan mäter 7 CM andra 8 CM.

Har måttat och måttat på bänken mellan leka stenar och skivor men där verkar alla mått stämma, Lägger jag vattenopasset på alu listen så står det i våg, även bänkskivan stog i våg innan jag lade upp akvariet på den.

DOCK!! Verkar det som att MDF skivan är lite "böjd" uppåt, som att den är så hård att inte vattnet böjt ner den mot stenarna ännu.

Bära eller brista jag kör i några liter till och ser va som händer.
              Senast redigerad av FrePGun; 12 April 2009, 22:14.

Kommentar

• FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

Vet inte om jag vågar fylla i mer. Kan ju vara vattenpasset som inte stämmer också kom jag på!

Skall skaffa ett nytt imorgon av lite finare märke vågar fan helt enkelt inte chansa.

Kommentar

• Rickard
                  Användare
                  • April 2002
                  • 727

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                  Vet inte om jag vågar fylla i mer. Kan ju vara vattenpasset som inte stämmer också kom jag på!

Skall skaffa ett nytt imorgon av lite finare märke vågar fan helt enkelt inte chansa.
                  Jag använder ett laserpass när jag väger in ett kar. Dom är naturligtvis dyra men mycket enklare att läsa av.

Chansa aldrig med karet om det inte står i våg. Jag hade nog bytat ut MDF-skivan mot båtplyfa eller liknande för den sväller inte om man slabbar vatten på den.
                  M.v.h.
                  Rickard

Kommentar

• Peter_A_F
                    Användare
                    • January 2008
                    • 809

Ja, det är grymt nervöst att fylla upp karet första gången... kan tänka mig att det inte blir mindre nervöst ifall man silikonat själv.

Om du köper ett pass... tänk på att det är väldigt viktigt att kryssmäta dvs att höger ytterhörn och vänster innerhörn är i våg och vise versa... lutar det från höger till vänster enbart är det inte hela världen men uppstår det en vridning kan botten spricka. Till ditt kar behöver du alltså helst ett pass som är 2,5 meter långt, eller en alu. list som du kan ställa passet på.

Ett alternativ är att hyra en laser... kanske något överdrivet nojigt... men kolla vad det kostar kan vara betydligt billigare än att köpa ett dyrt pass om du inte känner att du kommer ha så stor användning för det till något annat.
                    - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Rickard
                      Användare
                      • April 2002
                      • 727

Ursprungligen postat av Peter_A_F
                      Ett alternativ är att hyra en laser... kanske något överdrivet nojigt... men kolla vad det kostar kan vara betydligt billigare än att köpa ett dyrt pass om du inte känner att du kommer ha så stor användning för det till något annat.
                      Ett bra laserpass kan man få för en 5 hundring och det har man nytta av vid annat också. Skall man köpa ett långt vattenpass ligger det på samma pengar nästan.
                      M.v.h.
                      Rickard

Kommentar

• FrePGun
                        Användare
                        • March 2009
                        • 2410

Imorgon får jag hjälp med både vattenpass och laser.

Kommer nog inte göra mig av med MDF skivorna för dom har kostat för mycket.

Men till nästa gång ska jag tänka på det!

Så här ser paketet ut för tillfället.

Kommentar

• FrePGun
                          Användare
                          • March 2009
                          • 2410

Här kommer länken.

Väntar fortfarande på mitt medlemsnummer.

Kommentar

• Peter_A_F
                            Användare
                            • January 2008
                            • 809

Trevligt!

Kan tänka mig att det börjar bli svårt att vänta på dagen när det är dags att släppa i fiskarna... men först skall det karvas frigolit för det vildaste om jag förstått det rätt
                            - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• FrePGun
                              Användare
                              • March 2009
                              • 2410

Ursprungligen postat av Peter_A_F
                              Trevligt!

Kan tänka mig att det börjar bli svårt att vänta på dagen när det är dags att släppa i fiskarna... men först skall det karvas frigolit för det vildaste om jag förstått det rätt

Det börjar bli otåligt.

Jag kommer nog dock faktiskt ta mig tid att skrapa rent karet från silikon igen, har försökt skrapa loss det som kom utanför alulisten men det känns som att man försvagar hela skarven då.

Bättre att göra om och göra rätt. Ganska segt dock för jag köpte silikon för 150 kr tuben, men de är ju billigare med nytt silikon för 300 än att sanera/renovera efter ett STORT vatten läkage.

Och sen blir det karvande i frigolit ja! Och till sist, någon gång, långt där borta... även kanske lite vatten och fisk i!

Kommentar

• Peter_A_F
                                Användare
                                • January 2008
                                • 809

Men det är tur att resan kan vara lika spännande som målet ibland... och det i detta fallet tror jag att resan kan vara nog så intressant!

Det är en hobby som kostar på lite... men det är kul och det är grymt skönt att sitta och kolla på när det bara flyter på någon gång där framme.

Det är hur som helt inte helt lätt att få för sig att silikona om igen... eller göra bakgrunden lite bättre när väl akvariet är igång. Det är därför klokt att ta det lungt och njuta av resan... som ni verkar göra!

Coolt... det här blev inlägg 666
                                - 720 liter med Malawi.

Kommentar

Arbetssätt...